• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Säkerhetsprövning och registerkontroll

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

tigertiger

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
12 Februari 2024
Meddelanden
11
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Ingen som kan svara på vad som kontrolleras mer exakt? Endast kreditupplysning? Vilken i så fall eller även koll mot KFM för historik?
 

Svante1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
27 Mars 2022
Meddelanden
1 009
Mottagna reaktioner
431
Poäng
557
Ingen som kan svara på vad som kontrolleras mer exakt? Endast kreditupplysning? Vilken i så fall eller även koll mot KFM för historik?
För mig tog dom en bisnode upplysning. Inga lån eller något syndes på kopian. Det enda som stod var ” 5” normal kreditvärdighet. Inga förfrågningar eller något syndes heller.
Jag jobbar inom säkerheten och dem kollar kfm, anmärkning.
 

tigertiger

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
12 Februari 2024
Meddelanden
11
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
För mig tog dom en bisnode upplysning. Inga lån eller något syndes på kopian. Det enda som stod var ” 5” normal kreditvärdighet. Inga förfrågningar eller något syndes heller.
Jag jobbar inom säkerheten och dem kollar kfm, anmärkning.
Ok, tack. Vilken säkerhetsklass?
 

backtobasics

Medlem
Poäng: 27
Blev medlem
4 Maj 2019
Meddelanden
18
Mottagna reaktioner
7
Poäng
27
Jag lånar den här tråden lite eftersom jag är intresserad av samma ämne. Jag är med i Hemvärnet och deras säkerhetsprövning motsvarar klass 3 om jag förstått saken rätt. Jag är nu i processen att släppa mina skulder till KFM och har ansökt om skuldsanering. Frågan är om det är något som kan komma att flaggas upp i den löpande registerkontrollen och om det är något jag borde ta upp själv med mina befäl för att förekomma istället för att förekommas?

Jag jobbar också i IT-branschen, inom ett område där det är förhållandevis vanligt med säkerhetsklassning, oftast klass 3, men jag har varit placerad i klass 2 också. Vad är era erfarenheter av hur löneutmätning och/eller skuldsanering påverkar det? Min egen uppfattning är att det skapar en mer stabil situation att ha accepterat förutsättningarna än att leva under ekonomisk stress och lappa och laga hela tiden, men jag förstår givetvis att ett skuldsaldo hos KFM indikerar att man inte är den mest pålitliga personen.
 

tigertiger

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
12 Februari 2024
Meddelanden
11
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Jag undrar också fortfarande hur ex antalet betalningsförelägganden påverkar? Har inga anmärkningar eller skulder hos KFM.
 

TheNiceGuy

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
17 Februari 2022
Meddelanden
55
Mottagna reaktioner
17
Poäng
62
Jag lånar den här tråden lite eftersom jag är intresserad av samma ämne. Jag är med i Hemvärnet och deras säkerhetsprövning motsvarar klass 3 om jag förstått saken rätt. Jag är nu i processen att släppa mina skulder till KFM och har ansökt om skuldsanering. Frågan är om det är något som kan komma att flaggas upp i den löpande registerkontrollen och om det är något jag borde ta upp själv med mina befäl för att förekomma istället för att förekommas?

Jag jobbar också i IT-branschen, inom ett område där det är förhållandevis vanligt med säkerhetsklassning, oftast klass 3, men jag har varit placerad i klass 2 också. Vad är era erfarenheter av hur löneutmätning och/eller skuldsanering påverkar det? Min egen uppfattning är att det skapar en mer stabil situation att ha accepterat förutsättningarna än att leva under ekonomisk stress och lappa och laga hela tiden, men jag förstår givetvis att ett skuldsaldo hos KFM indikerar att man inte är den mest pålitliga personen.
Hej.
Jag har genomgått samma som du inom samma säkerhetsklass. Dvs gått från att ha ok ekonomi till kronofogden. Mitt enda råd är att tala med dina överordnade och förklara läget.

Kopplat till själva säkerhetsamtalet så görs det oftast uppföljningssamtal. Vi har ex det vartannat år, därför är det skönare att ha det gjort än att det skall bli oskön stämning ifall det blir en surprise på ett uppföljningssamtal.
Nyttan med att tala om det själv är också att visa att man inte själv anser att det är en sårbarhet. Man är ju främst orolig för att skulderna skall göra att man är lättare att utöva påtryckning på från exempelvis kriminella fallanger eller utländska stater el organisationer.
Att berätta betyder ju att även att man vidare visar att man accepterar verkligheten och visar att man är beredd att göra något åt sin situation, precis som du beskriver med den ekonomiska stressen.
Jag talade med min chef och säkerhetschef om ärendet och det var såklart oroade till en start eftersom jag hade ”mörkat” ett tag. Men förklarade tydligt mina skäl för det och vad jag gjort för att försöka förändra min framtid. Det var inga problem (förutom skammen med att berätta) och jag har snarare känt en bra stöttning och förståelse efter att jag berättade.
 

fattigkatt

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
10 Oktober 2023
Meddelanden
15
Mottagna reaktioner
5
Poäng
26
Hej är det fler som kan bekräfta att det tas en bisnode där "bara" kreditvärdigheten syns? Jag tänker på säkerhetsklass 2 för jag har snart en intervju som kräver sådan klassning om jag sedan går vidare. På något ställe läste jag nämligen miniuc där alla lån också syntes.

Ni som har blivit säkerhetsklassade, fick ni hem en kopia så ni vet att de verkligen tog en upplysning?

Jag fick sälja min bil för att lösa Luma finans men utan bil har jag svårt att kunna arbeta. Så jag behöver tyvärr ett lån men då är det ju uc eller bisnode som gäller och i det här läget vill jag såklart inte använda fel upplysning så det är väldigt viktigt för mig.

Sedan står det att de kollar med KFM om skuldsaldo och anmärkningar vid registerkontrollen. Men kan de även se betalningsföreläggande som inte gått till beslut? jag hann ju betala innan de 10 dagarna gått och ärendet blev återkallat.

Jag tycker att det snart står säkerhetsklassning i varenda annons som finns. Känns som det blir lite uppförsbacke om man en gång haft lite dålig kredithistorik.
 

fattigkatt

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
10 Oktober 2023
Meddelanden
15
Mottagna reaktioner
5
Poäng
26
Min intervju är nu på torsdag och jag är riktigt nervös. Det är en myndighet som jag verkligen vill arbeta på men om det är så att jag misslyckas vid en bakgrundskontroll så vill jag hellre avvakta och söka igen när min kredithistorik är bättre för att inte bränna min chans helt.

Jag har ju inte så bra på bisnode (kanske 5?) efter bl.a.. Credifi och tidigare desperata sökningar på ex. Saldo men där syns inte alla lån vilket jag tycker är bra. Jag har bra på UC men där syns alla mina maxade krediter som ex. Fairlo vilket inte känns bra.

Men mest av allt oroar jag mig att de får veta att jag nyligen hade en ansökan om betalningsföreläggande. Inget utslag så det syns inte på min uc men SÄPO kanske ser sådant?

Någon som vet?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp