• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Ansöka om Skuldsanering - frågor

Simple

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
5 Mars 2019
Meddelanden
94
Mottagna reaktioner
35
Poäng
137
Som rubriken lyder dividerar jag kring att ansöka om skuldsanering. Gjorde det preliminära testet på fogdens hemsida där jag passerade den. Därav tänkte jag ge det ett försök. Går det inte igenom kommer jag helt enkelt fortsätta på samma spår som jag gör nu.

Hursomhelst har jag ett par frågor om tillvägagångssättet och processen till er med mer erfarenhet.

1. Inga av mina skulder ligger varken hos inkasso eller KF. Går det att söka trots detta? Och i så fall, anger man bank, adress och skuldbelopp?

2. Ett av mina lån är en privat skuld till en familjemedlem. Kan man inkludera denna?

3. Har jag förstått det rätt: Man behåller ett förbehållsbelopp på ca 5700kr + resekostnader för arbete?

Jag är 2-skifts anställd som ger mig en årslön på ca 400'000 om året. Däremot deklarerar jag mellan 550-600'000 genom diverse övertid, tillfälliga rotationer till nattarbete, större uttag från tidbank i pengar och eventuella bonusar.

4. Ska jag göra en uppskattning av min inkomst på allt detta eller uppger jag min "fasta lön"? Väldigt svårt att göra en uppskattning då det varierar från år till år.

Har ni något övrigt som råd & tips gällande vad jag bör tänka på?

Några av mina förutsättningar:

- Tidigare spelskulder, men har varit spelfri i strax över ett år.

- Mina skulder är mellan 1 och 7 år gamla, men jag har konsoliderat dem med bättre ränta över tid, och därmed "nya" lån.

- Jag är 26 år gammal.

- Jag har cirka 1 miljon kr i blancolån och 200 000 kr i ett privatlån.

- Jag har inga anmärkningar, inget hos kronofogden, och inget inkassoärende.

- Jag har inga tillgångar förutom en bil värd 25 000 till 30 000 kr.

- Jag är ensamstående och bor som inneboende.

- Jag är 100% anställd och studerar 50%.
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
988
Mottagna reaktioner
379
Poäng
497
1. Ja, det går alldeles utmärkt. Jag ansökte om skuldsanering och ingenting var hos kfm. Nej, du anger bara vilket inkasso skulden ligger hos och belopp. Använd bank-id och logga in och se aktuellt skuld.
2. Alla skulder ska inkluderas, även skulder till kompisar om sådana finns.
3. Ja, det stämmer.
4. Då anger du 550 tkr. Hur mycket varierar det år för år? Kan du för exempel tjäna 480 tkr 2022 och 550 tkr 2023?
 

Simple

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
5 Mars 2019
Meddelanden
94
Mottagna reaktioner
35
Poäng
137
1. Ja, det går alldeles utmärkt. Jag ansökte om skuldsanering och ingenting var hos kfm. Nej, du anger bara vilket inkasso skulden ligger hos och belopp. Använd bank-id och logga in och se aktuellt skuld.
2. Alla skulder ska inkluderas, även skulder till kompisar om sådana finns.
3. Ja, det stämmer.
4. Då anger du 550 tkr. Hur mycket varierar det år för år? Kan du för exempel tjäna 480 tkr 2022 och 550 tkr 2023?

Men inget belopp ligger hos inkasso som du nämner utan är fortfarande kvar hos bankerna då jag sköter betalningarna... Eller missförstår jag vad du menar?

Lönen kan absolut skilja 50-70tkr från år till år. Funderar på om man kan direkt ringa upp till handläggaren när man väl fått en och försöka "lägga korten på bordet". Trots allt är en hel del av inkomsten övertid, såld arbetstidsförkortning och osäkra bonusar.
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Men inget belopp ligger hos inkasso som du nämner utan är fortfarande kvar hos bankerna då jag sköter betalningarna... Eller missförstår jag vad du menar?

Lönen kan absolut skilja 50tkr från år till år. Funderar på om man kan direkt ringa upp till handläggaren när man väl fått en och försöka "lägga korten på bordet". Trots allt är en hel del av inkomsten övertid, såld arbetstidsförkortning och osäkra bonusar.
Behöver inte ligga hos inkasso bara ange vilken bank det är hos.

Handläggaren ringer till dig när det är din tur i kön, du har ingen handledare innan dess
 

Trias

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
25 Oktober 2016
Meddelanden
1 666
Mottagna reaktioner
1 045
Poäng
867
Som rubriken lyder dividerar jag kring att ansöka om skuldsanering. Gjorde det preliminära testet på fogdens hemsida där jag passerade den. Därav tänkte jag ge det ett försök. Går det inte igenom kommer jag helt enkelt fortsätta på samma spår som jag gör nu.

Hursomhelst har jag ett par frågor om tillvägagångssättet och processen till er med mer erfarenhet.

1. Inga av mina skulder ligger varken hos inkasso eller KF. Går det att söka trots detta? Och i så fall, anger man bank, adress och skuldbelopp?

2. Ett av mina lån är en privat skuld till en familjemedlem. Kan man inkludera denna?

3. Har jag förstått det rätt: Man behåller ett förbehållsbelopp på ca 5700kr + resekostnader för arbete?

Jag är 2-skifts anställd som ger mig en årslön på ca 400'000 om året. Däremot deklarerar jag mellan 550-600'000 genom diverse övertid, tillfälliga rotationer till nattarbete, större uttag från tidbank i pengar och eventuella bonusar.

4. Ska jag göra en uppskattning av min inkomst på allt detta eller uppger jag min "fasta lön"? Väldigt svårt att göra en uppskattning då det varierar från år till år.

Har ni något övrigt som råd & tips gällande vad jag bör tänka på?

Några av mina förutsättningar:

- Tidigare spelskulder, men har varit spelfri i strax över ett år.

- Mina skulder är mellan 1 och 7 år gamla, men jag har konsoliderat dem med bättre ränta över tid, och därmed "nya" lån.

- Jag är 26 år gammal.

- Jag har cirka 1 miljon kr i blancolån och 200 000 kr i ett privatlån.

- Jag har inga anmärkningar, inget hos kronofogden, och inget inkassoärende.

- Jag har inga tillgångar förutom en bil värd 25 000 till 30 000 kr.

- Jag är ensamstående och bor som inneboende.

- Jag är 100% anställd och studerar 50%.
Nämn inte att du pluggar samtidigt som du arbetar...
 

Trias

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
25 Oktober 2016
Meddelanden
1 666
Mottagna reaktioner
1 045
Poäng
867
Är det en nackdel att nämna man studerar samtidigt? Trots allt 5 år kvar på studierna.
Ja, det är det. "Varför används inte den tiden till att jobba övertid?" är bara en av frågorna som kan dyka upp i handläggarens huvud.
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Ja, det är det. "Varför används inte den tiden till att jobba övertid?" är bara en av frågorna som kan dyka upp i handläggarens huvud.
Vet jag inte om jag håller med då hen verkar jobba övertid redan och alla jobb har ju inte så man kan göra det hela tiden..
Att plugga med kan väl ses som positivt med att man försöker skaffa sig en bättre inkomst för att komma lösa sina skulder
 

Simple

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
5 Mars 2019
Meddelanden
94
Mottagna reaktioner
35
Poäng
137
Resonerar lite så också. Arbetar praktiskt taget varenda övertid som finns tillgänglig. Utöver säljer jag löpande min inarbetade arbetstidsförkortning.

Känns mer som det borde ge ett positivt intryck. Hela anledningen till 50% studietakt är att ekonomin inte tillåter mig att studera på heltid. Men handlar väl helt och hållet om perspektiv.

Läste om vissa andra här på forumet, hur de har fått behålla vissa tillägg, övertid och dylikt under skuldsaneringen. Men kanske handlar om vilken betalplan man får?
 
Senast ändrad:

Trias

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
25 Oktober 2016
Meddelanden
1 666
Mottagna reaktioner
1 045
Poäng
867
Resonerar lite så också. Arbetar praktiskt taget varenda övertid som finns tillgänglig. Utöver säljer jag löpande min inarbetade arbetstidsförkortning.

Känns mer som det borde ge ett positivt intryck. Men handlar väl helt och hållet om perspektiv.

Läste om vissa andra här på forumet, hur de har fått behålla vissa tillägg, övertid och dylikt under skuldsaneringen. Men kanske handlar om vilken betalplan man får?
Jag slängde inte ur mig en gissning. Trodde också att det skulle uppfattas positivt, men så är inte fallet. Men gå på den egna känslan du om det känns bättre.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp