• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Beviljad skuldsanering!

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Inga tillgångar. 50k var som jag fick tbx från en privat skuld, exet som betalade ner sin del av gemensamt lån. Men jag amorterar nog runt 35k om året. Men har typ 2000k kvar när allt är betalt var gäller fasta kostnader
Kostar inget att ansöka. Blir det avslag så får du veta varför.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Snart_klar

Viktig medlem
Poäng: 186
Blev medlem
26 Januari 2024
Meddelanden
79
Mottagna reaktioner
67
Poäng
186
Inga tillgångar. 50k var som jag fick tbx från en privat skuld, exet som betalade ner sin del av gemensamt lån. Men jag amorterar nog runt 35k om året. Men har typ 2000k kvar när allt är betalt var gäller fasta kostnader
Om du har över 6100 kr/mån kvar efter att du har betalat hyra, resor t o r jobbet, samtliga avbetalningar på skulder = då är du sannolikt inte kval insolvent. Det är väl liksom "först tumregeln" kan jag tycka (obs - min åsikt) för att börja fundera på SKUSAN.
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Men blir väl en UC?
Nej KFM tar inte någon kreditupplysning. Däremot om du får inledande sanering kommer det synas som en anmärkning.
Vet dock inte hur det blir m den anmärkningen vid avslag efter inledande.
 

Kia

Aktiv medlem
Poäng: 61
Blev medlem
16 Mars 2024
Meddelanden
46
Mottagna reaktioner
18
Poäng
61
Om du har över 6100 kr/mån kvar efter att du har betalat hyra, resor t o r jobbet, samtliga avbetalningar på skulder = då är du sannolikt inte kval insolvent. Det är väl liksom "först tumregeln" kan jag tycka (obs - min åsikt) för att börja fundera på SKUSAN.
Ja jag vet inte, du har säkert rätt, men enligt Konsumentverkets KALP ska man som ensam m 1 barn ha drygt 12k kvar efter fasta kostnader. Oavsett så kommer jag prova samlingslån först när nya inkomsten är registrerad mot UC i april.
 

Snart_klar

Viktig medlem
Poäng: 186
Blev medlem
26 Januari 2024
Meddelanden
79
Mottagna reaktioner
67
Poäng
186
Ja jag vet inte, du har säkert rätt, men enligt Konsumentverkets KALP ska man som ensam m 1 barn ha drygt 12k kvar efter fasta kostnader. Oavsett så kommer jag prova samlingslån först när nya inkomsten är registrerad mot UC i april.
Det som är gällande SKUSAN är att det är normalbelopp du får räkna på. Och normalbelopp är inte nödvändigtvis samma lika som det Konsumentverket räknar fram. Och har du ett barn så får du lägga till en summa till 6100 (6090) beroende på ålder. Men normalbeloppet för barn kan påverkas av till exempel underhållsbidrag, barnbidrag eller studiebidrag. Dvs normalbeloppet minskar med motsvarande belopp som du får i bidrag. Så ... ja, det du får fram på Konsumentverket är inte vägledande i fallet för att veta om du kan få SKUSAN.

Så här ser normalbeloppen ut:
  • 6 090 kronor för en ensamstående vuxen
  • 10 061 kronor för makar eller jämställda
  • 3 255 kronor för barn 0–6 år
  • 3 906 kronor för barn 7–10 år
  • 4 558 kronor för barn 11–14 år
  • 5 208 kronor för barn 15 år eller äldre.
Men ... jag hoppas att du kan få ett samlingslån och rodda om dina skulder till bättre ränta. Och ska du jobba med att släcka skulderna på egen hand finns mkt bra läsning här på forumet som går igenom allt från snöbollsmetod till lavinmetod samt rak amortering vs annuitets. Dvs du kan hämta mkt inspiration, vägledning, tips.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Vad menas med kval insolvent? Att man kvalar in på ngt sätt? 7 år? Är inte 5 max? Förlåt för dumma frågor, men detta är nytt för mig
5 år, du tänker på själva tiden då saneringen löper under (ibland 3 år).
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
5 år, du tänker på själva tiden då saneringen löper under (ibland 3 år).
Kvalificerad insolvent är att du inte kan betala dina skulder över lång tid 10-15 år brukar riktmärket vara.
Det har ingenting med längden på en ev skuldsanering som alltid är fem år, dock så kan betalplanen i en skuldsanering vara kortare om man tex har barn som anses lida av föräldrarnas skuldsättning.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp