• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Panikångest! Vad är bäst att göra nu?

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 725
Mottagna reaktioner
7 115
Poäng
4 807
Bra att du har hittat hit, här kan du få hjälp och stöd. Finns massa olika människor och var och en gör sin egna resa mot skulderna. Du fixar det.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kraputt

V.I.P
Poäng: 647
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
624
Mottagna reaktioner
712
Poäng
647
Ska jag försöka ta mig igenom istället tycker du? Jag har ju en förhoppning om att räntorna ska bli bättre och kanske lite matpriser. Det har varit ett tufft år minst sagt.
Jag är aldrig kategorisk. Ibland får man hålla för näsan och göra sånt som stinker - och kanske Blue Step är en sån grej. Jag vill bara inte bidra till att det kan ses som en permanent lösning. Jag löste ju själv mina egna inkassoskulder med ett banklån, eftersom det var rätt sak att göra för mig.
 

Flaxa

Aktiv medlem
Poäng: 91
Blev medlem
14 April 2024
Meddelanden
46
Mottagna reaktioner
25
Poäng
91
Bra att du har hittat hit, här kan du få hjälp och stöd. Finns massa olika människor och var och en gör sin egna resa mot skulderna. Du fixar det.
Jag har inte sovit något på hela natten. Sen lyckades jag hitta detta forum. Det är jag otroligt tacksam över. Det finns så mycket skuld och skam i detta att jag inte vill prata med någon i vänskapskretsen just nu.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 725
Mottagna reaktioner
7 115
Poäng
4 807
Om jag fyller i deras kalkylator skulle det resultera på ca 16 500:- i månaden.
Varför är det då så dåligt? Det skulle ju ge mig ca 20k över i månaden till rörliga utgifter.., förstår att inte skulden inte minskar kanske detta år, men om man får lägga över det på en annan bank när anmärkningen är borta?
Bluestep är dyrt eftersom de ”hjälper” människor som inte kan få hjälp av de vanliga bankerna. Högre risk, högre ränta.
När du fått ett erbjudande av Bluestep så kan du boka tid hos din egna bank och lägga alla korten på bordet och berätta hur det ligger till och fråga om de kan hjälpa. Gör det innan du går vidare med Bluestep
 

Flaxa

Aktiv medlem
Poäng: 91
Blev medlem
14 April 2024
Meddelanden
46
Mottagna reaktioner
25
Poäng
91
Jämka är att du betalar lägre skatt varje månad istället för att få tillbaka på skatten när du gjort din deklaration. Just nu får man tillbaka 30% av det man betalat i ränta. Risken med jämkning kan bli att om man räknat fel så får man restskatt istället.
Jag förstår. Förlåt, jag funkar inte alls just nu. Jag ska kolla upp detta. På skatteverkets hemsida antar jag.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 725
Mottagna reaktioner
7 115
Poäng
4 807
Jag har inte sovit något på hela natten. Sen lyckades jag hitta detta forum. Det är jag otroligt tacksam över. Det finns så mycket skuld och skam i detta att jag inte vill prata med någon i vänskapskretsen just nu.
Förstår dig! Men de flesta har skulder. Inget att skämmas för. Däremot behöver man ändra tankesätt kring pengar och att ta lån.
 

Flaxa

Aktiv medlem
Poäng: 91
Blev medlem
14 April 2024
Meddelanden
46
Mottagna reaktioner
25
Poäng
91
Bluestep är dyrt eftersom de ”hjälper” människor som inte kan få hjälp av de vanliga bankerna. Högre risk, högre ränta.
När du fått ett erbjudande av Bluestep så kan du boka tid hos din egna bank och lägga alla korten på bordet och berätta hur det ligger till och fråga om de kan hjälpa. Gör det innan du går vidare med Bluestep
Jag tror Swedbank säger kategoriskt nej med tanke på betalningsanmärkning, så höga skulder och krediter, och ensamstående.
Men jag såg att de fanns fler alternativ än Bluestep. T ex Svea. Men det är kanske pest eller kolera.
Just nu minskar ju inte mina skulder, räntorna gör ju att det snarare ökar varje månad. Kanske kan jag ta mig igenom några månader till med nöd och näppe men det är så tufft…
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 770
Mottagna reaktioner
13 044
Poäng
10 087
Om jag fyller i deras kalkylator skulle det resultera på ca 16 500:- i månaden.
Varför är det då så dåligt? Det skulle ju ge mig ca 20k över i månaden till rörliga utgifter.., förstår att inte skulden inte minskar kanske detta år, men om man får lägga över det på en annan bank när anmärkningen är borta?
Inkl amortering?
 

Flaxa

Aktiv medlem
Poäng: 91
Blev medlem
14 April 2024
Meddelanden
46
Mottagna reaktioner
25
Poäng
91
Förstår dig! Men de flesta har skulder. Inget att skämmas för. Däremot behöver man ändra tankesätt kring pengar och att ta lån.
Just nu känns det som att avsluta detta livet vore en befrielse. Ångesten är så total och mörk. Det är fruktansvärt.
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 647
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
624
Mottagna reaktioner
712
Poäng
647
Bluestep är dyrt eftersom de ”hjälper” människor som inte kan få hjälp av de vanliga bankerna. Högre risk, högre ränta.
När du fått ett erbjudande av Bluestep så kan du boka tid hos din egna bank och lägga alla korten på bordet och berätta hur det ligger till och fråga om de kan hjälpa. Gör det innan du går vidare med Bluestep
Jupp, precis så.

OP, med Bluestep får man hålla koll på svansen, och inte skallet. Det kan betyda lägre månadskostnader (och det kan ju vara bra) men också att man får betala tillbaka många hundra tusen extra över tid jämfört med andra banker.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp