• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Vanliga frågor skuldsanering & löneutmätning

Lånforum.se

Forumsägare
Poäng: 1 217
Moderator
Blev medlem
9 Mars 2009
Meddelanden
1 626
Mottagna reaktioner
1 781
Poäng
1 217
Vanliga frågor skuldsanering & löneutmätning

Skuldsanering, hur mycket får man över? Samt när kan man ansöka?


8 bra frågor och svar om skuldsanering


Kan man jobba extra när man har löneutmätning?


Köra någon annans bil, kan den utmätas om jag har skulder hos kronofogden?

https://kronofogden.se/kundservice-...anar-ut-den-till-nagon-som-har-skulder-hos-er



Skuldsanering, för och nackdelar?​



Släppa allt / få betalningsanmärkning samt löneutmätning - för och nackdelar

https://www.lånforum.se/threads/fördelar-kfm-släppa-allt-löneutmätning.20709/ & nackdelar https://www.lånforum.se/threads/fördelar-kfm-släppa-allt-löneutmätning.20709/post-332561

Vad för typ av anmärkning vid skuldsanering har man?​


När är det hembesök vid löneutmätning?

Ett annat svar:

Skatteåterbäring med kronofogden skuldsaldo​

samt

Vad är POIT?

Finns det någon tid att passera mellan utslag och skuld att betala, eller betyder utslag automatiskt skuld att betala?


Vad är det för skillnad mellan Utmätning och Beslag?​


https://www.lånforum.se/threads/vad-är-det-för-skillnad-mellan-utmätning-och-beslag.25045/
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lånforum.se

Forumsägare
Poäng: 1 217
Moderator
Blev medlem
9 Mars 2009
Meddelanden
1 626
Mottagna reaktioner
1 781
Poäng
1 217
Några frågor ni saknar här som ofta ställs om och om igen?
 

Kokka12

Viktig medlem
Poäng: 22
Blev medlem
7 Oktober 2021
Meddelanden
66
Mottagna reaktioner
3
Poäng
22
Hej ,
Hur stor chans är det får skuldsanering? Sökte nu min 3 gången andra var 2021 . Min skuld var 599 290 och idag så ligger det 750 000 kr med ränta . hur lång tid tar det får veta om man bli beviljat skuldsanering?
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 872
Mottagna reaktioner
1 867
Poäng
1 277
Hej ,
Hur stor chans är det får skuldsanering? Sökte nu min 3 gången andra var 2021 . Min skuld var 599 290 och idag så ligger det 750 000 kr med ränta . hur lång tid tar det får veta om man bli beviljat skuldsanering?
De är uppe i 6 månader innan de börjar handlägga och ytterligare 3 månader innan man får besked. Om man blir beviljad hänger ju på om man dels är kvalificerat insolvent, dvs inte beräknas själv kunna betala av skulderna inom skälig tid (vilket är ett luddigt begrepp som kan variera från individ till individ), och om det dels är skäligt att bevilja skuldsanering. Det handlar bland annat om när man tog lån, varför och vad man gjort för att minska skulderna. Varför fick du avslag förra gången och vad har du åtgärdat till den här gången?
 

Kokka12

Viktig medlem
Poäng: 22
Blev medlem
7 Oktober 2021
Meddelanden
66
Mottagna reaktioner
3
Poäng
22
De är uppe i 6 månader innan de börjar handlägga och ytterligare 3 månader innan man får besked. Om man blir beviljad hänger ju på om man dels är kvalificerat insolvent, dvs inte beräknas själv kunna betala av skulderna inom skälig tid (vilket är ett luddigt begrepp som kan variera från individ till individ), och om det dels är skäligt att bevilja skuldsanering. Det handlar bland annat om när man tog lån, varför och vad man gjort för att minska skulderna. Varför fick du avslag förra gången och vad har du åtgärdat till den här gången?
Vi bedömer att du kan betala dina skulder på egen hand inom överskådlig tid. Vi har tagit hänsyn till din betalningsförmåga i förhållande till skuldernas storlek, inklusive räntor och kostnader som är kopplade till skulderna. Vi har dessutom använt en förhöjd buffert för oförutsedda förändringar av din ekonomi.
Vi har i prognosen beaktat din ålder, hälsa, familjesituation och en rimlig inkomstutveckling.
Vi bedömer att du inte är så svårt skuldsatt att du uppfyller kraven för skuldsanering. Vi avslår därför din ansökan.
I detta beslut har vi inte gjort någon bedömning av om det är skäligt att bevilja skuldsanering för dig.
Rättsligt stöd för beslut . Då låg skulden på 599 290 . Idag så ligger det på 750 000 kr , betala varje månad men känns de minskar inte . När jag fyllde på skuldsanering så la jag till att minska och jobba extra över tid . Hoppas verkligen man får skuldsanering annars känns det som att livet har stannat
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 728
Mottagna reaktioner
983
Poäng
787
Vi bedömer att du kan betala dina skulder på egen hand inom överskådlig tid. Vi har tagit hänsyn till din betalningsförmåga i förhållande till skuldernas storlek, inklusive räntor och kostnader som är kopplade till skulderna. Vi har dessutom använt en förhöjd buffert för oförutsedda förändringar av din ekonomi.
Vi har i prognosen beaktat din ålder, hälsa, familjesituation och en rimlig inkomstutveckling.
Vi bedömer att du inte är så svårt skuldsatt att du uppfyller kraven för skuldsanering. Vi avslår därför din ansökan.
I detta beslut har vi inte gjort någon bedömning av om det är skäligt att bevilja skuldsanering för dig.
Rättsligt stöd för beslut . Då låg skulden på 599 290 . Idag så ligger det på 750 000 kr , betala varje månad men känns de minskar inte . När jag fyllde på skuldsanering så la jag till att minska och jobba extra över tid . Hoppas verkligen man får skuldsanering annars känns det som att livet har stannat
Du har säkert skrivit det nånstans men hur gammal är du och hur ser det ut inkomstmässigt?
 

Kokka12

Viktig medlem
Poäng: 22
Blev medlem
7 Oktober 2021
Meddelanden
66
Mottagna reaktioner
3
Poäng
22
Du har säkert skrivit det nånstans men hur gammal är du och hur ser det ut inkomstmässigt?
Jag är 31 i juli och inkomst 29500 kr innan skatt . Har haft löneutmätning från 2017 Vi behöver flytta , min man sökt bolån men fick ej beviljat pga vi är gifta och behöver vara två . Mår piss dåligt pga jag för hindra honom pga mina skulder . Min granne misshandlad mig för två veckor sen vi kan inte bor kvar där .
 

Ister

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
7 Februari 2021
Meddelanden
606
Mottagna reaktioner
295
Poäng
447
Jag är 31 i juli och inkomst 29500 kr innan skatt . Har haft löneutmätning från 2017 Vi behöver flytta , min man sökt bolån men fick ej beviljat pga vi är gifta och behöver vara två . Mår piss dåligt pga jag för hindra honom pga mina skulder . Min granne misshandlad mig för två veckor sen vi kan inte bor kvar där .
Gällande misshandeln så hoppas jag att även polisen är inblandad?
 

Patron

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
539
Mottagna reaktioner
288
Poäng
447
Jag är 31 i juli och inkomst 29500 kr innan skatt . Har haft löneutmätning från 2017 Vi behöver flytta , min man sökt bolån men fick ej beviljat pga vi är gifta och behöver vara två . Mår piss dåligt pga jag för hindra honom pga mina skulder . Min granne misshandlad mig för två veckor sen vi kan inte bor kvar där .
Polisanmäl misshandel antar att han/hon bor i samma Brf.Prata sedan med bostadsrättsföreningen dom har skyldigheter när sådant här händer och det kan mycket väl bli så att bostadsrättshavaren som misshandlade dig kommer att sägas upp från lägenheten i det långa loppet.
 

Kokka12

Viktig medlem
Poäng: 22
Blev medlem
7 Oktober 2021
Meddelanden
66
Mottagna reaktioner
3
Poäng
22
Gällande misshandeln så hoppas jag att även polisen är inblandad?
Ja vi har polisanmält men dagen efter som ligger anmälan ner . Jag har fått knytnävsslag rak mot öronen och fått jack bakom öronen . Vi fick hjälp av jurist för att överklaga . Vi kan inte flytta pga av mina skulder . Vet inte riktigt vart man ska ta vägen snart ….
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp