• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Sälja belånad(DNB Finans) bil

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 551
Mottagna reaktioner
12 916
Poäng
9 787
Okej. Men om jag är tvungen att sälja bilen för mindre än vad jag har lån på idag d.v.s. att det kommer bli en restskuld. Kan jag inte sälja bilen då? Eller måste jag ta ett lån på den kvarblivna summan för att kunna sälja den?

Hur du löser det spelar ingen roll, bara billånet betalas helt.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Klaridag

V.I.P
Poäng: 307
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
491
Mottagna reaktioner
104
Poäng
307
Du kan inte göra ett ägar byte när det finns en kredit spärr på bilen. Dvs ägarbyte kommer Inge gå igenom. Skulden måste lösas först och du måste få nytt registreringsbevis innan ägaren kan få bilen
Så funkar det väl inte? Sedan följer inte väl lånet med nya ägaren?

Jag hade ingen aning hur detta funkade. Så jag testade, sålde min förra bil via blocket. Privatpersonen betalade kontant till mig och sedan betalade jag bara restskulden till dnb.

Vad jag vet gick ägarbytet igenom? Men att transportstyrelsen skickar notis till dnb?
Någon som verkligen vet?

Som jag förstått följer ej lånet med nya ägaren, och får du betalt och betalar direkt till dnb så är det lugnt? Jag gjorde så med bilbolaget, var inga problem, förutom att de hörde av sig snabbt och sa att jag sålt bilen, men de fick pengarna 3 dagar senare, så ingen brydde sig.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 551
Mottagna reaktioner
12 916
Poäng
9 787
Så funkar det väl inte? Sedan följer inte väl lånet med nya ägaren?

Jag hade ingen aning hur detta funkade. Så jag testade, sålde min förra bil via blocket. Privatpersonen betalade kontant till mig och sedan betalade jag bara restskulden till dnb.

Vad jag vet gick ägarbytet igenom? Men att transportstyrelsen skickar notis till dnb?
Någon som verkligen vet?

Som jag förstått följer ej lånet med nya ägaren, och får du betalt och betalar direkt till dnb så är det lugnt? Jag gjorde så med bilbolaget, var inga problem, förutom att de hörde av sig snabbt och sa att jag sålt bilen, men de fick pengarna 3 dagar senare, så ingen brydde sig.

Lånet i sig följer inte med, men återtaganderätten följer med fordonet..

Om dom skickar notis eller om dom bevakar själv vet jag inte.
 

Klaridag

V.I.P
Poäng: 307
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
491
Mottagna reaktioner
104
Poäng
307
Lånet i sig följer inte med, men återtaganderätten följer med fordonet..

Om dom skickar notis eller om dom bevakar själv vet jag inte.
Ja exakt. Men vad spelar det för roll då? Men säljer bilen privat på blocket, de betalar hela summan till ditt bankkonto, du betalar hela summan på lånet samma dag, i värsta fall hinner de få en notis, och meddelar att hela lånet ska betalas.

2-3 dagar senare har dom pengarna = alla nöjda. Eller missar jag något?

Som jag förstått det kan man skriva över en bil med kredit på ny ägare? Men att hela lånet bör betalas kommande dagar efter ägarbytet.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 551
Mottagna reaktioner
12 916
Poäng
9 787
Jag vet inte vad problemet är, jag har gjort så med ett fordon själv där jag köpte av en bekant. Jag såg dock till att betala av krediten direkt från mig och betala resten till köparen. Han vet ju var jag jobbar och förstod att jag inte var sugen på eventuellt kludd.
 

Maria N

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 597
Blev medlem
11 Juni 2021
Meddelanden
1 040
Mottagna reaktioner
558
Poäng
597
Ja exakt. Men vad spelar det för roll då? Men säljer bilen privat på blocket, de betalar hela summan till ditt bankkonto, du betalar hela summan på lånet samma dag, i värsta fall hinner de få en notis, och meddelar att hela lånet ska betalas.

2-3 dagar senare har dom pengarna = alla nöjda. Eller missar jag något?

Som jag förstått det kan man skriva över en bil med kredit på ny ägare? Men att hela lånet bör betalas kommande dagar efter ägarbytet.
Min sambo skulle skriva över vår bil på mig, då gick det inte eftersom den var köpt med kredit. Det tog någon vecka eller två innan det damp ner ett brev om det i brevlådan och ägarbyte drogs tillbaka om inte skulden reglerade samma dag typ.

Resten kan jag dock inte svara på.
 

Klaridag

V.I.P
Poäng: 307
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
491
Mottagna reaktioner
104
Poäng
307
Min sambo skulle skriva över vår bil på mig, då gick det inte eftersom den var köpt med kredit. Det tog någon vecka eller två innan det damp ner ett brev om det i brevlådan och ägarbyte drogs tillbaka om inte skulden reglerade samma dag typ.

Resten kan jag dock inte svara på.
Okej märkligt? Så ni kunde inte göra ägarbyte i appen?

Som jag hört är leasing kreditspärr, där du inte har ett ägarbevis 2. Men med billån har man ju ett ägarbevis 2? Varav man ska kunna göra ägarbyte ifall det finns.

Jag sålde då en bil så, var inga problem. Dock gjorde vi ägarbyte via brev, kanske var där det satt? Då tog det någon dag innan brevet kom fram.
 

Klaridag

V.I.P
Poäng: 307
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
491
Mottagna reaktioner
104
Poäng
307
Jag vet inte vad problemet är, jag har gjort så med ett fordon själv där jag köpte av en bekant. Jag såg dock till att betala av krediten direkt från mig och betala resten till köparen. Han vet ju var jag jobbar och förstod att jag inte var sugen på eventuellt kludd.
Hur snabbt betalades lånet bort då? Är rädd att om man gör ägarbyte, och pengarna på banken syns först om 2-3 dagar, att dom under den perioden hinner skicka notis från handlaren till banken, vilket gör att gamla ägarbeviset blir ogiltigt, och man måste beställa nytt?

Men om man säljer bilen, betalar lånet med köparens pengar samma dag och gör ägarbyte i appen samma dag, så ska väl allt vara klart och lugnt?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 551
Mottagna reaktioner
12 916
Poäng
9 787
Hur snabbt betalades lånet bort då? Är rädd att om man gör ägarbyte, och pengarna på banken syns först om 2-3 dagar, att dom under den perioden hinner skicka notis från handlaren till banken, vilket gör att gamla ägarbeviset blir ogiltigt, och man måste beställa nytt?

Men om man säljer bilen, betalar lånet med köparens pengar samma dag och gör ägarbyte i appen samma dag, så ska väl allt vara klart och lugnt?

Vi gjorde allt på en kväll. Dagen efter var lånet borta..
Minns inte om det var ägarbyte i app eller per papper dock
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp