• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

AB och löneutmätning

Shippzz

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
24 Februari 2023
Meddelanden
17
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Hur fungerar det om man startar AB med löneutmätning? Kan man plocka ut endast existensminimum och låta resten vara kvar i bolaget?

Kan man jobba för en kompis AB med låg lön eller få timmar och lösa betalning på annat sätt?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

zcripter

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
22 November 2022
Meddelanden
126
Mottagna reaktioner
114
Poäng
297
Hur fungerar det om man startar AB med löneutmätning? Kan man plocka ut endast existensminimum och låta resten vara kvar i bolaget?

Kan man jobba för en kompis AB med låg lön eller få timmar och lösa betalning på annat sätt?
Tveksamt eftersom KFM har möjlighet att ålägga arbetsgivaren att betala direkt till KFM om de anser att arbetstagaren/gäldenären har en för låg (oskälig) lön i förhållande till sitt arbete. Exempel om du egentligen skulle ha en månadslön på 20 000 kr då andra personer i din bransch i liknande tjänst har det men du, eller din vän som du är anställd hos, bara betalar ut 10 000 kr har KFM möjlighet att ta mellanskillnaden på 10 000 kr i anspråk direkt från ditt eller din väns AB.
 

Shippzz

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
24 Februari 2023
Meddelanden
17
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Tveksamt eftersom KFM har möjlighet att ålägga arbetsgivaren att betala direkt till KFM om de anser att arbetstagaren/gäldenären har en för låg (oskälig) lön i förhållande till sitt arbete. Exempel om du egentligen skulle ha en månadslön på 20 000 kr då andra personer i din bransch i liknande tjänst har det men du, eller din vän som du är anställd hos, bara betalar ut 10 000 kr har KFM möjlighet att ta mellanskillnaden på 10 000 kr i anspråk direkt från ditt eller din väns AB.
Ok. Om man har eget AB då och bara plockar ut minimum i lön?
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 140
Mottagna reaktioner
2 525
Poäng
1 707
Vad är syftet, vill du vara skuldsatt i all evighet? Jag startade AB under löneutmätning för att få en chans att få in extrapengar, utöver min lön som anställd, för att betala av KFM. Min man fick lön från firman, som han sedan betalade till specifika skulder, med högst ränta hos KFM. Planerade att använda aktieutdelningen, tar tid att kunna ta ut den första, att betala av på skulderna, men jag löste det på annat sätt.
Det korta svaret på din fråga är att du kan ha AB och plocka ut den lön du vill, men du ska vara medveten om att det kan ifrågasättas av KFM, samt att eventuella vinster i företaget beskattas med 20,6%.
 

zcripter

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
22 November 2022
Meddelanden
126
Mottagna reaktioner
114
Poäng
297
Ok. Om man har eget AB då och bara plockar ut minimum i lön?
Samma svar på båda uppläggen, det framgår i mitt förra inlägg men jag var kanske otydlig. Det är så jag tolkat KFM i frågan men jag är inte facit så någon annan kanske har en annan uppfattning.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp