• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Bakgrundskontroll Skulder

Kar01

Medlem
Poäng: 27
Blev medlem
21 Augusti 2022
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
9
Poäng
27
Tack! Ja jag får göra det.

Det enda du kan göra i det läget är att berätta och säga att du velat berätta men att det känns jobbigt.
Tack för all stöd! Igår berättade jag det för min sambo. Det känns bättre med jag skäms så mycket fortfarande.

Det jag är mest ledsen över att mina skulder kan påverka hans framtid. Att nya jobbet säger nej.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kar01

Medlem
Poäng: 27
Blev medlem
21 Augusti 2022
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
9
Poäng
27
Är skulderna hos KFM eller inte? Om dom inte år det ser jag inte hur dom kan kolla det utan en kreditupplysning på dig, och tror inte att lån på 800k sätter stopp för din sambos jobb.
Jag hoppas verkligen inte det. Jag har nu berättat, så han ska kolla upp detta.
 

Mindi

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
13 Oktober 2023
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Hej!
Jag sitter i en jobbig sits.
Jag har stora skulder men inga anmärkningar.
Jag jobbar på att få ner mina skulder.

Min sambo vet inte om mina skulder

Min sambo har sökt en tjänst där dom har gjort bakgrundskontroll där dom har sett ett avvikande. Han fick veta att en av hans närmaste har skulder. Jag fick sån klump i magen.

Kan det vara jag? Vad ska jag göra?
Men vilken arbetsgivare kollar upp om andra än den som söker jobbet har lån? Och 800 tusen är väl inget? Folk har ju lån på flera miljoner för bostäder? Har de alltså tagit en kreditupplysning på dig pga detta? Får man ens göra det? Låter väldigt märkligt måste jag säga.
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Vill bara säga att jag är i samma sits som du. Har fått skulderna på samma sätt och inte berättat för min sambo om detta. Känns riktigt jobbigt och fråga mig inte varför jag inte berättat. Har du berättat än eller hur ska du göra? Hur ska man lägga upp något sånt?
Jag berättade genom ett brev, var lättare så man fick allt sagt och inte avbröt och underdrev när man såg besviken, samt får en liten stund att reflektera och ta in allt så kanske första smällen blir lite lättare
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Men vilken arbetsgivare kollar upp om andra än den som söker jobbet har lån? Och 800 tusen är väl inget? Folk har ju lån på flera miljoner för bostäder? Har de alltså tagit en kreditupplysning på dig pga detta? Får man ens göra det? Låter väldigt märkligt måste jag säga.
Tycker det är konstigt med om det inte är hos fogden men är kanske beroende på vilket jobb det är och det ger dem rätt att ta en upplysning
 

zcripter

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
22 November 2022
Meddelanden
126
Mottagna reaktioner
114
Poäng
297
Tycker det är konstigt med om det inte är hos fogden men är kanske beroende på vilket jobb det är och det ger dem rätt att ta en upplysning
Alltså det är egentligen inget konstigt. Det handlar inte om huruvida du har skulder hos KFM eller ”bara” massa stora blancolån. Det handlar om att du som person överhuvudtaget har stora skulder och därmed kan vara sårbar (läs säkerhetsrisk) gentemot främmande makt.
Som i det här fallet har en person sökt jobb inom en hög säkerhetsklassad verksamhet, vad det verkar, och kommer därmed ta del av känslig info som kanske berör rikets säkerhet. Om han/hon då har en partner med stora skulder finns en viss risk att exempelvis ryssen försöker få tag i säkerhetsklassad info genom att erbjuda både partnern och den anställde pengar mot att få känslig info.

Ett kanske inte jätte vanligt scenario i praktiken men i teorin finns risken. Av den anledningen kollar man en sökandes partner under rekryteringsprocessen vid säkerhetsklassad tjänst.
 

Kar01

Medlem
Poäng: 27
Blev medlem
21 Augusti 2022
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
9
Poäng
27
Alltså det är egentligen inget konstigt. Det handlar inte om huruvida du har skulder hos KFM eller ”bara” massa stora blancolån. Det handlar om att du som person överhuvudtaget har stora skulder och därmed kan vara sårbar (läs säkerhetsrisk) gentemot främmande makt.
Som i det här fallet har en person sökt jobb inom en hög säkerhetsklassad verksamhet, vad det verkar, och kommer därmed ta del av känslig info som kanske berör rikets säkerhet. Om han/hon då har en partner med stora skulder finns en viss risk att exempelvis ryssen försöker få tag i säkerhetsklassad info genom att erbjuda både partnern och den anställde pengar mot att få känslig info.

Ett kanske inte jätte vanligt scenario i praktiken men i teorin finns risken. Av den anledningen kollar man en sökandes partner under rekryteringsprocessen vid säkerhetsklassad tjänst.
Jag läste lite om det. Men det finns inget min sambo kan göra? Är det helt kört?
 

zcripter

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
22 November 2022
Meddelanden
126
Mottagna reaktioner
114
Poäng
297
Jag läste lite om det. Men det finns inget min sambo kan göra? Är det helt kört?
Kan inte svara på om det är helt kört eller inte. Det enda han kan göra är att förklara läget för sin eventuella framtida arbetsgivare. Dvs att han inte visste om dina skulder. Risken är ju dock att han inte får jobbet. Han hade nog haft större chans om han vetat om din situation och själv talat om detta under säkerhetsintervjun. Nu kanske det uppfattas som att han inte ville berätta från början.
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Alltså det är egentligen inget konstigt. Det handlar inte om huruvida du har skulder hos KFM eller ”bara” massa stora blancolån. Det handlar om att du som person överhuvudtaget har stora skulder och därmed kan vara sårbar (läs säkerhetsrisk) gentemot främmande makt.
Som i det här fallet har en person sökt jobb inom en hög säkerhetsklassad verksamhet, vad det verkar, och kommer därmed ta del av känslig info som kanske berör rikets säkerhet. Om han/hon då har en partner med stora skulder finns en viss risk att exempelvis ryssen försöker få tag i säkerhetsklassad info genom att erbjuda både partnern och den anställde pengar mot att få känslig info.

Ett kanske inte jätte vanligt scenario i praktiken men i teorin finns risken. Av den anledningen kollar man en sökandes partner under rekryteringsprocessen vid säkerhetsklassad tjänst.
Förstår absolut att man behöver kolla så att sambon inte har skulder. Menar mer att du borde behöva hennes samtycke för att ta en upplysning på henne och säger hon då nej så blir det inget jobb.
 

Kar01

Medlem
Poäng: 27
Blev medlem
21 Augusti 2022
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
9
Poäng
27
Vill bara säga att jag är i samma sits som du. Har fått skulderna på samma sätt och inte berättat för min sambo om detta. Känns riktigt jobbigt och fråga mig inte varför jag inte berättat. Har du berättat än eller hur ska du göra? Hur ska man lägga upp något sånt?
Jag berättade allt igår och hur jag har fått skulderna. Sambon blev såklart ledsen att jag inte hade sagt något för ett år sedan när vi blev sambos. Men det känns bättre och vi jobbar på en lösning och framtid.

Jag känner mig såklart dum att jag aldrig sa något om det innan. För nu kanske säkerhetsprövningen för nya tjänsten nekas pågrund av att sambon inte nämnde om mina skulder.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp