• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Utmätning av lön

shomme

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
20 Februari 2024
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Hejsan.
För att jag ska slippa utmätning av min lön så erbjöd sig arbetgivaren med att dela på min lön för att beloppet inte ska överstiga existensminimum och sedan helt enkelt få hela min lön insatt på 2 olika bankkonton.
Nu dom sista månaderna så har arbetsgivaren helt enkelt dragit ner på min lön ganska drastiskt och även strunta i att lägga pengarna på konto 2 och när jag såg nästa lönespecifikation på 5900:- så stanna jag helt enkelt hemma och sa till arbetsgivaren att när jag fått in mina pengar som jag redovisat på mitt kontot så kommer jag och jobbar.
Detta har pågått nu från 5/9 -23 och har inte ens fått lön från augusti och semesterersättning av 16 mån + innestående lön mm. mm. så nu drar dom till med alla möjliga kostnader och självklart är man ju inte med i facket heller, men men nu tillbaka några rader där jag började med utmätning.
Vet så mycket att om jag nu skulle öppna korten och meddelar för kronofogden att min arbetsgivere erbjöd sig själv att göra enligt ovan och detta har pågott i minst 6 månader.
Har googlat mig fram till att böter kommer dom absolut att få och undrar om det finns någon här som vet mera angående hur stora böter det handlar om mm.
Om man nu skulle öppna korten så ska det slå väldigt hårt mot dom, för är ju medveten om att det kommer även att drabba mig på nogot sätt och värt varenda öre om man bara kan vända på oddsen.
Hoppas på positiva svar.
Ha de.
Mvh.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ister

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
7 Februari 2021
Meddelanden
606
Mottagna reaktioner
295
Poäng
447
Hejsan.
För att jag ska slippa utmätning av min lön så erbjöd sig arbetgivaren med att dela på min lön för att beloppet inte ska överstiga existensminimum och sedan helt enkelt få hela min lön insatt på 2 olika bankkonton.
Nu dom sista månaderna så har arbetsgivaren helt enkelt dragit ner på min lön ganska drastiskt och även strunta i att lägga pengarna på konto 2 och när jag såg nästa lönespecifikation på 5900:- så stanna jag helt enkelt hemma och sa till arbetsgivaren att när jag fått in mina pengar som jag redovisat på mitt kontot så kommer jag och jobbar.
Detta har pågått nu från 5/9 -23 och har inte ens fått lön från augusti och semesterersättning av 16 mån + innestående lön mm. mm. så nu drar dom till med alla möjliga kostnader och självklart är man ju inte med i facket heller, men men nu tillbaka några rader där jag började med utmätning.
Vet så mycket att om jag nu skulle öppna korten och meddelar för kronofogden att min arbetsgivere erbjöd sig själv att göra enligt ovan och detta har pågott i minst 6 månader.
Har googlat mig fram till att böter kommer dom absolut att få och undrar om det finns någon här som vet mera angående hur stora böter det handlar om mm.
Om man nu skulle öppna korten så ska det slå väldigt hårt mot dom, för är ju medveten om att det kommer även att drabba mig på nogot sätt och värt varenda öre om man bara kan vända på oddsen.
Hoppas på positiva svar.
Ha de.
Mvh.
Borde väl inte hjälpa att dela lönen på två konton, det är ju inte summan på kontot som mäts ut, utan Din lön från arbetsgivaren. Isf har väl arbetsgivaren meddelat KFM en lägre lön än Din verkliga? Eller hur får dom till att din totala lön är lägre än förbehåll, lön under förbehåll och resten svart?
Har inte arbetsgivaren följt beslutet kan det nog bli kostsamt.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 580
Mottagna reaktioner
7 017
Poäng
4 807
Borde väl inte hjälpa att dela lönen på två konton, det är ju inte summan på kontot som mäts ut, utan Din lön från arbetsgivaren. Isf har väl arbetsgivaren meddelat KFM en lägre lön än Din verkliga? Eller hur får dom till att din totala lön är lägre än förbehåll, lön under förbehåll och resten svart?
Har inte arbetsgivaren följt beslutet kan det nog bli kostsamt.
Tror också att arbetsgivaren anmält betydligt lägre lön (just för att ts ska "slippa" löneutmätning) men det verkar också att arbetsgivaren kände för att behålla en del av det som antagligen skulle bli utmätt. Kan inte vara en seriös arbetsgivare!
 

Bullens

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
1 Maj 2014
Meddelanden
1 359
Mottagna reaktioner
797
Poäng
677
Förmodligen har de inte betalt in socialavgifter på hela beloppet heller kolla vad de betalt i lön till dig enligt skatteverket under de 6 månaderna.

Har de inte betalt in det finns risk att du blir anklagad för att jobbat svart. Och om du varit klok nog att I alla fall va med i a-kassan kan det bli problem där också.
 

Ister

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
7 Februari 2021
Meddelanden
606
Mottagna reaktioner
295
Poäng
447
Tror också att arbetsgivaren anmält betydligt lägre lön (just för att ts ska "slippa" löneutmätning) men det verkar också att arbetsgivaren kände för att behålla en del av det som antagligen skulle bli utmätt. Kan inte vara en seriös arbetsgivare!
Att kalla den arbetsgivaren seriös är nog att ödsla på orden, kan bli lite olustiga problem på olika sätt här.
Dock har ju arbetstagaren gått med på arbetsgivarens ”deal”…
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 580
Mottagna reaktioner
7 017
Poäng
4 807
Att kalla den arbetsgivaren seriös är nog att ödsla på orden, kan bli lite olustiga problem på olika sätt här.
Dock har ju arbetstagaren gått med på arbetsgivarens ”deal”…
Fifflar man med lönen så kan man ju bara undra vad mer arbetsgivaren fifflar med. Bara att anmäla och ta konsekvenserna. Tror det blir värre för arbetsgivaren än för anmälaren.
 

Ister

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
7 Februari 2021
Meddelanden
606
Mottagna reaktioner
295
Poäng
447
Fifflar man med lönen så kan man ju bara undra vad mer arbetsgivaren fifflar med. Bara att anmäla och ta konsekvenserna. Tror det blir värre för arbetsgivaren än för anmälaren.
Absolut, i detta fallet så bör TS reda ut detta med arbetsgivaren per omgående.
 

shomme

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
20 Februari 2024
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Borde väl inte hjälpa att dela lönen på två konton, det är ju inte summan på kontot som mäts ut, utan Din lön från arbetsgivaren. Isf har väl arbetsgivaren meddelat KFM en lägre lön än Din verkliga? Eller hur får dom till att din totala lön är lägre än förbehåll, lön under förbehåll och resten svart?
Har inte arbetsgivaren följt beslutet kan det nog bli kostsamt.
Tror också att arbetsgivaren anmält betydligt lägre lön (just för att ts ska "slippa" löneutmätning) men det verkar också att arbetsgivaren kände för att behålla en del av det som antagligen skulle bli utmätt. Kan inte vara en seriös arbetsgivare!
Hej.
Vet inte exakt hur det här funkar men jag skulle iallafall ta fram konto 2 enligt arbetsgivaren och förmodar att de är för att dölja den totala summan för kronofogden och att jag då slipper utmätning av min lön.
Sen vad/om arbesgivaren nu till sin fördel skulle kunna dra ännu mer nytta av det här har jag ingen aning om, men den andra halvan av lönen till konto 2 har jag självklart tillgång till och därmed även bevis på vart insättningarna kommer ifrån.
Personen till konto 2 har ingenting med företaget att göra.
Det är väll inte så svårt för arbetsgivaren att meddela till kronofogden att jag t ex. är deltidsanställd eller vid behov mm. och vet inte riktigt vad som menas med förbehåll men om jag nu skulle få den andra halvan (resten) svart så skulle jag nog inte vara i detta forum och fråga om råd.
Det är ju solklart att arbetsgivaren har gått emot kronofogdens krav eftersom jag nu kan bevisa den andra delen utöver de lön som dom nu har redovisat att jag har till kronofogden.
Kan säga direkt att arbetsgivaren har till 100% gått emot kronofogdens beslut och då undrar jag nu vad i runda slängar kostsamt kan betyda?
Tack för svaren.
Mvh.
 

shomme

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
20 Februari 2024
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Förmodligen har de inte betalt in socialavgifter på hela beloppet heller kolla vad de betalt i lön till dig enligt skatteverket under de 6 månaderna.

Har de inte betalt in det finns risk att du blir anklagad för att jobbat svart. Och om du varit klok nog att I alla fall va med i a-kassan kan det bli problem där också.
Det borde väll ligga på företaget om dom nu inte har redovisat sociala avgifter / skatt mm.
 

shomme

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
20 Februari 2024
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Att kalla den arbetsgivaren seriös är nog att ödsla på orden, kan bli lite olustiga problem på olika sätt här.
Dock har ju arbetstagaren gått med på arbetsgivarens ”deal”…
Absolut ingen seriös arbetsgivare och arbetstagaren är redo att ta sitt till dom rätta oddsen :) .
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp