• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

AB och löneutmätning

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 140
Mottagna reaktioner
2 525
Poäng
1 707
Har TS skulder till Skatteverket? I så fall kan det bli problem att få F-skatt i AB
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 140
Mottagna reaktioner
2 525
Poäng
1 707
Nej, det är just det som är grejen. Löneutmätning görs på lön. Som enskild firma har du ingen lön.
Det är korrekt att löneutmätning inte kan ske, däremot är det fritt fram att utmäta bankkontot tillhörande den enskilda firman, så det är det sämsta man kan göra att ha enskild firma om man har skulder hos KFM.
 

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 324
Mottagna reaktioner
1 823
Poäng
1 247
Det är korrekt att löneutmätning inte kan ske, däremot är det fritt fram att utmäta bankkontot tillhörande den enskilda firman, så det är det sämsta man kan göra att ha enskild firma om man har skulder hos KFM.

Jag har mitt bankkonto på utländsk bank, så det har inte varit någon risk för det. Dessutom har tillgångskontroll bara skett var 24:e månad, så när jag haft pengar på Nordea har jag kunnat att ta ut vinster i kontanter och sätta in vid behov.
 

Shippzz

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
24 Februari 2023
Meddelanden
17
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Det är korrekt att löneutmätning inte kan ske, däremot är det fritt fram att utmäta bankkontot tillhörande den enskilda firman, så det är det sämsta man kan göra att ha enskild firma om man har skulder hos KFM.
Precis det jag är rädd för. Att de går in och tömmer kontot.
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 140
Mottagna reaktioner
2 525
Poäng
1 707
Nej. Inga skatteskulder.
Bra, då ska det inte finnas hinder för F-skatt. För att öppna ett AB så måste man ha minst 25 tkr i aktiekapital. Bäst är att köpa ett s k lagerbolag via Fortnox, du kan använda det insatta aktiekapitalet till att betala dem, eller någon liknande aktör. Fördelen är att Fortnox samarbetar med Svea Bank, det är lätt att få ett företagskonto (det måste man ha för bl a för aktiekapitalets skull).
 

Shippzz

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
24 Februari 2023
Meddelanden
17
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Bra, då ska det inte finnas hinder för F-skatt. För att öppna ett AB så måste man ha minst 25 tkr i aktiekapital. Bäst är att köpa ett s k lagerbolag via Fortnox, du kan använda det insatta aktiekapitalet till att betala dem, eller någon liknande aktör. Fördelen är att Fortnox samarbetar med Svea Bank, det är lätt att få ett företagskonto (det måste man ha för bl a för aktiekapitalets skull).
Ok, tack för info. Men vad tror du angående lön från egna bolaget. Att bara plocka ut existensminimum och låta resten av kapitalet vara i bolaget?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Ok, tack för info. Men vad tror du angående lön från egna bolaget. Att bara plocka ut existensminimum och låta resten av kapitalet vara i bolaget?
Går att förelägga på samma sätt då.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp