• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Panikångest! Vad är bäst att göra nu?

Flaxa

Aktiv medlem
Poäng: 91
Blev medlem
14 April 2024
Meddelanden
46
Mottagna reaktioner
25
Poäng
91
Har fullständig panikångest. Kort om situationen.

Dragit på mig enorma skulder senaste tio åren. Började vid separation där jag löste ut ex-sambon ur huset. Haft ett dåligt förhållande där jag blev misshandlad under några år. Här drog jag på mig ytterligare hundra tusen i lån, som jag tvingades till.

Och sedan har berget vuxit. Tagit lån för att lösa gamla lån osv osv.

Det negativa
- Jag har fått en betalningsanmärkning för 6 mån sen
- har skulder på en miljon
- Har fått betalningsföreläggande av KFM som är på 8k. Kommer hala ut och betala den 25. Men då kommer jag inte kunna betala någon en räkning
- Betalar jag alla räkningar varje månad finns inget över att leva för. Det har blivit en ond spiral allting.

det positiva
- jag är ensamstående och vid liv, och har tagit mig ur relationen även om han lämnade mig med skulderna
- bra inkomst, ca 670k/år inkl underhåll
har ett hus, värderat till ca 2,85 mkr för några år sedan, med lån på 1,2.

Har varit i kontakt med Bluestep som säger att dom EV kan ta över huslån och belåna upp till 85% för att lösa lån. Processen är påbörjad.

såg att även Svea erbjuder liknande.

Har två barn i övre tonåren, men deras far missbrukar och ute ur bilden.

jag har fullständig och total panikångest. Vad hade ni gjort? Jag väntar på svar från Bluestep men vad kan räntan bli? Någon som vet?
Är de bättre att ansöka om skuldsanering?

försöker andas i en fyrkant för tillfället. Tack snälla för att du läste ända hit
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 580
Mottagna reaktioner
7 017
Poäng
4 807
För att få mer konkret hjälp är det enklast om du radar upp alla dina skulder, hur mkt du betalar per månad, vilken ränta och hur stor var och en av skulderna är.
Lista även inkomst in efter skatt och om det finns andra inkomster? Får barnen sina barnbidrag/studiebidrag själva? Underhållsstöd fr FK?
Att Bluestep ev kommer ta över ditt bolån förstår jag du tycker känns som en lättnad men det blir väldigt mkt dyrare att ha bolån där. Så jag skulle rekommendera att du överväger alla andra tänkbara möjligheter innan du skriver under.
Förstår känslan av panik men vi är många som har haft skulder på nära och över miljonen och klarat oss hyfsat bra att få ner skulderna och du har ju bra inkomst dessutom.

Så andas bara! Du kommer klara dig /er. Du behöver lägga upp en plan och ta det stegvist.
 

Flaxa

Aktiv medlem
Poäng: 91
Blev medlem
14 April 2024
Meddelanden
46
Mottagna reaktioner
25
Poäng
91
Tack snälla du. Jag blev ju tvungen att lista allt inför Bluestep. Hade ingen aning om att det var en miljon. Har kommit till en punkt när jag inte längre vill öppna brevlådan.

jag känner mig otroligt ensam i detta. Men jag känner mig lugnare när du säger att fler har klarat skulder på en miljon.

Mitt vuxna barn över 18 får sitt eget studiebidrag och lite annat från skolan. Mitt yngsta får ungefär 1000:-/mån.
Underhållet är på 4400:- ungefär plus ett barnbidrag.

jag får sådan ångest av att ens tänka på detta så svårt att veta vad jag ska börja.

tolkar jag dig rätt när du inte tror på Bluestep? Vad skulle jag kunna hitta för andra alternativ utan skuldsanering?

ska väl säga också att räntorna och inflation senaste året har gjort det värre. Jag har nog precis klarat mig flytande men nu gick en vattenpump sönder och räntorna skyhöga. Det finns inga marginaler

tack för att du svarade och tog dig tid
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 647
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
623
Mottagna reaktioner
712
Poäng
647
Ta ett steg tillbaka. Andas.

Det uppenbara, som du väl förmodligen tänkt på redan, är ju att sälja huset. Där har du inbakat mera än vad du är skyldig. Som Myra säger, akta dig för att inteckna huset hos Bluestep. Du gräver bara en grop till dig själv som kanske löser ditt omedelbara problem, men som skapar ett etter värre för framtiden.

Börja med att göra en lista på alla du är skyldig pengar, vad du betalar i månadern, hur mycket du har kvar, och vad du betalar i ränta på dem.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 580
Mottagna reaktioner
7 017
Poäng
4 807
Läste en gång till vad du skrev och såg att du redovisade inkomsten inkl underhåll.
Går underhållet till dig eller får barnen det och ansvarar att det ska täcka en del kostnader som de har?
Har du möjlighet till extrajobb nån gång i månaden?
Är barnen över 16 och kan ta sommarjobb och annat jobb bredvid studierna?
Har du saker att sälja?
Har du buffert?
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 870
Mottagna reaktioner
1 637
Poäng
1 117
Verkligen tråkig situation, men det låter som att du är på rätt spår. Baka in allt i bluestep på 1 år (inte längre).

Sen när du har bara 1 lån (bolånet) och i övrigt helt ren UC. byt Bluestep om ett år mot en storbank.

Bluesteps kreditupplysning är jättetung på UC betyget. Men den försvinner efter 12 månader.
Så se till att ta Bluestep och efter 12 månader när den försvunnit och du bara har ett år så byter du till Nordea eller liknande.

Sen finns detta också i hemförsäkring där du kan få 30.000 i engångsbelopp via grov fridskränkning:

https://www.folksam.se/forsakringar/hemforsakring/vald-i-hemmet

1713092151866.png

Min erfarenhet av Folksam är att dom betalar typ ut direkt utan krångel .

Sammanfattning - Plan:

1. Baka in rubbet (alla lån) i Bluestep på ett år.
2. Ta försäkringspengarna du har rätt till om du har hemförsäkring med överfallskydd
3. Direkt efter ett år: när UC är ren (och inget annat än bolån finns på UC) och du har 0 upplysningar byt bank omgående.
4. Jämka för i år om du vill ha nästa års skatteåterbäring utspritt på resterande 8 månader (maj - december) i år. Underlättar 2024 för att klara dig fram till att det är dags att byta ut bluestep.
5. Ta inga andra förfrågningar, lån eller krediter på ett år om du vill bli av med bluestep nästa år.
 

Flaxa

Aktiv medlem
Poäng: 91
Blev medlem
14 April 2024
Meddelanden
46
Mottagna reaktioner
25
Poäng
91
Tack snälla för att du svarar mig.

jag har tänkt på det. Problemet är väl att jag tänker att det finns en vinstskatt som gör att jag kanske står med höga skulder igen.
Samt att min boende kostnad är förhållandevis låg. Och nu med betalningsanmärkning så kommer jag inte heller kunna få ett hyreskontrakt.

jag ska försöka lista ner allt, men just nu när paniken rusar så är det svårt att tänka klart.
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 647
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
623
Mottagna reaktioner
712
Poäng
647
tolkar jag dig rätt när du inte tror på Bluestep? Vad skulle jag kunna hitta för andra alternativ utan skuldsanering?
Blue Step lånar inte ut pengar till såna som har pengaproblem av sitt goda hjärta. De tar ordentligt betalt för det. Du kommer att få en hög ränta som växer, växer, och växer.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 580
Mottagna reaktioner
7 017
Poäng
4 807
Tack snälla du. Jag blev ju tvungen att lista allt inför Bluestep. Hade ingen aning om att det var en miljon. Har kommit till en punkt när jag inte längre vill öppna brevlådan.

jag känner mig otroligt ensam i detta. Men jag känner mig lugnare när du säger att fler har klarat skulder på en miljon.

Mitt vuxna barn över 18 får sitt eget studiebidrag och lite annat från skolan. Mitt yngsta får ungefär 1000:-/mån.
Underhållet är på 4400:- ungefär plus ett barnbidrag.

jag får sådan ångest av att ens tänka på detta så svårt att veta vad jag ska börja.

tolkar jag dig rätt när du inte tror på Bluestep? Vad skulle jag kunna hitta för andra alternativ utan skuldsanering?

ska väl säga också att räntorna och inflation senaste året har gjort det värre. Jag har nog precis klarat mig flytande men nu gick en vattenpump sönder och räntorna skyhöga. Det finns inga marginaler

tack för att du svarade och tog dig tid
Kan du lista dina skulder här? En och en, hur mkt du betalar per månad, ränta och storlek på skulden.
Jag säger inte att du inte ska gå vidare med Bluestep, hade själv funderingar att ta det som en sista utväg men bestämde mig för att dra ner på allt istället och kämpa med skulderna. Jag kör snöbollsmetoden, läs på om den, kan kanske kan vara ngt. Svårt att säga innan jag kan se dina utgifter.
 

Flaxa

Aktiv medlem
Poäng: 91
Blev medlem
14 April 2024
Meddelanden
46
Mottagna reaktioner
25
Poäng
91
Verkligen tråkig situation, men det låter som att du är på rätt spår. Baka in allt i bluestep på 1 år (inte längre).

Sen när du har bara 1 lån (bolånet) och i övrigt helt ren UC. byt Bluestep om ett år mot en storbank.

Bluesteps kreditupplysning är jättetung på UC betyget. Men den försvinner efter 12 månader.
Så se till att ta Bluestep och efter 12 månader när den försvunnit och du bara har ett år så byter du till Nordea eller liknande.

Sen finns detta också i hemförsäkring där du kan få 30.000 i engångsbelopp via grov fridskränkning:

https://www.folksam.se/forsakringar/hemforsakring/vald-i-hemmet

Visa bilaga 3938

Min erfarenhet av Folksam är att dom betalar typ ut direkt utan krångel .

Sammanfattning - Plan:

1. Baka in rubbet (alla lån) i Bluestep på ett år.
2. Ta försäkringspengarna du har rätt till om du har hemförsäkring med överfallskydd
3. Direkt efter ett år: när UC är ren (och inget annat än bolån finns på UC) och du har 0 upplysningar byt bank omgående.
4. Jämka för i år om du vill ha nästa års skatteåterbäring utspritt på resterande 8 månader (maj - december) i år. Underlättar 2024 för att klara dig fram till att det är dags att byta ut bluestep.
5. Ta inga andra förfrågningar, lån eller krediter på ett år om du vill bli av med bluestep nästa år.
Tack för dina råd. Jag ser heller ingen annan utväg än Bluestep just nu.
Har inte tänkt gällande jämkning men ska kontrollera det.

ang Folksam så har jag ett annat försäkringsbolag. Problemet är väl att jag aldrig vågade anmäla och är fortfarande skräckslagen för denna man. Men det är många hundra tusen jag fick på mig i skuld. Jag vill helst inte ens röra det minnet för det är så smärtsamt fortfarande.

jag förstår att Bluestep inte är bra. Men vad kan räntorna ligga på? Jag saknar ju mest kontrollen just nu, och hoppas kanske att få en faktura varje månad skulle kunna göra mig lugnare.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp