• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Beviljad skuldsanering!

Snart_klar

Viktig medlem
Poäng: 186
Blev medlem
26 Januari 2024
Meddelanden
79
Mottagna reaktioner
67
Poäng
186
När jag sökte sade min handläggare riktmärke är 12år.Sjukpension/Arbetslös etc självklart annat men fullt frisk och arbetsduglig utgå från 12 år
"Vad är överskådlig tid skuldsanering?
Ett annat kriterium är att personen inte kan betala tillbaka sina skulder inom överskådlig tid. Hur lång den perioden är varierar, men det kan handla om allt från sju till femton år beroende på personens situation."
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
988
Mottagna reaktioner
379
Poäng
497
Det här är helt fullständigt jävla vansinnigt. Jag är totalt handlingsförlamad och väntar på samtal från krono nu för att hitta en lösning.

Min fru och jag står som medlåntagare på två lån i Norge som ligger under min skuldsanering. Ok.
Dessa två lån hanteras av Intrum Norge. Intrum Norge har skickat dessa två lån till Intrum Sverige i min frus namn men inte bådas namn.
Detta innebär alltså att Intrum Sverige inte kan ändra betalningsuppgifterna att krono betalar in till skulderna i Intrum Sverige eftersom Intrum Norge har adresserat skulderna till Intrum Sverige i min frus namn. Vi har dokumentation på att vi står båda två som medlåntagare på dessa två lån.

Vad innebär det här nu?
Att vi betalar på dessa två skulder till Intrum Sverige med start nu i mars. Samtidigt betalar krono in till Intrum Norge på exakt samma skulder. Det innebär att skulderna inte minskar överhuvudtaget eftersom två likadana skulderna ligger på två olika platser.

Vi vill kort sagt att krono betalar in från min skuldsanering varje år i maj på de två skulderna som ligger hos Intrum Sverige men Intrum Sverige har sagt att dom kan inte ändra betalningsuppgifterna så krono betalar till Intrum Sverige för att Intrum Norge har sänt över skulderna till Intrum Sverige i min frus namn. Hade dom skickat över dessa två skulder i båda våra namn så hade det gått att ändra betalningsuppgifterna. Eftersom vi har dokumentation på att vi båda står som medlåntagare så måste det väl ändå gå? Jag tänker att Intrum Norge kör ett jävla rävspel och därför har dom skickat skulderna till Intrum Sverige i min frus namn och inte bådas namn. Vår handläggare på Intrum Sverige sa också det att dom har aldrig varit med om att dom fått in ett inkassoärende där det finns två medlåntagare men bara en är på lånet.

Vad ska man göra? Jag ringde till krono nyss men fick köplats 133 som betjänas av 30 handläggare. Knappade in mitt telefonnummer istället för att sitta i kö.
 

p79

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
9 April 2014
Meddelanden
1 473
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
Dom kanske vill ha betalt från er båda och inte bara från din sanering. I vanliga fall här i Sverige får ju medlåntagaren fortsätta betala trots att den andre har sanering. Ni hade väl nån uppgörelse att med det norska bolaget att din fru inte behövde betala under tiden eller minns jag fel?

Jag har ett ärende hos kfm i min löneutmätning där min man är medlåntagare och trots att han betalar enligt uppgörelsen varje månad återkallar Intrum inte mitt från kfm. Innan låg detta hos Axactor och då låg mitt kvar där så länge betalplanen följdes i min mans namn men Intrum resonerar annorlunda.
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
988
Mottagna reaktioner
379
Poäng
497
Dom kanske vill ha betalt från er båda och inte bara från din sanering. I vanliga fall här i Sverige får ju medlåntagaren fortsätta betala trots att den andre har sanering. Ni hade väl nån uppgörelse att med det norska bolaget att din fru inte behövde betala under tiden eller minns jag fel?

Jag har ett ärende hos kfm i min löneutmätning där min man är medlåntagare och trots att han betalar enligt uppgörelsen varje månad återkallar Intrum inte mitt från kfm. Innan låg detta hos Axactor och då låg mitt kvar där så länge betalplanen följdes i min mans namn men Intrum resonerar annorlunda.

De får betalt från oss båda ändå om krono betalar in på skulderna som Intrum Sverige har som står i min frus namn.

Nu blir det så istället att dessa två skulder betalar vi 2900 kr i månaden på vardera till Intrum Sverige + att krono sätter in 16000 respektive 30000 kr på samma två skulder men som är hos Intrum Norge. Dessa 16000 och 30000 kr som krono sätter in hos Intrum Norge äts upp av räntan innan dom betalar in igen nästkommande år. Samtidigt sitter vi och betalar på exakt samma skulder till Intrum Sverige. Hos Intrum Sverige minskar skulderna men inte hos Intrum Norge.

Då är frågan den. Vad händer med de två skulderna som är hos Intrum Norge när min sanering är avslutad i mars 2026? Dom har inte minskat något överhuvudtaget och samtidigt har vi betalat på exakt samma skulder i två år till Intrum Sverige.

Intrum Sverige kan inte ändra betalningsuppgifterna till krono pga att Intrum Norge har skickat dessa två skulder till Intrum Sverige i min frus namn trots att vi båda står på dessa två lån. Jag funderar på om jag själv kan skicka nya betalningsuppgifter till min handläggare så krono betalar in på skulderna till Intrum Sverige och inte till Intrum Norge.
 
Senast ändrad:

p79

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
9 April 2014
Meddelanden
1 473
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
För din del är ju skulderna borta efter avslutad sanering...värre för din fru då som har kvar och står då som ensam ansvarig eftersom du är fri efter skuldsanering.
Trodde inte hon betalade något alls men om ni båda betalar så borde det ju inte vara några problem att få ditt till Sverige också kan man tycka.
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
988
Mottagna reaktioner
379
Poäng
497
För din del är ju skulderna borta efter avslutad sanering...värre för din fru då som har kvar och står då som ensam ansvarig eftersom du är fri efter skuldsanering.
Trodde inte hon betalade något alls men om ni båda betalar så borde det ju inte vara några problem att få ditt till Sverige också kan man tycka.

Det sa vår handläggare på Intrum Sverige också, han tyckte det var märkligt att inte jag stod med på lånet utan bara frugan. Det förekommer aldrig. Han misstänker att Intrum Norge kör ett rävspel.

Betalar krono in från min sanering på de två skulderna som ligger hos Intrum Sverige så sjunker de snabbare eftersom vi betalar även 2900 kr i månaden på vardera skuld. Men nu håller dom en skuld kvar i Norge som krono betalar in på och allt som betalas in där äts upp av räntan. Misstänker det är därför dom inte skrev med mig på dessa skulder när de kom till Intrum Sverige.

Jag måste kunna kontakta krono själv och ändra betalningsuppgifter för dessa två skulder, att krono betalar till Intrum Sverige och inte Intrum Norge?
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Det sa vår handläggare på Intrum Sverige också, han tyckte det var märkligt att inte jag stod med på lånet utan bara frugan. Det förekommer aldrig. Han misstänker att Intrum Norge kör ett rävspel.

Betalar krono in från min sanering på de två skulderna som ligger hos Intrum Sverige så sjunker de snabbare eftersom vi betalar även 2900 kr i månaden på vardera skuld. Men nu håller dom en skuld kvar i Norge som krono betalar in på och allt som betalas in där äts upp av räntan. Misstänker det är därför dom inte skrev med mig på dessa skulder när de kom till Intrum Sverige.

Jag måste kunna kontakta krono själv och ändra betalningsuppgifter för dessa två skulder, att krono betalar till Intrum Sverige och inte Intrum Norge?
Tror jag inte du kan. Är väl dem som måste meddela om pengarna ska någon annanstans efter som att dem i Norge ännu äger sin skuld ska dem ju pengarna. Sen är det ju väldigt konstigt att de bara skickar vidare hennes namn men är det samma skuld så kommer dem väl meddela Intum i Sverige att dessa pengar har kommit in och ska tas bort från totala skulden?
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
988
Mottagna reaktioner
379
Poäng
497
Tror jag inte du kan. Är väl dem som måste meddela om pengarna ska någon annanstans efter som att dem i Norge ännu äger sin skuld ska dem ju pengarna. Sen är det ju väldigt konstigt att de bara skickar vidare hennes namn men är det samma skuld så kommer dem väl meddela Intum i Sverige att dessa pengar har kommit in och ska tas bort från totala skulden?

Det är det som är det roliga i kråksången att dom gör inte det Intrum Norge.

Jag betalar på exakta samma två skulder i Norge som min fru gör i Sverige men hos Intrum Sverige. Samma skulder i Norge minskar ingenting men skulderna i Sverige minskar.
 

Katarina2347

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
21 Mars 2024
Meddelanden
5
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Har någon utav er haft kontakt med handläggaren mellan betalplanen och slutgiltiga beskedet, i så fall om vad?
Ja förutom att lägga till en skuld som X glömt att rapportera in till dom.
Jag har haft det och det handlade om att jag ska få tillbaka på skatten och behöver dom pengarna till ny bil. Och svaret blev att dom får jag behålla om det blir en skuldsanering. Så det kändes skönt att läsa. Så nu väntar jag med spänning var dag som går
 

Jenle

Viktig medlem
Poäng: 101
Blev medlem
26 Juli 2023
Meddelanden
79
Mottagna reaktioner
20
Poäng
101
Märkt att de mindre lånen som jag släppt inte gått till inkasso. Inte heller Swedbank lånet. Kan dessa ingå i skuldsanering ändå trots att de inte gått till kronofogden?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp