• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

900,000:- blancolån, svårt att betala. Vad göra?

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Om jag leker med tanken att jag flyttar till Finland permanent, hur jagad kommer jag bli av indrivare? kronofogden jobbar ju inte utanför Sverige, men banken vill ju ha sina pengar så de kommer lägga resurser på att försöka hitta mig antar jag.

Man lär bli totalt rökt i Sverige, betalningsanmärkningar osv tills skulderna är betalda.

Någon som gjort liknande?

Det har säkert många, tex god del av befolkningen i haparanda kan jag tänka mig.

Jag vet inte hur finnarna jobbar med indrivning alls, det går säkert få svenska domar verkställda i finland, utslag vet jag inte. Det var i våras någon gång jag fick utmäta en bil mot skulder som grundade sig i någon sorts finsk exekutitionstitel.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

spelmissbrukande

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
4 September 2023
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
10
Poäng
51
Du kan säkert göra dig skyldig till brott. Oredlighet mot borgenär eller vad det heter...

Om du tänker börja betala av 70k lånet gör det inte med knappa marginaler då du säkerligen kommer ångra dig sen. När din situation är bättre och du klarar bibehålla buffert och har lite marginal kvar kan du amortera extra.
Givetvis blir det jobbiga månader framöver och konstant frustration, men det är förmodligen för tidigt att ge upp din ekonomiska situation som det är nu.
Man känner sig låst så man börjar tänka på alla möjliga scenarer vad som är bäst för mig..

Som du säger kan jag betala mitt lån på 70k inom ett år men det innebär stora uppoffringar och kommer ha 0:- undanlagt om det skulle hända något eller jag behöver köpa något akut.
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Man känner sig låst så man börjar tänka på alla möjliga scenarer vad som är bäst för mig..

Som du säger kan jag betala mitt lån på 70k inom ett år men det innebär stora uppoffringar och kommer ha 0:- undanlagt om det skulle hända något eller jag behöver köpa något akut.
Betala inte ner hela om det blir för tight, spara lite med och vänta ut förfrågningarna. Är det 35k kvar på det lånet så är det nog inte där det kommer att brista ändå isåfall
 

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 364
Mottagna reaktioner
715
Poäng
677
Vilka banker har du? Är du säker på att du inte har någon försäkring/låneskydd kopplat till lånen? Vissa erbjuder gratis 3 månader när man tar lånet, så det kan ju vara så att du glömt säga upp det och har försäkring på nåt av lånen.
 

spelmissbrukande

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
4 September 2023
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
10
Poäng
51
Vilka banker har du? Är du säker på att du inte har någon försäkring/låneskydd kopplat till lånen? Vissa erbjuder gratis 3 månader när man tar lånet, så det kan ju vara så att du glömt säga upp det och har försäkring på nåt av lånen.
Inget låneskydd, haft dessa lån minst 1.5 år. Har 3 betalningsfria/amorteringsfria månader jag kan använda per år men som sagt det hjälper ju bara i stunden.

Minsta lånet på santander lyckades ja dra ner så jag betalar endast 900-1000:- per månad. Det hjälper lite med det totala beloppet jag måste betala per månad.
 

spelmissbrukande

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
4 September 2023
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
10
Poäng
51
Betala inte ner hela om det blir för tight, spara lite med och vänta ut förfrågningarna. Är det 35k kvar på det lånet så är det nog inte där det kommer att brista ändå isåfall
70k kvar på det lånet, var 150k i början haft detta några år nu.

Jag förstår vad du menar och jag är också kluven här om jag ska försöka betala av lånet direkt eller inte.

Betalar jag av kanske jag kan ta ett samlingslån på mina större lån? Å andra sidan har jag 0:- om jag skulle bli av med jobbet eller akuta grejer. Känns tryggt att ha en månadsbuffert iallafall
 

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 364
Mottagna reaktioner
715
Poäng
677
Inget låneskydd, haft dessa lån minst 1.5 år. Har 3 betalningsfria/amorteringsfria månader jag kan använda per år men som sagt det hjälper ju bara i stunden.

Minsta lånet på santander lyckades ja dra ner så jag betalar endast 900-1000:- per månad. Det hjälper lite med det totala beloppet jag måste betala per månad.
Okej. Ja, det är ju tufft men ditt enda alternativ verkar vara att kämpa på i minst ett år till och försöka få bort santanderlånet så snabbt som möjligt. Med din inkomst vs skuldbörda ska det ju definitivt gå.
 

spelmissbrukande

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
4 September 2023
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
10
Poäng
51
Okej. Ja, det är ju tufft men ditt enda alternativ verkar vara att kämpa på i minst ett år till och försöka få bort santanderlånet så snabbt som möjligt. Med din inkomst vs skuldbörda ska det ju definitivt gå.
Tack för stödet, jag tror också det är bästa alternativet. Även om jag har lust att släppa allt är jag inte redo för konsekvenserna. Har tillräckligt mycket stress i mitt liv haha
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
70k kvar på det lånet, var 150k i början haft detta några år nu.

Jag förstår vad du menar och jag är också kluven här om jag ska försöka betala av lånet direkt eller inte.

Betalar jag av kanske jag kan ta ett samlingslån på mina större lån? Å andra sidan har jag 0:- om jag skulle bli av med jobbet eller akuta grejer. Känns tryggt att ha en månadsbuffert iallafall
Tror du kommer ha väldigt svårt att få de 2 större till 1 lån, nästan omöjligt om du inte ha säkerhet däremot kan du byta ut de mot bättre ränta förhoppningsvis
 

spelmissbrukande

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
4 September 2023
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
10
Poäng
51
Tror du kommer ha väldigt svårt att få de 2 större till 1 lån, nästan omöjligt om du inte ha säkerhet däremot kan du byta ut de mot bättre ränta förhoppningsvis
Mesta verkar vara 600,000:- man kan ansöka om. 1-2 år sedan så fick jag samlingslån på 500,000:-. Tyckte jag hörde någon nämna att man kan få blancolån hos Nordea upp till miljonen men oklart om det är sant.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp