• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Att släpa 2 månader på skuldsanering. Någon som gjort det? Vad hände?

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Vad är det för summor det handlar om? Övertid är ju svårt att beräkna och det måste man väl få göra när det krisar på jobbet?
Den diskussionen hade jag med min handläggare. Hade jobbat jättemkt åren innan plus tagit ut semestrar i pengar istf ledigt, allt för att försöka få ihop ekonomin. Så det såg ju ut som att jag i snitt tjänat flera tusen mer än det jag uppgav i ansökan. Nu var det inte hållbart i längden då kroppen började säga ifrån. Plus att man ju aldrig vet hur mkt man isf får jobba.
Hur som helst tog jag ut ett intyg fr lönekontoret med min förmodade årsinkomst för kommande året som jag skickade. Sen resonerade vi lite fram o tebax o kom fram till att lägga på 2000 kr extra på månadslönen. Det var bra för mej för då fanns ju ett utrymme för extrapass. En natt extra pass o spec då helgnätter ger ju en hel del.
När min sanering vunnit laga kraft, typ två månader senare så lämnade Collector in en omprövning på min sanering. De tyckte inte jag skulle ha el så betala mer. De hade ju tagit en kreditupplysning o sett då inkomsten för året förre var så mkt högre.
Blev kontaktad av en jurist på KFM. Jag sa som det var, orsaken till att det varit så mkt högre tidigare år. Och att jag nu inte alls skulle komma upp i dessa summor igen pga hälsan bla o plus att det fanns inte lika mkt extrapass till ordinarie pers längre. Så den omprövningen avslogs.
Jag omprövade aldrig någon gång under min sanering o efter Collectors försök så var det ingen annan som försökte heller. Några bolag tog kredit uppl men inte mer än så.

Tror det står nånstans att om man har typ löpande övertid varje månad, att man ska ta med det i beräkningen. Men det är ju svårt att se framåt. Ingen vet ju hur mkt det kan bli. De sista två åren har jag jobbat väldigt lite extra. Inte med vilje utan för att vi faktiskt haft en vik som gått in o jobbat.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
VIsst kan du ta ut i pengar i efterhand? När du är klar med din sanering. Jag gjorde som du när det vart mkt övertid vissa perioder under min sanering, sparade det mesta som komptid, tog endast ut enstaka nätter i rena pengar. Vågade inte ta ut i pengar direkt. Sen tog jag ut i pengar då saneringen va slut el om jag såg att jag låg bra till o inte tjänat för mkt så vågade jag ta ut ett antal timmar. När man jobbar natt blir det ju fort timmar när går ut extra.
Kan man det ?
Vet faktiskt inte men det är ju bra i såfall.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Vad är det för summor det handlar om? Övertid är ju svårt att beräkna och det måste man väl få göra när det krisar på jobbet?
Omöjligt för mig att sia om övertid då jag kan få ett larm precis innan jag slutar eller bli fast hos en patient osv. Vid några tillfällen har den som ska lösa mig blivit sjuk med kort varsel och då har jag fått stanna kvar vilket innebär kvalificerad övertid.
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Omöjligt för mig att sia om övertid då jag kan få ett larm precis innan jag slutar eller bli fast hos en patient osv. Vid några tillfällen har den som ska lösa mig blivit sjuk med kort varsel och då har jag fått stanna kvar vilket innebär kvalificerad övertid.
Som för mej...Kan få ett sent larm på morgon el blir fast hos en vårdtagare. El båda delarna.
 

wiran

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
4 Juni 2015
Meddelanden
830
Mottagna reaktioner
304
Poäng
497
Omöjligt för mig att sia om övertid då jag kan få ett larm precis innan jag slutar eller bli fast hos en patient osv. Vid några tillfällen har den som ska lösa mig blivit sjuk med kort varsel och då har jag fått stanna kvar vilket innebär kvalificerad övertid.
Lite så är det för mig också fast jag inte jobbar inom vård men annan bransch med samhällsviktig tjänst.
Har månadslön och de flesta månaderna är det ingen övertid men rätt som det är sticker det iväg och blir nån tusenlapp extra. Inga större summor men lättnad när man kan bunkra upp lite.
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 815
Mottagna reaktioner
2 663
Poäng
1 857
Jag kommer efter december lönen att ha tjänat 55k för mycket detta året ! Alltså brutto ! När dom räkna ut sen vid omprövningen , tar dom tex 55k minus förbehållsbeloppen som höjts ? Mina fasta kostnader tex hyra och barnomsorg har höjts med 950 kr tex ! Men dra som av höjningarna mot det man tjänat extra ? :)
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Jag kommer efter december lönen att ha tjänat 55k för mycket detta året ! Alltså brutto ! När dom räkna ut sen vid omprövningen , tar dom tex 55k minus förbehållsbeloppen som höjts ? Mina fasta kostnader tex hyra och barnomsorg har höjts med 950 kr tex ! Men dra som av höjningarna mot det man tjänat extra ? :)
Inte minus men de räknar ihop alla utgifter, lägger på buffert och förbehållsbeloppet och därefter räknas det ut om du får ändrad betalplan.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp