• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Resurs bank vinstvarnar - kreditförluster

Lånforum.se

Forumsägare
Poäng: 1 217
Moderator
Blev medlem
9 Mars 2009
Meddelanden
1 626
Mottagna reaktioner
1 781
Poäng
1 217
Ref https://www.di.se/live/resurs-vinstvarnar-och-slopar-halvarsutdelning-aktien-rasar/

Ref
Resurs vd om vinstvarningen: ”Tuffare makroekonomiskt läge”. Magnus Fredin, vd Resurs, om utvecklingen i kvartalet

Resurs Holding, moderbolag till nischbanken Resurs Bank, tar nedskrivningar och meddelar om kreditförluster av engångskaraktär i fjärde kvartalet som belastar resultatet.
Kursen dök med 30% idag.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 571
Mottagna reaktioner
12 923
Poäng
9 787

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 870
Mottagna reaktioner
1 640
Poäng
1 117
Måste finnas fler både större och mindre banker som går tungt. Remember som lasse skriver bland annat, har under många år erbjudit 500.000 till typ de flesta som söker utan anmärkning. Ikano och Collector har också haft aggresiv utlåning.
Såg även en artikel i affärsvärlden om Marginalens Q3 rapport för ett tag sen:

1705475155746.png

Får se vart Q4 landar, kan tänka mig att det handlar om än större förluster. Riksbanken höjde räntan i slutet på september, dagarna innan Q4 började.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 571
Mottagna reaktioner
12 923
Poäng
9 787
Hur klarna överlever förstår jag inte.
 

Gammal i Gamet

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
15 December 2021
Meddelanden
195
Mottagna reaktioner
100
Poäng
297
Bolånebankerna går väl som tåget och blancobankerna fallerar.

Inte otippat efter en längre period med räntehöjningar och slentrianmässig kreditbedömning,
 

Gaston

V.I.P
Poäng: 537
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
897
Mottagna reaktioner
498
Poäng
537
Hm, vi som hänger här vet ju hur tufft det är och har varit med inflation och ökade räntor. Men jag antar att det här är tecken på att allt får allt svårare att klara av lånen (uppenbarligen :) ). Kanske det bara är en "första" skakning och ett tecken på en betydligt mörkare framtid för låneinstituten.
 

Petnas

Kunnig medlem
Poäng: 407
Blev medlem
4 Januari 2022
Meddelanden
257
Mottagna reaktioner
213
Poäng
407
Hm, vi som hänger här vet ju hur tufft det är och har varit med inflation och ökade räntor. Men jag antar att det här är tecken på att allt får allt svårare att klara av lånen (uppenbarligen :) ). Kanske det bara är en "första" skakning och ett tecken på en betydligt mörkare framtid för låneinstituten.
Varför agerar/agerade inte tillsynsmyndigheten Finansinspektion på den oansvariga utlåningen av pengar till kleti och pleti?
 

Gaston

V.I.P
Poäng: 537
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
897
Mottagna reaktioner
498
Poäng
537
Varför agerar/agerade inte tillsynsmyndigheten Finansinspektion på den oansvariga utlåningen av pengar till kleti och pleti?
Det är en bra fråga. Jag skulle tippa på att de själva skulle hävda att de har dragit åt och gjort det svårare för de allra värsta ockermetoderna. Men uppenbarligen inte på långa vägar tillräckligt. En mer dold orsak kanske kan vara att konsumtion fram till för knappt två år sedan betraktades som något mer positivt som höll igång samhälle och arbetsmarknad, alltså att lånemarknaden sågs som ett sorts samhällsekonomiskt smörjmedel som inte skulle kvävas alltför mycket. Jag har ingen aning egentligen, spekulerar mest :)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp