• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

900,000:- blancolån, svårt att betala. Vad göra?

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

spelmissbrukande

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
4 September 2023
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
10
Poäng
51
Du blir inte nekad skuldsanering för att skulderna inte ligger hos Kronofogden. Det är inget krav för sanering. Jag fick inledande förra året utan skuldsaldo hos Kronofogden.
Folk säger olika hela tiden, kronofogden var inte ens intresserad av att veta återbetalningstid eller ränta på lånen det säger ju allt. Det är högst relevant hur vida jag kan betala eller inte.
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Folk säger olika hela tiden, kronofogden var inte ens intresserad av att veta återbetalningstid eller ränta på lånen det säger ju allt. Det är högst relevant hur vida jag kan betala eller inte.
Fortfarande inte kronofogdens uppgift. Om du sökte sanering så kollar dem inte på sånt till en början heller om du inte uppfyller dem andra stegen, gör du det kollar dem på storlek på skulden och räntor.
Men skulderna behöver absolut inte vara hos kronofogden för att beviljas.

Får inte ihop en sak riktigt dock, om du drar ut 500.000 per år borde du ändå inte kunna leva ganska bra när du har 3 lån? Måste ha en hel del kvar när dem är betalda ändå?
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Såg att su skrev 22.000 för alla kostnader, då borde du ändå ha 8-10 kvar att leva på med den lönen?
 

spelmissbrukande

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
4 September 2023
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
10
Poäng
51
Någon som har koll ang CSN lån? Har problem att tyda deras hemsida vad som gäller, finns det lätta kurser man kan ta så man kan ta lån? vad är max beloppet?
 

Betty

V.I.P
Poäng: 527
Blev medlem
6 Mars 2020
Meddelanden
663
Mottagna reaktioner
462
Poäng
527
Detta är problemet när så många skriver om skuldsanering när det i verkligheten verkar omöjligt att få när man inte ligger hos kronofogden redan, som en annan person skrev ovan så hjälper kronofogden till att driva in skulder, finns det inga skulder där finns det inget att driva in.

Jag har blivit nekad skuldsanering 2 gånger så det finns inte på kartan längre om ni hade läst mina svar.

Jag måste bli av med det mindre lånet, då ökar nog mina chanser att få ett nytt samlingslån, Då har jag bara 2 lån totalt det ser nog bättre ut.
Vad räknar du in i icke-fasta kostnader då? Jag skulle säga att problemet inte är att du inte redan ligger hos Kronofogden, utan att din lön (årsinkomst) med lätthet bör täcka de tre lån du har och övriga utgifter, tyvärr. Förstår att det är tuffare om du är sjukskriven men det kan nog inte KF ta hänsyn till vid bedömning av skuldsanering om det inte handlar om permanent sjukskrivning. Du har inte försäkring på något av lånen som täcker kostnaden vid sjukskrivning?

Och nej, CSN-lån kan du endast få om du tjänar under ett visst belopp: https://www.csn.se/fragor-och-svar/hur-stor-inkomst-far-jag-ha-nar-jag-studerar-med-studiemedel.html
 
Senast ändrad:

spelmissbrukande

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
4 September 2023
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
10
Poäng
51
Jag skulle säga att problemet inte är att du inte redan ligger hos Kronofogden, utan att din lön (årsinkomst) med lätthet bör täcka de tre lån du har och övriga fasta utgifter (utifrån de uppgifter du angivit här) -och ändå ha ~8000kr över. Det är långt ifrån existensminimum. Om du redovisar hela din lägesbild är det lättare att ge råd.

Och nej, CSN-lån kan du endast få om du tjänar under ett visst belopp: https://www.csn.se/fragor-och-svar/hur-stor-inkomst-far-jag-ha-nar-jag-studerar-med-studiemedel.html


Tack angående CSN lånet då vet jag där.

Vet inte varför så många spekulerar kring hur jag får min ekonomi att gå ihop, det har ingen betydelse när jag sagt gång på gång att det inte är mycket över.

Hur rekommenderar ni att jag ska göra angående lånen för att få ner räntan är ju frågan egentligen.

Betala av lånet på 70k under ett år och låta alla kreditupplysningar löpa ut för att sedan försöka söka ett nytt samlingslån om ett år?

Jag testade Lendo och Samla men fick inget vettigt, gå upp i tråden för att se mina förutsättningar.

Vilken storbank förutom Nordea kan klumpa ihop 2 blancolån till ett?
 

Betty

V.I.P
Poäng: 527
Blev medlem
6 Mars 2020
Meddelanden
663
Mottagna reaktioner
462
Poäng
527
Tack angående CSN lånet då vet jag där.

Vet inte varför så många spekulerar kring hur jag får min ekonomi att gå ihop, det har ingen betydelse när jag sagt gång på gång att det inte är mycket över.

Hur rekommenderar ni att jag ska göra angående lånen för att få ner räntan är ju frågan egentligen.

Betala av lånet på 70k under ett år och låta alla kreditupplysningar löpa ut för att sedan försöka söka ett nytt samlingslån om ett år?

Jag testade Lendo och Samla men fick inget vettigt, gå upp i tråden för att se mina förutsättningar.

Vilken storbank förutom Nordea kan klumpa ihop 2 blancolån till ett?
Det är väl ytterst relevant när du skriver och ber om tips på ett forum som detta? Du har ju själv redan skrivit att du försökt få ner räntan på lånen men att dina långivare inte beviljar det. Finns inget magiskt tips någon annan kan ge som kommer ge dig sänkt ränta, det ända du kan göra är ju då att hitta andra vägar att spara in pengar/få pengarna att räcka.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp