• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Väntetider KF

Kattmatt

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
23 Januari 2023
Meddelanden
135
Mottagna reaktioner
18
Poäng
72
Hur är de möjligt? Förra veckan började man se över skuldsaneringsärende som kom in 11 november. Idag en vecka senare börjar man på ärende som inkom 12 nov Detta lär ta tid
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Patron

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
416
Mottagna reaktioner
210
Poäng
407
Hur är de möjligt? Förra veckan började man se över skuldsaneringsärende som kom in 11 november. Idag en vecka senare börjar man på ärende som inkom 12 nov Detta lär ta tid
Det är väl rekord i antal som sökt skuldsanering och det lär bli värre innan det släpper tyvärr.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 412
Mottagna reaktioner
12 850
Poäng
9 787
Hur det är möjligt? Det kommer in fler ansökningar än man hinner. Mängder av ansökningar borde inte sökt överhuvudtaget, men ska hanteras. Man lägger också mycket tid på att hantera upprepade ansökningar.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 412
Mottagna reaktioner
12 850
Poäng
9 787
Man får också lägga en hel del tid på att folk ringer i onödan och ska efterhöra när beslut kommer etc. Samtalen tar inte så många minuter, men när det är många så blir det på det stora hela säkert någon heltid som går åt till det.
Samtalen är som jag förstår det ganska likartade och ibland flera i veckan från samma
"När blir det klart?"
"Det vet jag inte vi väntar in xyxyxy"
"Jaha men nu har vi väntat länge"
"Ja men vi måste få in det, vi har skickat påminnelse förra veckan"
"Bra, ja för du vet jag behöver ju skuldsanering och <hela historien igen om vad som gått fel sedan 1993> "
"Ja det där känner jag till"
"Ja för <börjar om historien igen>"

Ungefär så. Påminner lite ibland om slingsamtalen där man vill meddela ny hyra eller så, men hela historien behöver tas ändå.
 

Loppaaan

Aktiv medlem
Poäng: 17
Blev medlem
8 Mars 2023
Meddelanden
26
Mottagna reaktioner
8
Poäng
17
Hej!
har en liten fråga. Ansökte om omprövning av min betalplan i December pga skilsmässa, fick mail igår av handläggaren där hen frågade 2 frågar, från vilken månad jag bor själv samt om vårt gemensamma barn kommer bo växelvis.
Någon som vet hur lång tid det tar att fatta beslut när de ”öppnat ärendet?”
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 820
Mottagna reaktioner
1 591
Poäng
1 117
På grund av räntehöjningar och inflation. Sverige var högt belånade på minusränta, varav många blivit kvalificerad insolvent och måste ha skuldsanering. Konkurser, arbetslöshet och uppsägningar, mycket dyrare räntekostnader - Kan vara flera orsaker. Men räntehöjningarna är orsaken till alla dessa orsaker. Sen dom anledningar Lasseman nämnt, även om det är en parentes i jämförelse.
 
Senast ändrad:

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 784
Mottagna reaktioner
2 637
Poäng
1 857
Hur det är möjligt? Det kommer in fler ansökningar än man hinner. Mängder av ansökningar borde inte sökt överhuvudtaget, men ska hanteras. Man lägger också mycket tid på att hantera upprepade ansökningar.
Ja eller borde vissa ansökningar blivit godkända så folk sluppit söka upprepande gånger ! Man kan vända på det hur man vill !
 

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 297
Mottagna reaktioner
1 793
Poäng
1 247
Ja eller borde vissa ansökningar blivit godkända så folk sluppit söka upprepande gånger ! Man kan vända på det hur man vill !
Endast myndigheter kommer undan med "högt tryck på ansökningar" som ursäkt till att inte leverera det de får betalt för.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 412
Mottagna reaktioner
12 850
Poäng
9 787
Endast myndigheter kommer undan med "högt tryck på ansökningar" som ursäkt till att inte leverera det de får betalt för.
I många fall får myndigheterna inte riktigt fullt så mycket betalt som listan på att göra är.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp