• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Beviljad skuldsanering!

Bättreliv

Aktiv medlem
Poäng: 12
Blev medlem
31 Maj 2023
Meddelanden
44
Mottagna reaktioner
1
Poäng
12
Hej!

Jag behöver hjälp här på forumet med att överklaga ett beslut.

Jag är krossad igen, tredje gången jag får avslag på min skuldsaneringsansökan.

Beslut
Kronofogdemyndigheten (Kronofogden) avslår din ansökan om skuldsanering.
Anledningen är att det i dagsläget inte är skäligt att bevilja skuldsanering för
dig.


Jag har skulder på drygt 1,5 milj. p.g.a. spelmissbruk och endast 10% förlorades i aktier

Kronofogden hakar upp sig endast på aktieinvesteringen

samma svar tredje gången

Är det skillnad hur skulderna uppstår ?

Då borde KF kunna svara när det är skäligt ?

Jag funderar på ett överklagande

Hur lång tid tar det och överklaga ?

Är det svårt och överklaga ?

Hur går det till när man överklagar ?

Är man tvungen gå till tingsrätten fysiskt och vittna ?

Tacksam för alla svar
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Hej2029

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
24 Juni 2024
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Hej allihop här!
Jag skickade in min ansökan om skuldsanering ihop med skuldrådgivare på kommunen 9/11 2023. Jag fick inledande skuldsanering 12/2 2024. Lång väntan på svar... Men...
Idag fick jag beslut om skuldsanering, ska bara ringa imorgon och godkänna stod det. Herregud jag tror jag dör! Hade 1,5 miljoner... Ska betala som jag gjort under inledande; 3800 kr/månad. enligt bifogad betalplan som börjar i september, men betalt det sen inledande i februari.

Ville skriva till er som väntar, tagit 9 månader från ansökan och över 4 månader från inledande. Kan man slappna av nu? Får jag en ny chans till liv 2029. Herregud.

EDIT. Jag glömde min fråga.
Jag fick tillbaks 18.000 kr. på skatten nyss, inte varit med om det på några år då det utmätts direkt. Ska jag betala in det eller får man en chans att behålla något? Behöver ju gå till tandläkare osv. Tacksam för svar
Kram till alla
 
Senast ändrad:

wiran

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
4 Juni 2015
Meddelanden
830
Mottagna reaktioner
304
Poäng
497
Hej allihop här!
Jag skickade in min ansökan om skuldsanering ihop med skuldrådgivare på kommunen 9/11 2023. Jag fick inledande skuldsanering 12/2 2024. Lång väntan på svar... Men...
Idag fick jag beslut om skuldsanering, ska bara ringa imorgon och godkänna stod det. Herregud jag tror jag dör! Hade 1,5 miljoner... Ska betala som jag gjort under inledande; 3800 kr/månad. enligt bifogad betalplan som börjar i september, men betalt det sen inledande i februari.

Ville skriva till er som väntar, tagit 9 månader från ansökan och över 4 månader från inledande. Kan man slappna av nu? Får jag en ny chans till liv 2029. Herregud.

EDIT. Jag glömde min fråga.
Jag fick tillbaks 18.000 kr. på skatten nyss, inte varit med om det på några år då det utmätts direkt. Ska jag betala in det eller får man en chans att behålla något? Behöver ju gå till tandläkare osv. Tacksam för svar
Kram till alla
Godkänna skuldsanering ? Aldrig hört talas om det, är det inte förslaget du ska godkänna?
 

Katarina2347

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
21 Mars 2024
Meddelanden
5
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
I dom flesta fall så blir det skuldsanering så håll tummarna.

har dom inte sagt något om skatteåterbäringen så får du behålla den. Annars kontakta handläggaren och förklara att du behöver pengarna till tandläkarbesök mm så ska det inte vara några problem. Jag behövde mina till en akut ny bil och fick behålla mina
 

Hej2029

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
24 Juni 2024
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
I dom flesta fall så blir det skuldsanering så håll tummarna.

har dom inte sagt något om skatteåterbäringen så får du behålla den. Annars kontakta handläggaren och förklara att du behöver pengarna till tandläkarbesök mm så ska det inte vara några problem. Jag behövde mina till en akut ny bil och fick behålla mina
Åh, tack för svaret. Är rädd att ha skatteåterbäringen på mitt konto. Vill inte göra något som förstör detta. Bäst att säga till min handläggare när jag ringer imorgon och godkänner betaplanen och skuldsaneringsförslaget?
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Åh, tack för svaret. Är rädd att ha skatteåterbäringen på mitt konto. Vill inte göra något som förstör detta. Bäst att säga till min handläggare när jag ringer imorgon och godkänner betaplanen och skuldsaneringsförslaget?
Ja meddela handläggare så har du ditt på det säkra.
Hoppas det går hela vägen för dig nu:)
 

emili85

Viktig medlem
Poäng: 101
Blev medlem
21 Maj 2024
Meddelanden
52
Mottagna reaktioner
20
Poäng
101
Grattis! Ett steg närmre beslut för dig. Jag väntar på ev betalplan, inledande 22 maj.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp