• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Resurs bank vinstvarnar - kreditförluster

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 694
Mottagna reaktioner
12 977
Poäng
9 787
Bolånebankerna går väl som tåget och blancobankerna fallerar.

Inte otippat efter en längre period med räntehöjningar och slentrianmässig kreditbedömning,
Nja tåget vet jag inte. Eller möjligen som SJ kanske.
Dom gör ju vinster absolut. Dom slipper ju stora delar av avskrivningara om folk slutar betala, man säljer helt enkelt panten så man får betalt.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Majsan72

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
18 Juli 2022
Meddelanden
140
Mottagna reaktioner
62
Poäng
197
Kinkiga Sevenday och Marginalen har äntligen erbjudit mig ”omförhandling”. Jag har ständig legat efter 1-3 månader och kom aldrig i kapp. Ständigt med hot om uppsägning av lånen. Jag har bönat o bett om dom kunde lägga om lånen med några månader så jag slapp gå back pga räntorna. Men nej det ville dom inte. Men i december har dessa bankarna erbjudit sig omförhandling. Nu får jag dras med dessa i 1,5 till sen får lånen bakas in i bolånet.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 694
Mottagna reaktioner
12 977
Poäng
9 787
Kinkiga Sevenday och Marginalen har äntligen erbjudit mig ”omförhandling”. Jag har ständig legat efter 1-3 månader och kom aldrig i kapp. Ständigt med hot om uppsägning av lånen. Jag har bönat o bett om dom kunde lägga om lånen med några månader så jag slapp gå back pga räntorna. Men nej det ville dom inte. Men i december har dessa bankarna erbjudit sig omförhandling. Nu får jag dras med dessa i 1,5 till sen får lånen bakas in i bolånet.
Vad innebär omförhandlingen?
 

o c

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
22 Februari 2018
Meddelanden
171
Mottagna reaktioner
52
Poäng
177
Varför agerar/agerade inte tillsynsmyndigheten Finansinspektion på den oansvariga utlåningen av pengar till kleti och pleti?
Mailade med Thedén om detta när det begav sig och han var på Finansinspektionen, önskar jag sparat mailen. Det var när det var som värst med räntor på tusentalsprocent osv. Ansökningar his Lendo på x antal kronor som resulterade i erbjudanden med hundratusentals kronor över ansökt belopp. Med facit i hand galet. Men det går inte så bra för långivarna heller längre, se på Resurs, som det kan bli när de nekar samlingslån åt de som de bidragit till att ställa till de för. Skulle önska att Lendo med flera ändra affärsidé och bidrog till att städa upp tillsammans med kunder och långivare. Illa att staten ska ta smällen genom skuldsanering osv.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 956
Mottagna reaktioner
6 150
Poäng
3 907
Mailade med Thedén om detta när det begav sig och han var på Finansinspektionen, önskar jag sparat mailen. Det var när det var som värst med räntor på tusentalsprocent osv. Ansökningar his Lendo på x antal kronor som resulterade i erbjudanden med hundratusentals kronor över ansökt belopp. Med facit i hand galet. Men det går inte så bra för långivarna heller längre, se på Resurs, som det kan bli när de nekar samlingslån åt de som de bidragit till att ställa till de för. Skulle önska att Lendo med flera ändra affärsidé och bidrog till att städa upp tillsammans med kunder och långivare. Illa att staten ska ta smällen genom skuldsanering osv.
Vilken smäll tar staten gällande skuldsanering?
 

o c

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
22 Februari 2018
Meddelanden
171
Mottagna reaktioner
52
Poäng
177
Vilken smäll tar staten gällande skuldsanering?
Kronofogden är en statlig myndighet som har skuldsanering, obestånd bland sina uppdrag. Skuldsättning bidrar till sociala och medicinska ptoblem som hanteras av samhället. Finns säkert fler exempel.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 956
Mottagna reaktioner
6 150
Poäng
3 907
Kronofogden är en statlig myndighet som har skuldsanering, obestånd bland sina uppdrag. Skuldsättning bidrar till sociala och medicinska ptoblem som hanteras av samhället. Finns säkert fler exempel.
Ok. Tack för förtydligandet! Tänkte inte på detta, men nog så viktigt.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp