• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Släppa alla skulder

JohanDal

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
17 Oktober 2022
Meddelanden
153
Mottagna reaktioner
65
Poäng
197
Jag får se om jag orkar göra en uträkning, men troligen skulle jag betala av i turordning, en i taget.

Fairlo

Norwegian

Klarna

Under tiden skulle jag försöka förhala de andra, tjata om betalningsfri månad osv.

Har du jättetur hinner det bara gå till inkasso under tiden och du kan återuppta betalningarna.


Men, även om det värsta skulle hända och du får utmätning, så har du ändå en bättre sits och har blivit av med de rena parasiterna. Då kommer du kunna betala av de andra snabbare.

Spärra dig också hos alla skitlånebolag. En betalningsanmärkning kan ibland vara bra om man är frestad att ta nya lån, men det individuellt om det hjälper.
Jag skulle göra typ såhär.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 656
Mottagna reaktioner
2 115
Poäng
1 367
Jag tänker troligtvis släppa alla skulder efter denna månadens betalningar, så slutar betala på lånen i Mars. Jag har läst att man ska släppa alla lånen samtidigt helst, varför är det viktigt? Även småskulder (5k, 10k)? Jag tänker att man får skatteåterbäringen snart då kan jag förhoppningsvis betala dom här små men det kanske är dumt?

Jag är livrädd inför detta men jag kan inte betala mer. Jag har överlevt på att ta pengar från ett kreditkort till betala lånen (skitdumt jag vet) men nu går det inte längre.
Det här med betalningsanmärkning. Kommer jag få en anmärkning för varje lån eller 1 totalt när allt kommer till kronofogden?
Och när kan jag vara beredd på att dom knackar på min dörr hemma?
tacksam för alla svar!
Den rädsla och ångest du känner hade jag också när jag släppte mitt och det är många som vittnat om samma sak här på forumet.
Processen (om du släpper) kommer att vara ungefär såhär:
-Påminnelser
-Brev från inkasso
-Påminnelser samt "hot" från inkasso. (Hot i form av att "om du inte betalar nu kommer dett att gå till KF" och liknande)
-Brev från KF med ett "Föreläggande" (delgivning). Detta skall man svara på att man mottagit.
-Brev från KF med ett "Utslag"
-Brev från KF med "Skuld att betala"
-Brev från KF där du skall ange inkomster och utgifter
Alla (?) brev från KF kommer digitalt tror jag. När jag släppte mitt för åtta år sen var det ff papperspost.

Från steg 1 (påminnelser) till steg 7 (ange inkomster/utgifter) är tiden olika men åtminstone några månader.
Vad jag läst och vad @Lasseman skriver är det ganska ovanligt att det knackas på dörren för att utmäta saker i hemmet. Detta sker om man misstänker att det finns något att utmäta såvitt jag förstår.
En annan knackning på dörren som kan ske är att man kan få besök av en delgivningsman om man inte skrivit på sin delgivning och skickat in.

Jag vill säga att min kunskap är 7-8 år gammal så vissa skillnader/ändringar kan ha skett i processen.
 
Senast ändrad:

furbin

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
11 April 2021
Meddelanden
84
Mottagna reaktioner
39
Poäng
137
Den rädsla och ångest du känner hade jag också när jag släppte mitt och det är många som vittnat om samma sak här på forumet.
Processen (om du släpper) kommer att vara ungefär såhär:
-Påminnelser
-Brev från inkasso
-Påminnelser samt "hot" från inkasso. (Hot i form av att "om du inte betalar nu kommer dett att gå till KF" och liknande)
-Brev från KF med ett "Föreläggande" (delgivning). Detta skall man svara på att man mottagit.
-Brev från KF med ett "Utslag"
-Brev från KF med "Skuld att betala"
-Brev från KF där du skall ange inkomster och utgifter
Alla (?) brev från KF kommer digitalt tror jag. När jag släppte mitt för åtta år sen var det ff papperspost.

Från steg 1 (påminnelser) till steg 7 (ange inkomster/utgifter) är tiden olika men åtminstone några månader.
Vad jag läst och vad @Lasseman skriver är det ganska ovanligt att det knackas på dörren för att utmäta saker i hemmet. Detta sker om man misstänker att det finns något att utmäta såvitt jag förstår.
En annan knackning på dörren som kan ske är att man inte skrivit på sin delgivning och skickat in.

Jag vill säga att min kunskap är 7-8 år gammal så vissa skillnader/ändringar kan ha skett i processen.

stort tack för infon @Klar_fd_Släpptallt

Jag tänker det där med att man ska ange inkomster & utgifter. Jag jobbar heltid och lite extra på restauranger vissa fre/lördagar när jag kan. Det är olika varje månad, vissa månader fler dagar andra inga. Måste man ta med det också eller räcker det med heltidsjobbet? Dom har full koll på vad som trillar in på kontot antar jag? Och dom kan se om man har konton i olika banker också va?
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 656
Mottagna reaktioner
2 115
Poäng
1 367
stort tack för infon @Klar_fd_Släpptallt

Jag tänker det där med att man ska ange inkomster & utgifter. Jag jobbar heltid och lite extra på restauranger vissa fre/lördagar när jag kan. Det är olika varje månad, vissa månader fler dagar andra inga. Måste man ta med det också eller räcker det med heltidsjobbet? Dom har full koll på vad som trillar in på kontot antar jag? Och dom kan se om man har konton i olika banker också va?
Ja, dom gör en tillgångsundersökning. Vad avser se konton i olika banker vågar jag inte svara då jag endast hade en bank när jag släppte mitt.
Vad gäller lönen så anger man oftast en snittlön.

Mitt råd är att samarbeta med KF genom att skicka in de kvittenser dom vill ha bl a.
Jag tror att påvisad samarbetsvilja kan ses som positivt vid en ev ansökan om skuldsanering i framtiden.
 

furbin

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
11 April 2021
Meddelanden
84
Mottagna reaktioner
39
Poäng
137
Jag har hållt uppe lånen änsålänge men nu kan jag inte betala mer. Har även haft ett nytt besök hos budget & skuldrådgivningen och ansökt om skuldsanering igen. Jag undrar vilket som är bäst, ska jag släppa alla lån till kronofogden eller betala dom månadskostnaderna som jag kan betala och släppa det som blir kvar?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp