• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Väntetider KF

Bananen

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
2 Augusti 2022
Meddelanden
147
Mottagna reaktioner
86
Poäng
237
Lite där jag sitter just nu, skilsmässa och mannen flyttade ut i januari, sjukskriven med en inkomst på 13.500kr och hyra på 9960kr, dock fått bostadsbidrag som räddar upp lite på 2400… de får gärna rappa på så jag inte mister hela skuldsaneringen… mannens lön på 30k är ju med i beräkningen för mig…
Låter helt galet men det känns som att det måste finnas i beräkningarna (många hamnar ju i sådana situationer som arbetslöshet/sjukskrivning/skilsmässa osv.), alltså att om man får ett stort inkomstbortfall och skickar in det för omprövning och sen inte kan betala enligt originalplanen att dom inte häver skuldsaneringen bara för att de har långa väntetider, dom kan ju se när man rapporterat in det och då är det ett giltigt skäl för att man inte kunnat betala. Hoppas att det funkar så ialla fall :)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

knickedick

Aktiv medlem
Poäng: 41
Blev medlem
17 April 2024
Meddelanden
33
Mottagna reaktioner
14
Poäng
41
Ok ja det hoppas jag verkligen att de tar hänsyn till så att det inte blir avslag och omöjligt att fortsätta betala..
 

Loppaaan

Aktiv medlem
Poäng: 17
Blev medlem
8 Mars 2023
Meddelanden
26
Mottagna reaktioner
8
Poäng
17
Låter helt galet men det känns som att det måste finnas i beräkningarna (många hamnar ju i sådana situationer som arbetslöshet/sjukskrivning/skilsmässa osv.), alltså att om man får ett stort inkomstbortfall och skickar in det för omprövning och sen inte kan betala enligt originalplanen att dom inte häver skuldsaneringen bara för att de har långa väntetider, dom kan ju se när man rapporterat in det och då är det ett giltigt skäl för att man inte kunnat betala. Hoppas att det funkar så ialla fall :)
Ja man får hoppas på det, sista man vill är ju att behöva låna av familj/vänner för att kunna ha kvar sin skuldsanering… är så tacksam för den och ser den som en ny chans i livet att kunna göra rätt för sig vilket självklart innebär att ALDRIG mer dra på sig skulder och absolut inte för att de har långa väntetider. Skulle de tjafsa så får man ställa frågan ”tycker ni hellre att jag skulle satt mig i en sist där jag drar på mig nya skulder än att betala in ett mindre belopp?”
 

Loppaaan

Aktiv medlem
Poäng: 17
Blev medlem
8 Mars 2023
Meddelanden
26
Mottagna reaktioner
8
Poäng
17
Ok ja det hoppas jag verkligen att de tar hänsyn till så att det inte blir avslag och omöjligt att fortsätta betala..
Ja man kan ju inte lita på hur de bedömer med vad vad ”väsentlig förändring” innebär och att de ändrar betalplanen.
Mailade i februari då jag i januari fick använda alla undanstoppade pengar från buffert och betalningsfria månader till att kunna betala beloppet till kf för den månaden och stod helt nollad i februari med en inkomst som endast täckte hyra, busskort, el samt barnomsorg, och knappt 2000kr kvar till mat/hygien. Hade absolut klarat det om jag varit helt ensam men nu har jag en dotter som blir 10 år snart som också ska ha mat och allt. Hoppas de skyndar på..
 

Bilagor

  • IMG_0713.jpeg
    IMG_0713.jpeg
    188.6 KB · Visningar: 30

Bananen

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
2 Augusti 2022
Meddelanden
147
Mottagna reaktioner
86
Poäng
237
Ja man får hoppas på det, sista man vill är ju att behöva låna av familj/vänner för att kunna ha kvar sin skuldsanering… är så tacksam för den och ser den som en ny chans i livet att kunna göra rätt för sig vilket självklart innebär att ALDRIG mer dra på sig skulder och absolut inte för att de har långa väntetider. Skulle de tjafsa så får man ställa frågan ”tycker ni hellre att jag skulle satt mig i en sist där jag drar på mig nya skulder än att betala in ett mindre belopp?”
Håller helt med. Dessutom finns det många som inte har vänner/familj de kan låna av.
 

Bananen

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
2 Augusti 2022
Meddelanden
147
Mottagna reaktioner
86
Poäng
237
Ja man kan ju inte lita på hur de bedömer med vad vad ”väsentlig förändring” innebär och att de ändrar betalplanen.
Mailade i februari då jag i januari fick använda alla undanstoppade pengar från buffert och betalningsfria månader till att kunna betala beloppet till kf för den månaden och stod helt nollad i februari med en inkomst som endast täckte hyra, busskort, el samt barnomsorg, och knappt 2000kr kvar till mat/hygien. Hade absolut klarat det om jag varit helt ensam men nu har jag en dotter som blir 10 år snart som också ska ha mat och allt. Hoppas de skyndar på..
Tolkar ändå svaret som att man då kan betala in mindre "viktigt att ändå du betalar det du kan", tills man får ett beslut.
 

knickedick

Aktiv medlem
Poäng: 41
Blev medlem
17 April 2024
Meddelanden
33
Mottagna reaktioner
14
Poäng
41
Ja man kan ju inte lita på hur de bedömer med vad vad ”väsentlig förändring” innebär och att de ändrar betalplanen.
Mailade i februari då jag i januari fick använda alla undanstoppade pengar från buffert och betalningsfria månader till att kunna betala beloppet till kf för den månaden och stod helt nollad i februari med en inkomst som endast täckte hyra, busskort, el samt barnomsorg, och knappt 2000kr kvar till mat/hygien. Hade absolut klarat det om jag varit helt ensam men nu har jag en dotter som blir 10 år snart som också ska ha mat och allt. Hoppas de skyndar på..

Ja man får hoppas på det, sista man vill är ju att behöva låna av familj/vänner för att kunna ha kvar sin skuldsanering… är så tacksam för den och ser den som en ny chans i livet att kunna göra rätt för sig vilket självklart innebär att ALDRIG mer dra på sig skulder och absolut inte för att de har långa väntetider. Skulle de tjafsa så får man ställa frågan ”tycker ni hellre att jag skulle satt mig i en sist där jag drar på mig nya skulder än att betala in ett mindre belopp?”
Exakt. Jag "lånade av mig själv" typ. En kompis lånade ut mot att jag betalar tillbaks i juni. Det var räddningen. Han känner till min situation helt. Men det är trist att behöva göra så. Livet är ju inte bara matematik utan allt möjligt händer som innebär att man måste använda buffert m m och inte kan spara till typ flera olika oförutsedda utgifter. Visst det känns bra att betala så mycket som möjligt men det blir fel om man behöver skuldsätta sig ytterligare under en skuldsanering för att undvika vara fortsatt skuldsatt i framtiden...
 

Alexandra

Aktiv medlem
Poäng: 26
Blev medlem
31 Mars 2024
Meddelanden
20
Mottagna reaktioner
6
Poäng
26
Så är man inte nöjd med sin lön så ska man inte göra jobbet fullt ut ? Man är inte tvingad att jobba på ett jobb när man tycker lönen är för dålig
Det inlägget du svarade på handlar ju om hur mycket pengar myndigheten tilldelas i budgeten, inte vad enskilda handläggare har för lön. En myndigheten kan ju ha hur mycket som helst att göra men får den inte tillräckligt med pengar så kan det inte heller finnas tillräckligt många anställda i förhållande till arbetsbelastningen och då blir det väntetider.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 326
Mottagna reaktioner
13 418
Poäng
8 917
Ja eller borde vissa ansökningar blivit godkända så folk sluppit söka upprepande gånger ! Man kan vända på det hur man vill !

Delvis är det så. Det hade varit gynnsamt för staten om dessa personer istället kunde spendera 20.000 kronor ute i samhället. Handla på ICA, Köpa kläder, äta på Restaurang. Sådant som bidrar till statskassan. Vi kan inte ha 1.000.000 svenskar som lägger hela sin inkomst på hyra & räntor.

Men samtidigt är det problematiskt om exempelvis Janne tar massa lån, åker till Thailand och köper transor för pengarna. Sen kommer hem och får lånen "avskrivna" på fem år.

Det är en balansgång det där men vi har ett stort problem med för många som är för skuldsatta.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp