• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Bestrida försent med en dag

xrap

Viktig medlem
Poäng: 7
Blev medlem
6 Mars 2013
Meddelanden
85
Mottagna reaktioner
0
Poäng
7
Hej!

Du kan inte mejla rättsenheten direkt utan skicka ett nytt svarsmejl till den handläggare som delgav dig infon att ditt bestridande var försenat. Skriv typ.

Till Kfm:s rättsenheten i Visby.

Sedan förklarar du läget på ett tydligt vis. Din bestridan handlar nu enbart om att du anser att kfm gett dig ett utslag på ett felaktigt sätt. Huruvida du betalt eller inte hör inte längre hit.

Sedan så skriver du bara att du vill att tingsrättens notarien ser över hur kfm handlagde ärendet. Detta är viktigt då Kfm skall göra likt i ALLA lägen. Anser man att tiden för bestridanden löper ut kl 00:01 när den tionde dagen löper ut så skall detta stå med röd text på kfm bilaga gällande betalningsföreläggande och inte gömmas undan i deras egna handböcker.

Detta kan sätta folk på bar backe och kfm bör veta att det är inte sig likt idag då marknanden svämmats över med dylika kräk till utlånare som gör sig omöjliga att få tag i när man försöker reda ut sin situation eller ifrågarsätter en till kfm skickad räkning.

Så beskriv ditt ärendet på ett lugnt och tydligt sätt.


Hej, jag ska skriva detta och berätta Hur det gick till. Tack för hjälpen så länge kommer återkomma så snart jag hört eller det hänt något nytt. Uppskattar all hjälp och info!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

xrap

Viktig medlem
Poäng: 7
Blev medlem
6 Mars 2013
Meddelanden
85
Mottagna reaktioner
0
Poäng
7
Jag skickade ett mail igår på morgonen till kronofogden där jag skrev till krf: rättsenhet i Visby med röd text och sedan allt annat. Fick bekräftelse att dem fått mailet men har ej fått något svar men det kanske ska ta tid? Vet du det Idle?
 

xrap

Viktig medlem
Poäng: 7
Blev medlem
6 Mars 2013
Meddelanden
85
Mottagna reaktioner
0
Poäng
7
Hej, jag fick nu ett brev som kom från rättsenheten i Visby, dem skriver att dem mottagit min bestridande .

Sen står det: vi har skickat en förfrågan till avida finans AB och återkommer till dig så snart som möjligt.

Vad är det dem ska kolla med avida. Dem kommer hålla sig kvar att dem inte tänker dementera då betalningen registrerades em dag efter utslaget trotts att jag hade betalat en dag innan utslaget.

Men det jag skrev till Visby var om händelsen att jag hade bestridit en dag försent och då hade inget utslag skett förens dagen efter osv.
 

Idle

Kunnig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
14 December 2011
Meddelanden
286
Mottagna reaktioner
5
Poäng
42
Hej, jag fick nu ett brev som kom från rättsenheten i Visby, dem skriver att dem mottagit min bestridande .

Sen står det: vi har skickat en förfrågan till avida finans AB och återkommer till dig så snart som möjligt.

Vad är det dem ska kolla med avida. Dem kommer hålla sig kvar att dem inte tänker dementera då betalningen registrerades em dag efter utslaget trotts att jag hade betalat en dag innan utslaget.

Men det jag skrev till Visby var om händelsen att jag hade bestridit en dag försent och då hade inget utslag skett förens dagen efter osv.

Ok. Du måste göra en ny återvinning så att tingrätten delges de nya uppgifterna kring NÄR du bestred och NÄR kfm valde att registrera ett utslag. Detta vet dem ej och har därför inte grundats sitt beslut därefter.

När du ändå är en gång så skall du imorgon kontakta din bank och be om ett utdag ur deras register som bevisar att din betalning gått iväg vid ett visst datum. Du skall även ringa avida och begära ett register utdrag på din akt och be dem förklara bevisa att din betalning inte funnits på deras klientkonto längre än vad de säger. Kan tänka mig att din betalning kan registrerats manuellt. Genom detta så kan du få på papper vad som skett.

Jag gjorde detta i ett ärende och bankens utdrag, alltså deras egna som kommer efter varje körning gav tyngd. De sa även att det tar inte tre dagar för att de skall mottaga pengarna utan det handlar om mottagaren egna rutiner.

Detta är din rättighet!
 

hjultomten

V.I.P
Poäng: 72
Blev medlem
2 Augusti 2012
Meddelanden
515
Mottagna reaktioner
14
Poäng
72
Ok. Du måste göra en ny återvinning så att tingrätten delges de nya uppgifterna kring NÄR du bestred och NÄR kfm valde att registrera ett utslag. Detta vet dem ej och har därför inte grundats sitt beslut därefter.

När du ändå är en gång så skall du imorgon kontakta din bank och be om ett utdag ur deras register som bevisar att din betalning gått iväg vid ett visst datum. Du skall även ringa avida och begära ett register utdrag på din akt och be dem förklara bevisa att din betalning inte funnits på deras klientkonto längre än vad de säger. Kan tänka mig att din betalning kan registrerats manuellt. Genom detta så kan du få på papper vad som skett.

Jag gjorde detta i ett ärende och bankens utdrag, alltså deras egna som kommer efter varje körning gav tyngd. De sa även att det tar inte tre dagar för att de skall mottaga pengarna utan det handlar om mottagaren egna rutiner.

Detta är din rättighet!

Precis. Din betalning är bokförd en dag efter den gjorts om vi pratar vardagar. Att avida inte ser den i sitt system är inte ditt problem
 

xrap

Viktig medlem
Poäng: 7
Blev medlem
6 Mars 2013
Meddelanden
85
Mottagna reaktioner
0
Poäng
7
Precis. Din betalning är bokförd en dag efter den gjorts om vi pratar vardagar. Att avida inte ser den i sitt system är inte ditt problem

Jag pratade med UC gällande rättning osv, då säger en till mig att det spelar ej roll när avida fått in pengar. För att dem ska kunna göra en rättning så måste avida ha fått in betalningen senast senast samma dag som utslaget och efter avida hade fått in betalningen en dag efter utslaget så kan UC inte göra någon rättning.

Saken är att när jag skrev till rättsenheten i Visby så var det gällande att jag tycker krf gjort ett utslag efter jag hade bestridit trots att jag bestred en dag försent. Jag var inne mer på att krf gjort ett fel när dem gav utslag och skulle tagit mitt bestridande i beakt trots att jag bestred försent.

Så trots att jag skickade till krfs rättsenhet i Visby så menar ni på att jag ska göra en ny återvinning?
 

Idle

Kunnig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
14 December 2011
Meddelanden
286
Mottagna reaktioner
5
Poäng
42
Att KFM gjort ett fel kommer inte rättsenheten ändra på såvida inte tingsrätten upphäver deras utslag med motiveringen att det är utslag gjorde på felaktigt sätt.

Följ rådet du fick ovan. Kontakta din bank, begär ut registerutdrag från avida, gör en ny återvinning av ärendet men med tydligare motivering.
 

tt2

V.I.P
Poäng: 42
Blev medlem
14 Februari 2012
Meddelanden
558
Mottagna reaktioner
1
Poäng
42
Hur är det med Sekretessen vid en betalningsanmärkning. Jag har fått utslag men inte någon anmärkning (skall begära återvinning) men om man fått sekretess får man då anmärkningen när ett betalningsföreläggande dyker upp? Eller måste det var ett "till" utslag som kommer in för att den "sekretess belagda anmärkningen" skall bli synlig?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp