• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Panikångest! Vad är bäst att göra nu?

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Flaxa

Aktiv medlem
Poäng: 91
Blev medlem
14 April 2024
Meddelanden
46
Mottagna reaktioner
25
Poäng
91
Snitt räntan i procent för bolån i mars var ungefär:
1 år ca 4,19 - 4,82
2 år ca 3,81 - 4,64
3 år ca 3,64 - 4,05

Har man svårt att få lån låg snitträntan på ca 6,69.

Hur länge har du kvar på ditt nuvarande bolån innan du lär binda om det? Och om jag förstått det rätt är att med det nya bolånet så kan du baka in alla andra lån du har som du annars betalar månadsvis?

Sparar du 20K i månaden på att göra så här så är det inte en dålig ide i den situation du finner dig i nu.

Du kan ju höra av dig till Swedbank där du har bolånet idag och höra dig för om dom har ett bättre erbjudande än det du fått som förslag hos Bluestep då jag antar att du skött dina inbetalningar för lånet på huset.

känns ju bra det här på några dagar så har det vänt mot något som ser mycket bättre ut för din livs situation. :)
Jag kan säga att så låg som jag var i söndags var det många år sedan jag var. Och idag känns det ändå som att jag ser en möjlighet och ett ljus i allt.
Jag tänkte nog kanske inte heller ha lånet hos Bluestep för alltid. Mer att ta mig igenom den perioden jag nu har med en betalningsanmärkning för att längre fram försöka hitta något annat.
Jag har svårt att tro att Swedbank vill hjälpa mig, med tanke på att jag fått avslag tidigare. Men jag ska ändå boka ett möte och ställa frågan. Jag har alltid skött mina betalningar för bolånet i 19’år.
 

Flaxa

Aktiv medlem
Poäng: 91
Blev medlem
14 April 2024
Meddelanden
46
Mottagna reaktioner
25
Poäng
91
Bluestep skriver också:

Se gärna över vad du betalar för alltihopa nu idag så ser jag över med mina chefer om vi har någon möjlighet att kunna rabattera räntan något för att du i sådana fall ska kunna sänka totala månadskostnaden.
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 647
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
623
Mottagna reaktioner
712
Poäng
647
Jag tänkte nog kanske inte heller ha lånet hos Bluestep för alltid. Mer att ta mig igenom den perioden jag nu har med en betalningsanmärkning för att längre fram försöka hitta något annat.
Då kanske det kan vara värt att binda på 36 månader, så har du det lånet under tiden du har betalningsanmärkning. Så fort det är borta så kan du ju söka annorstädes. Som du redan sagt, du sänker ju dina månadskostnader rejält. Det blir ju lite lägre ränta på det viset.
 

Flaxa

Aktiv medlem
Poäng: 91
Blev medlem
14 April 2024
Meddelanden
46
Mottagna reaktioner
25
Poäng
91
Då kanske det kan vara värt att binda på 36 månader, så har du det lånet under tiden du har betalningsanmärkning. Så fort det är borta så kan du ju söka annorstädes. Som du redan sagt, du sänker ju dina månadskostnader rejält. Det blir ju lite lägre ränta på det viset.
Ja och vissa av lånen, de allra sämsta, är ju betydligt högre än detta. Så på det stora hela så kanske det inte är en dum idé. Känner en otrolig lättnad just nu bara. Och framförallt faktumet att få en faktura i månaden och samtidigt kunna spara undan lite för t ex vinter månaderna och elräkningarna.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 580
Mottagna reaktioner
7 017
Poäng
4 807
Då kanske det kan vara värt att binda på 36 månader, så har du det lånet under tiden du har betalningsanmärkning. Så fort det är borta så kan du ju söka annorstädes. Som du redan sagt, du sänker ju dina månadskostnader rejält. Det blir ju lite lägre ränta på det viset.
Med tanke på att det stundar räntesänkningar om inte i maj så juni och fler framöver så är frågan om det är bäst att binda med Bluestep eller avvakta. De måste väl också sänka räntan när riksbanken sänker och övriga banker följer med.
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 647
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
623
Mottagna reaktioner
712
Poäng
647
Låter som en plan då. :)

Men försök med Swedbank först. De förlorar ju massor om de tappar dig som kund.
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 647
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
623
Mottagna reaktioner
712
Poäng
647
Med tanke på att det stundar räntesänkningar om inte i maj så juni och fler framöver så är frågan om det är bäst att binda med Bluestep eller avvakta. De måste väl också sänka räntan när riksbanken sänker och övriga banker följer med.
Också en bra poäng som jag inte tänkte på.
 

Patron

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
539
Mottagna reaktioner
289
Poäng
447
Jag kan säga att så låg som jag var i söndags var det många år sedan jag var. Och idag känns det ändå som att jag ser en möjlighet och ett ljus i allt.
Jag tänkte nog kanske inte heller ha lånet hos Bluestep för alltid. Mer att ta mig igenom den perioden jag nu har med en betalningsanmärkning för att längre fram försöka hitta något annat.
Jag har svårt att tro att Swedbank vill hjälpa mig, med tanke på att jag fått avslag tidigare. Men jag ska ändå boka ett möte och ställa frågan. Jag har alltid skött mina betalningar för bolånet i 19’år.
Härligt att höra det blir man glad av :)

Ja men det är ju endå en möjlighet att få det signifikant mycket bättre medans du väntar ut din betalningsanmärkning och kan få till ett ännu bättre lån på sikt om du tar erbjudandet från Bluestep och med det sagt så har du inte hört dig för med banken du har bolånet i idag.
 

Flaxa

Aktiv medlem
Poäng: 91
Blev medlem
14 April 2024
Meddelanden
46
Mottagna reaktioner
25
Poäng
91
Fick nu ett till Mail där det står


Såg över möjligheten samtidigt gällande räntan och vi skulle kunna rabattera den bundna räntan på 36-mån till 6,15% vilket hade preliminärt inneburit en månadskostnad om 15 961 kr/mån inklusive ränta och amortering.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp