• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Säkerhetsprövning och registerkontroll

tigertiger

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
12 Februari 2024
Meddelanden
11
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Läst igenom tidigare trådar och googlat hejvilt på internet. Min fråga är
1. Vad innebär registerkontroll vid Säkerhetsprövning?
2. När och hur kollar man ekonomin?

Kollas i något fall direkt hos KFM? Eller endast UC eller dylikt?
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Oraklet

Ny medlem
Poäng: 6
Blev medlem
13 Februari 2024
Meddelanden
1
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Antar att du sökt jobb?
Registerkontroll är kontroll av straffregister och kan även innebära att polis/säpo svarar på om du förekommer som kopplad till kriminell verksamhet även om du inte är dömd.

Säkerhetskontroll brukar vara att du blir intervjuad om dig och dina närstående där man bedömer din trovärdighet. Samt risken för att du kan få påtryckningar utifrån som gör dig olämplig i tänkta uppdraget.

Vara hos kronofogden eller ha stora skulder är givetvis inget positivt i detta men behöver heller inte vara ett problem beroende på vad du är tänkt att göra.
 

Dukemo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
5 Mars 2020
Meddelanden
1 263
Mottagna reaktioner
865
Poäng
717
Bra svar från ovan^.

Tillägger med info angående fråga nr 2.

Det beror också på vilken säkerhetsnivå det gäller. Jag är för tillfället anställd under säkerhetsklass 3. Såvitt jag vet togs ingen kreditupplysning, jag hade dock inga anmärkningar men fick under säkerhetsprövningssamtalet frågan om jag har skulder vilket jag svarade ärligt på. Inga problem för mitt jobb. Man får aldrig riktigt veta exakt vad dom kollar helt ärligt.

Edit: Säkerhetsklass 3, inte 2. (Ju lägre, ju hårdare)
 

tigertiger

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
12 Februari 2024
Meddelanden
11
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Ja, det gäller ett jobb. Har ok ekonomi och relativt bra UC. Men haft en del betalningsförelägganden som skulle kunna ses som negativt, inga skulder där dock.
 

linsluzz

Viktig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
28 Maj 2023
Meddelanden
92
Mottagna reaktioner
45
Poäng
146
Vid säkerhetsklass 2 och 1 görs en ekonomisk kontroll, inte i klass 3. Däremot så kommer du säkert få frågor kopplade till din ekonomi och riskbeteenden i säkerhetsprövningsintervjun.
 

Betty

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
6 Mars 2020
Meddelanden
618
Mottagna reaktioner
399
Poäng
487
För Säkerhetsklass 1 och 2 ska normalt både kreditupplysning tas och skulder kontrolleras (antar genom underskott och långivare i deklarationen).
 

tigertiger

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
12 Februari 2024
Meddelanden
11
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Tack, läste det men blir inte klok på om de gör ekonomisk kontroll utöver kreditupplysning.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp