• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Samlingslån eller vad gör man?

SL71

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
8 Februari 2022
Meddelanden
120
Mottagna reaktioner
42
Poäng
157
Jag försöker rädda eller hjälpa en kompis att få en bättre ekonomi, men vet inte hur man ska tänka. Han har helt okej ekonomi men han lite avbetalningar här och där och sa åt honom att Samlingslån kanske är bra just för att få bort allt skit osv..
Han har inga anmärkningar och hade 0,6 i vad det nu heter.. på Kreddy..
Ska man gå via Lendo eller hur ska man tänka?
Hans problem är att just nu måste han släcka bränder på försäkringskassan då han har blivit återbetalningsskyldig, och dom är tydligen strikta på att det ska betalas på 1 år.. han har redan en plan där han betalar och den nya skulden kan inte bakas in.
Tänkte att han då kunde låna pengar att betala den skulden..istället för ett jättestort belopp att betala som han inte kan.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 684
Mottagna reaktioner
12 966
Poäng
9 787
Beror väl på inkomst, andra lån osv.
Hur mycket är han skyldig fk?
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 637
Mottagna reaktioner
7 050
Poäng
4 807
Har han 0,6 så är det bra! Han kan söka via Lendo.
 

SL71

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
8 Februari 2022
Meddelanden
120
Mottagna reaktioner
42
Poäng
157
Beror väl på inkomst, andra lån osv.
Hur mycket är han skyldig fk?
Han har redan en avbet plan på ca 15000 och nu åkte han på återbetalning igen.
Han har nån form av ersättning därifrån så nu ska det vara justerat så han inte åker på att betala tillbaks igen
 

SL71

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
8 Februari 2022
Meddelanden
120
Mottagna reaktioner
42
Poäng
157
Beror väl på inkomst, andra lån osv.
Hur mycket är han skyldig fk?
Han har CSN sen tidigare dom han betalar.
Det vanliga som mobil, osv..
Skitavbetalningar är på nån dator, och nåt på klarna.
 

Baklänges

Kunnig medlem
Poäng: 366
Blev medlem
28 Januari 2024
Meddelanden
297
Mottagna reaktioner
193
Poäng
366
Jag är av den åsikten att man, genom att rädda sig med lån, potentiellt skapar en ful ovana.
FK kan jag förstå för deras nya policy är väldigt hård.
Däremot skulle jag akta mig för att samla andra lån utan faktiskt betala av dem utan att samla, eller endast samla dem som är med högst ränta/högst månadskostnad.
Men avbetalningarna hade jag faktiskt valt att inte samla, utan kanske hade pausat klarna och med dom extrapengarna betalat av på datorn exempelvis.
 

SL71

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
8 Februari 2022
Meddelanden
120
Mottagna reaktioner
42
Poäng
157
Jag är av den åsikten att man, genom att rädda sig med lån, potentiellt skapar en ful ovana.
FK kan jag förstå för deras nya policy är väldigt hård.
Däremot skulle jag akta mig för att samla andra lån utan faktiskt betala av dem utan att samla, eller endast samla dem som är med högst ränta/högst månadskostnad.
Men avbetalningarna hade jag faktiskt valt att inte samla, utan kanske hade pausat klarna och med dom extrapengarna betalat av på datorn exempelvis.
Ja det har du visserligen rätt i, FK:s policy har blivit hård och visst förstår dom, men det är skitsvårt när man redan sitter med en skuld när man inför det. Skillnad om man hade haft 0 kronor i skuld hos dom. Nu verkar det bli en ond cirkel för många och rakt in i skulder hos kronofogden
 

Baklänges

Kunnig medlem
Poäng: 366
Blev medlem
28 Januari 2024
Meddelanden
297
Mottagna reaktioner
193
Poäng
366
Ja det har du visserligen rätt i, FK:s policy har blivit hård och visst förstår dom, men det är skitsvårt när man redan sitter med en skuld när man inför det. Skillnad om man hade haft 0 kronor i skuld hos dom. Nu verkar det bli en ond cirkel för många och rakt in i skulder hos kronofogden
Absolut, har själv erfarenhet av detta och rekommenderar därför att samla eventuella FK skulder för att skapa bättre betalningsutrymme. Men, har berörd person ekonomi för att betala av andra skulder så låna bara för att lösa FK.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp