• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Vanliga frågor skuldsanering & löneutmätning

Kokka12

Viktig medlem
Poäng: 22
Blev medlem
7 Oktober 2021
Meddelanden
66
Mottagna reaktioner
3
Poäng
22
Polisanmäl misshandel antar att han/hon bor i samma Brf.Prata sedan med bostadsrättsföreningen dom har skyldigheter när sådant här händer och det kan mycket väl bli så att bostadsrättshavaren som misshandlade dig kommer att sägas upp från lägenheten i det långa loppet.
Vi har pratat med bostadsrättsföreningen han kunde inte göra så mycket förutom prata med killen.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Patron

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
658
Mottagna reaktioner
337
Poäng
487
Vi har pratat med bostadsrättsföreningen han kunde inte göra så mycket förutom prata med killen.
Om ni får hjälp med jurist att överklaga fråga juristen vad han anser om händelsen finns rättsfall där den som har misshandlat någon annan i samma bostadsrättsförening har fått tvångs sälja sin lägenhet och flyttat ut. Det anses som en allvarlig störnings händelse med hot och våld och då kan det mycket väl vara så att grannen får flytta ut istället för att ni ska behöva flytta ut.
 

Kokka12

Viktig medlem
Poäng: 22
Blev medlem
7 Oktober 2021
Meddelanden
66
Mottagna reaktioner
3
Poäng
22
Om ni får hjälp med jurist att överklaga fråga juristen vad han anser om händelsen finns rättsfall där den som har misshandlat någon annan i samma bostadsrättsförening har fått tvångs sälja sin lägenhet och flyttat ut. Det anses som en allvarlig störnings händelse med hot och våld och då kan det mycket väl vara så att grannen får flytta ut istället för att ni ska behöva flytta ut.
Tack för tipsen jag ska höra med min jurist i veckan för hon ska hjälpa mig överklaga .
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 407
Mottagna reaktioner
13 480
Poäng
8 917
2 frågor om Skuldsanering.

Fråga 1 : Jag har passerat ansökan, passerat inledande och jag har godkänt betalplan. Om jag nu, i detta skede meddelar min handläggare att min inkomst ska justeras upp med 2.000 kronor - samtidigt som min sambos inkomst ska justeras ner med 2.000 kronor. Måste då alla mina 20 borgenärer återigen godkänna en betalplan och att processen på något sätt börjar om? Eller hur fungerar det om man i det här skedet justerar inkomsten? @Lasseman något du har koll på?

Fråga nummer 2: Om jag inte omprövar - fast jag borde. Innebär det ALLTID att man får en förlängd betalplan eller kan det också innebära att man helt enkelt "bara" får betala mer men vanlig period?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 691
Mottagna reaktioner
12 967
Poäng
9 787
2 frågor om Skuldsanering.

Fråga 1 : Jag har passerat ansökan, passerat inledande och jag har godkänt betalplan. Om jag nu, i detta skede meddelar min handläggare att min inkomst ska justeras upp med 2.000 kronor - samtidigt som min sambos inkomst ska justeras ner med 2.000 kronor. Måste då alla mina 20 borgenärer återigen godkänna en betalplan och att processen på något sätt börjar om? Eller hur fungerar det om man i det här skedet justerar inkomsten? @Lasseman något du har koll på?

Fråga nummer 2: Om jag inte omprövar - fast jag borde. Innebär det ALLTID att man får en förlängd betalplan eller kan det också innebära att man helt enkelt "bara" får betala mer men vanlig period?
Huvudregeln är att det börjar om då. Ska vara väldigt små ändringar för att man ska gå på samma
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 691
Mottagna reaktioner
12 967
Poäng
9 787
2. Individuell prövning, men varför betala mer en period skulle vara lösning vet jag inte, man betalar ju redan enl förmåga och ska ju då inte kunna betala mer.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 407
Mottagna reaktioner
13 480
Poäng
8 917
Kan man få en skuldsanering upphävd på grund av andra skäl än att man inte betalar på sin betalplan?

Säg att det framkommer att Arne har jobbat svart under samtliga åren utav skuldsaneringen eller att han säljer knark vid sidan av eller att han exempelvis gjort någonting annat klandervärt.
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
876
Mottagna reaktioner
332
Poäng
497
Om jag blir sambo med en kvinna som äger en bostadsrätt. Kan KF utmäta hennes lägenhet för att betala mina skulder som är i min skuldsanering?
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 760
Mottagna reaktioner
1 003
Poäng
867
Om jag blir sambo med en kvinna som äger en bostadsrätt. Kan KF utmäta hennes lägenhet för att betala mina skulder som är i min skuldsanering?
Du har ju skuldsanering o då utmäts ingenting så länge du sköter din sanering o inte får nya skulder hos KFM som kan leda till utmätning.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp