• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Budget & ekonomitips under löneutmätning

Jojje2356

Viktig medlem
Poäng: 286
Blev medlem
20 November 2023
Meddelanden
97
Mottagna reaktioner
104
Poäng
286
Bra skrivet, men så svårt, känner mig som kriminell, nu har en stor skuld gått till KFM och fler på väg, känner nästan lättnad ibland för löneutmätning, men när man väl vet vad som väntar så känns det så jobbigt :-(

Men har jag inget annat val än detta scenario så blir det nog ändå skönt att slippa jaga pengar, ha ångest och må dåligt över skulder man inte kan betala på normalt sätt. Med 850 000 kr i skuld lär jag dock aldrig bli skuldfri, trots 10000 kr löneavdrag framöver, men det är som det är. Man får ta en dag i taget.
Jag har själv 1,4 miljoner kronor och kommer inte bli skuldfri såvida jag får beviljat skuldsanering eller en riktig hög lön.
kommer söka ny skuldsanering i december och min man likaså.
känner mig ofta som världens sämsta fru/mamma och mår riktigt dåligt emellanåt.
men jag försöker ta mig ur deppan genom att fokusera på barnen. Ge dem kärlek och tillit och sånt som inte går att köpa för pengar.
Fokuserar även mycket på jobbet och gör ett sån bra jobb som möjligt.
Sen tänkte jag börja träna. För träning släpper endorfiner och man mår bra av det.
försök fokusera på en dag i taget. Du är inte ensam i en sån liknande situation. Vi är många som har gjort dumma val. Viktigaste är att du inte ta nya lån eller börjar spela igen.
och sök skuldsanering via din budgetrådgivare på kommunen. De är duktiga och hjälper gärna.
Du är absolut inte kriminell eller något. Du är säkerligen en helt fantastisk person som bara råkar haft en svaghet som kostar pengar. Men vet du vad? Det gjorde jag med och säkerligen 1000+ andra personer. Det gör dig inte till en dålig människa men bara just en människa. Det kommer bli bättre.
vi brukar säga att man tycker om varandras kvaliteter men älskar för ens brister. Så börjar med att ge dig själv lite kärlek och pepp. Det fixar du.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Frökenmittilivet

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
19 April 2022
Meddelanden
190
Mottagna reaktioner
82
Poäng
237
Jag har själv 1,4 miljoner kronor och kommer inte bli skuldfri såvida jag får beviljat skuldsanering eller en riktig hög lön.
kommer söka ny skuldsanering i december och min man likaså.
känner mig ofta som världens sämsta fru/mamma och mår riktigt dåligt emellanåt.
men jag försöker ta mig ur deppan genom att fokusera på barnen. Ge dem kärlek och tillit och sånt som inte går att köpa för pengar.
Fokuserar även mycket på jobbet och gör ett sån bra jobb som möjligt.
Sen tänkte jag börja träna. För träning släpper endorfiner och man mår bra av det.
försök fokusera på en dag i taget. Du är inte ensam i en sån liknande situation. Vi är många som har gjort dumma val. Viktigaste är att du inte ta nya lån eller börjar spela igen.
och sök skuldsanering via din budgetrådgivare på kommunen. De är duktiga och hjälper gärna.
Du är absolut inte kriminell eller något. Du är säkerligen en helt fantastisk person som bara råkar haft en svaghet som kostar pengar. Men vet du vad? Det gjorde jag med och säkerligen 1000+ andra personer. Det gör dig inte till en dålig människa men bara just en människa. Det kommer bli bättre.
vi brukar säga att man tycker om varandras kvaliteter men älskar för ens brister. Så börjar med att ge dig själv lite kärlek och pepp. Det fixar du.

Tack för fina, kloka och peppande ord, så sant det du skriver.

Hoppas allt löser sig för oss i framtiden, ta hand om dig också <3
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 412
Mottagna reaktioner
926
Poäng
757
4 dagar kvar till lön och 200:- på kontot. Har mat och behöver inget annat akut. Men det tär ändå på psyket att inte kunna göra något, att vara så begränsad, månad efter månad. Juni blir som det ser ut en bättre månad. Vi kan nu se både semesterersättning och retroaktiv löneökning på lönespecen. Så det blir ingen direkt budget utan jag har koll på fasta utgifter, nödvändiga inköp samt mat, och lite sparande. Resten ska jag unna mig semester för, för nu har jag kämpat och slitit länge nog. En paus ifrån det ska göra mig gott och ge mig lite nya krafter. Önskar er alla en fin sommar! <3
 

Masken

Medlem
Poäng: 36
Blev medlem
10 Juni 2024
Meddelanden
15
Mottagna reaktioner
10
Poäng
36
4 dagar kvar till lön och 200:- på kontot. Har mat och behöver inget annat akut. Men det tär ändå på psyket att inte kunna göra något, att vara så begränsad, månad efter månad. Juni blir som det ser ut en bättre månad. Vi kan nu se både semesterersättning och retroaktiv löneökning på lönespecen. Så det blir ingen direkt budget utan jag har koll på fasta utgifter, nödvändiga inköp samt mat, och lite sparande. Resten ska jag unna mig semester för, för nu har jag kämpat och slitit länge nog. En paus ifrån det ska göra mig gott och ge mig lite nya krafter. Önskar er alla en fin sommar! <3
Juni har verkligen vart en tuff månad för de flesta då det bland annat varit student och midsommar så har man inte kunnat snåla som man egentligen brukar göra. Juli ska nog bli bra
 

Jojje2356

Viktig medlem
Poäng: 286
Blev medlem
20 November 2023
Meddelanden
97
Mottagna reaktioner
104
Poäng
286
Viktigt med paus på allt.
själv är det sista fulla lönen innan löneutmätningen kommer igång.
Fick en liten bonus också. Är så rädd att kfm tar alla pengar så fort det kommer in. De tog nämligen på min man också och alla sparpengar är borta. Så kommer ligga som höken över bankkonto och föra över på revolut så fort det går. Vill gärna ha lite buffert utifall vi får oväntade utgifter.
hoppas att vi kan få den paus vi förtjänar.
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 412
Mottagna reaktioner
926
Poäng
757
Juni har verkligen vart en tuff månad för de flesta då det bland annat varit student och midsommar så har man inte kunnat snåla som man egentligen brukar göra. Juli ska nog bli bra
Så är det ju för många. Jag har inga runt mig som tagit studenten och midsommar jobbade jag, så jag har inte haft några extra utgifter pga det iallafall.
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 412
Mottagna reaktioner
926
Poäng
757
Viktigt med paus på allt.
själv är det sista fulla lönen innan löneutmätningen kommer igång.
Fick en liten bonus också. Är så rädd att kfm tar alla pengar så fort det kommer in. De tog nämligen på min man också och alla sparpengar är borta. Så kommer ligga som höken över bankkonto och föra över på revolut så fort det går. Vill gärna ha lite buffert utifall vi får oväntade utgifter.
hoppas att vi kan få den paus vi förtjänar.
Vad jag förstått så kollar väl KFM konto typ en gång per år samt om dom får nya uppgifter om att det kan finnas tillgångar. Men jag förstår din oro och har densamma själv ibland när man får ut lite extra.
 

Jojje2356

Viktig medlem
Poäng: 286
Blev medlem
20 November 2023
Meddelanden
97
Mottagna reaktioner
104
Poäng
286
Nu har man äntligen fått lönen. Kfm hann inte ta. Tveksamt om de kommer ta det som finns kvar. Alla räkningar är betalda och passade på att storhandla inför sommaren.
Lidl har så goda glassar så det blev en hel fryslåda fyllt.
sen gjorde jag om en garderob till förråd och storhandlat pasta,ris,konserver och läsk mm.
Nu blir det bara lite inköp av kläder och skor och vi är redo för löneutmätningen.
Ska även till tandläkaren imorgon för det var länge sedan jag kollade upp tänderna.
Det känns mycket bättre nu och även om det känns surt med löneutmätningen så är det skönt ändå att allt äntligen kommit igång och vi så småningom kan drömma om ett liv utan skulder (även om det är många år till dess)
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 412
Mottagna reaktioner
926
Poäng
757
Nu har man äntligen fått lönen. Kfm hann inte ta. Tveksamt om de kommer ta det som finns kvar. Alla räkningar är betalda och passade på att storhandla inför sommaren.
Lidl har så goda glassar så det blev en hel fryslåda fyllt.
sen gjorde jag om en garderob till förråd och storhandlat pasta,ris,konserver och läsk mm.
Nu blir det bara lite inköp av kläder och skor och vi är redo för löneutmätningen.
Ska även till tandläkaren imorgon för det var länge sedan jag kollade upp tänderna.
Det känns mycket bättre nu och även om det känns surt med löneutmätningen så är det skönt ändå att allt äntligen kommit igång och vi så småningom kan drömma om ett liv utan skulder (även om det är många år till dess)
Skönt att det känns bättre! Att förbereda sig så gott man kan är verkligen bra.
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 412
Mottagna reaktioner
926
Poäng
757
Så kom lönen äntligen igår. Jag har betalat räkningar, handlat lite mat, beställt sånt som var nödvändigt, betalat den delen av semestern som inte täcktes av presentkort, köpt present till en familjemedlem som fyller år i sommar, OCH har bra med pengar kvar. Det är en lyx och jag är så tacksam att få en sånhär månad. Det gör under för ork och motivation. Jag hoppas ni andra också kan andas lite nu när pengarna kommer och inte bara slösar och går i gamla fotspår. Kom ihåg att det är vi själva som väljer att kämpa för förändring eller inte.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp