• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Bakgrundskontroll Skulder

Kar01

Medlem
Poäng: 27
Blev medlem
21 Augusti 2022
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
9
Poäng
27
Vad är det som har orsakat skulden, konsumtion? Spel? Kan ju ha betydelse när man berättar också, vad det beror på..
Konsumtion och lån på lån.

Flyttade hemifrån tidig ålder, hade dålig ekonomi och hög hyra. Ville passa in bland mina ”kompisar” och brände pengar. Tog sms lån och sen var jag fast.

Fick hjälp av en fd familjemedlem att ta ett större lån för att samla dessa dyra krediter. Sen var jag fast i skuldfällan.

Detta har jag levt med själv och inte berättat för någon. jag har skämts ihjäl.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Konsumtion och lån på lån.

Flyttade hemifrån tidig ålder, hade dålig ekonomi och hög hyra. Ville passa in bland mina ”kompisar” och brände pengar. Tog sms lån och sen var jag fast.

Fick hjälp av en fd familjemedlem att ta ett större lån för att samla dessa dyra krediter. Sen var jag fast i skuldfällan.

Detta har jag levt med själv och inte berättat för någon. jag har skämts ihjäl.
du är inte ensam om att ha skulder och inte har berättat det för partnern. Om du berättar så kommer en tung sten att falla ner fr dina axlar (och samvete).
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Min erfarenhet är att absolut ingenting blir bra av att mörka skulder till sambo eller motsvarande. Varit med om att sambo/make/maka kommit hem och undrat varför familjens bil/husvagn/hyrhjuling/diverse är borta alt står lastad på bärgare. Även varit med om att det blivit så sambon fått veta via sina kollegor att "du ert hus ligger på hemnet från kronofogden" eller märkt att nyckeln inte passar pga att man blivit avhyst under dagen.
 
Senast ändrad:

office

Kunnig medlem
Poäng: 156
Blev medlem
22 November 2023
Meddelanden
138
Mottagna reaktioner
49
Poäng
156
Min erfarenhet är att absolut ingenting blir bra av att mörka skulder till sambo eller motsvarande. Varit med om att sambo/make/maka kommit hem och undrat varför familjens bil/husvagn/hyrhjuling/diverse är borta alt står lastad på bärgare. Även varit med om att det mördats så sambon fått veta via sina kollegor att "du ert hus ligger på hemnet från kronofogden" eller märkt att nyckeln inte passar pga att man blivit avhyst under dagen.
Hoppas verkligen inte att det "mördats" som du skriver
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Oroa dig inte, så länge det ej påverkar sambon på ett negativt sätt så bör du inte vara nervös eller låta det dra ner på dig. Det är din skuld och du betalar på den.
Kanske redan påverkat sambon nu, och det rätta är allt berätta för förr eller senare så kommer det att påverka deras ekonomi på ngt viss om det ska köpas hus tex. Att dölja det kan påverka henne på ett negativt sätt som indirekt påverkar sambon med
 

Frasse1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
6 November 2011
Meddelanden
1 341
Mottagna reaktioner
433
Poäng
557
Konsumtion och lån på lån.

Flyttade hemifrån tidig ålder, hade dålig ekonomi och hög hyra. Ville passa in bland mina ”kompisar” och brände pengar. Tog sms lån och sen var jag fast.

Fick hjälp av en fd familjemedlem att ta ett större lån för att samla dessa dyra krediter. Sen var jag fast i skuldfällan.

Detta har jag levt med själv och inte berättat för någon. jag har skämts ihjäl.
Är skulderna hos KFM eller inte? Om dom inte år det ser jag inte hur dom kan kolla det utan en kreditupplysning på dig, och tror inte att lån på 800k sätter stopp för din sambos jobb.
 

AphexTwin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
4 Januari 2019
Meddelanden
2 022
Mottagna reaktioner
1 088
Poäng
897
Fattar fortfarande inte varför man inte berättat sånt här för en sambo. Det är väl alltid steg ett. Det är ju faktiskt inte så nice. Man undanhåller ju saker.
 

furbin

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
11 April 2021
Meddelanden
119
Mottagna reaktioner
43
Poäng
157
Ja jag får göra det.

Vill bara säga att jag är i samma sits som du. Har fått skulderna på samma sätt och inte berättat för min sambo om detta. Känns riktigt jobbigt och fråga mig inte varför jag inte berättat. Har du berättat än eller hur ska du göra? Hur ska man lägga upp något sånt?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp