• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Bestrida försent med en dag

pellegj

Kunnig medlem
Poäng: 22
Blev medlem
18 Januari 2013
Meddelanden
115
Mottagna reaktioner
4
Poäng
22
Jag pratade med UC gällande rättning osv, då säger en till mig att det spelar ej roll när avida fått in pengar. För att dem ska kunna göra en rättning så måste avida ha fått in betalningen senast senast samma dag som utslaget och efter avida hade fått in betalningen en dag efter utslaget så kan UC inte göra någon rättning.

Saken är att när jag skrev till rättsenheten i Visby så var det gällande att jag tycker krf gjort ett utslag efter jag hade bestridit trots att jag bestred en dag försent. Jag var inne mer på att krf gjort ett fel när dem gav utslag och skulle tagit mitt bestridande i beakt trots att jag bestred försent.

Så trots att jag skickade till krfs rättsenhet i Visby så menar ni på att jag ska göra en ny återvinning?
Hmm, det här är lite intressant. Som jag har förstått det hela så borde det vara vilken dag det bokförts på deras bankkonto som gäller, inte när de bokfört det i sitt system.
Jag har själv Swedbank, och där bokförs en betalning på mottagarens konto samma dag om jag gör betalningen före kl. 10.00, annars dagen efter betalning.
När de bokför det i sitt system kan man inte ha någon koll på alls, utan enbart när man gör betalningen, och man ska ju kunna räkna med att allt flyter på som normalt tycker jag. Om allt flutit på normalt så borde det innebära att Avida hade pengarna på sitt konto 9/10 om du betalade 8/10. Att de sedan bokfört det i sitt system först 10/10 borde inte påverka kan man tycka. Det brukar ju idag normalt stå "oss tillhanda senast" på räkningar, och är då pengarna på deras konto den dagen så är ju pengarna "dem tillhanda" den dagen.
Kräv av Avida att få bevis på när betalningen bokfördes på deras bankkonto, och inte i deras system.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp