• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Nordea spärrat mitt BankID på alla svenska banker

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 449
Mottagna reaktioner
1 003
Poäng
897
Att ditt bankkonto stängts ner kan ju också ha att göra med de bedrägerier du har utsatt folk för (oavsett om du har gjort rätt för dig eller inte) -oavsett är det ju helt klart endast utifrån din historik här på lånforum tydligt, att du använt ditt/dina bankkonton för åtminstone ett bedrägeri, och ett fall av att betala för svarta tjänster. Med det sagt, så menar jag fortfarande inte att du förtjänar detta -det bör finnas en statlig översyn eftersom BankID behövs till så mycket mer i samhället. Men jag tycker att det är ganska häpnadsväckande att du kan fortsätta hävda i inlägg efter inlägg hur bankerna stänger dina konton heeeelt utan skäl och utan att du gjort något fel, när du faktiskt har gjort saker du t.o.m. skulle kunna få fängelse för.
Jag är själv spelberoende och vet att det är ett helvete, och jag önskar dig att dina problem löser sig -men ett av de första stegen är också att kunna vara självkritiskt och se sitt eget ansvar i situationen.

@Maki ja, jag väntar fortfarande på pengar…
Återstår väl 75% av beloppet med bedrägeriet du utförde för en iPad.
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 580
Mottagna reaktioner
7 017
Poäng
4 807
Man måste ha ett psyke av stål för att inte få återfall i vilket beroende som helst av denna stress man utsett för. Som om det inte räckte med allt annan runt omkring.
De ser klart och tydligt att transaktioner de frågar efter är speltransaktioner. De har fått bevis på det tillsammans med sjukintyg och intyg från min spelbehandlare att jag har haft spelproblem.
Jag har förklarat till de också att de inte kommer ske fler speltransaktioner. Jag går på spelbehandling och har varit spelfri i flera månader. Det är inte heller bara jag som har samma problem utan det är många andra människor också.

Om ingen bank har behörighet att se om jag är spärrad hur kan de spärra folk? Om den banken som har spärrat mig inte kan svara till mig hur länge jag är spärra och varför. Vem ska då svara på det?
Ok om det inte vill ha mig så kund. Men varför spärra mig hos alla banker? I Sverige är vi jätteberoende av BankID. Allt du gör behöver du den till. Jag kunde inte ens ansöka om sjukpenning. I brevet när de avslutade mitt konto skrev det inte ens att mitt BankID blev spärrad. Jag misstänkte att den blev det när jag försökte skaffa BankID i mitt nya bank.

Det är inte Finansiell ID-Teknik BID AB som har spärrat mig utan Nordea. För mig som spelberoende det kanske är bra att vara utan BankID i 1 år. Men frågan är nu hur länge är jag spärrad? Är det längre än 1 år så vet jag inte vad jag gör.

Jag är mitt i behandling och sjukskrivning så har inte orkat skicka brev och mejl men ska försöka göra det nu. När jag har ringt så har de inte kunnat hjälpa mig för att jag inte har BankID. Då har de skickat mig till kontoret. När jag besökte kontoret så viste de inte heller något.
 

En av er

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
27 Juni 2022
Meddelanden
967
Mottagna reaktioner
301
Poäng
497
Man kan konstatera att det är två skilda problem:
  • Avslut av bankkonto
  • Spärr av BankID
Avslut av bankkonto innebär att banken i många fall tolkar penningtvättlagen och terrorlagstiftning för snävt enligt Finansinspektionen, det finns andra åtgärder att ta till; som mer övervakning, beloppsgränser o s v. De konstaterar också att problemet ökande. D v s bankerna behöver förbättra sin hantering för att detta inte ska bli ett samhällsproblem.

BankID borde vara statligt och jämföras med att ansöka om pass och nationellt id, inte behandlas av enskilda banker som är kopplat till att de stänger av bankkonton (i mitt huvud två helt skilda saker). Om bankerna på samma sätt hade fått bestämma vilka som ska ha pass eller inte, så hade man insett hur absurd situationen blivit. Vet att det pågår utredningar om detta, får hoppas att det sker en förändring snart.

Har förklarat redan men det går ju inte in någon information. Vad har du bidragit till för information utan det du tycker i denna tråd ?
Vem är du att jag förklarar eller rättfärdigar mig för dig (som Maki)bryr mig inte vad du tror eller tycker. Ditt bidrag är att en som redan har svårt och mår dåligt mår bara ännu värre.
 

En av er

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
27 Juni 2022
Meddelanden
967
Mottagna reaktioner
301
Poäng
497
Ja, jag uttryckte min personliga åsikt emellan lite fakta. Det mesta du skriver är ihopklipp av information på nätet har jag noterat, detta är ett forum där personligt tyckande, erfarenheter och fakta blandas.
Helt rätt, han ser bara svart och vitt och förstår egentligen inte vad man vill säga.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 580
Mottagna reaktioner
7 017
Poäng
4 807
Att ditt bankkonto stängts ner kan ju också ha att göra med de bedrägerier du har utsatt folk för (oavsett om du har gjort rätt för dig eller inte) -oavsett är det ju helt klart endast utifrån din historik här på lånforum tydligt, att du använt ditt/dina bankkonton för åtminstone ett bedrägeri, och ett fall av att betala för svarta tjänster. Med det sagt, så menar jag fortfarande inte att du förtjänar detta -det bör finnas en statlig översyn eftersom BankID behövs till så mycket mer i samhället. Men jag tycker att det är ganska häpnadsväckande att du kan fortsätta hävda i inlägg efter inlägg hur bankerna stänger dina konton heeeelt utan skäl och utan att du gjort något fel, när du faktiskt har gjort saker du t.o.m. skulle kunna få fängelse för.
Jag är själv spelberoende och vet att det är ett helvete, och jag önskar dig att dina problem löser sig -men ett av de första stegen är också att kunna vara självkritiskt och se sitt eget ansvar i situationen.
Ska man inte ha dömts för bedrägeri först?
 

En av er

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
27 Juni 2022
Meddelanden
967
Mottagna reaktioner
301
Poäng
497
Ska man inte ha dömts för bedrägeri först?
Det är det som är problemet Myra, här förvandlas ekonomister till jurister över en natt och får makt att anklaga, domma och bestraffa och på så sätt förstöra ens liv. Vissa säger det är så...banken kan...Har rätt...banken KANSKE tycker...det är inte bevisbördan på bankerna...osv. frågan är om det borde vara så. Det räcker till och med bara med misstanke. Vad hände med oskyldighetspresumtion
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 791
Mottagna reaktioner
1 773
Poäng
1 277
Det är det som är problemet Myra, här förvandlas ekonomister till jurister över en natt och får makt att anklaga, domma och bestraffa och på så sätt förstöra ens liv. Vissa säger det är så...banken kan...Har rätt...banken KANSKE tycker...det är inte bevisbördan på bankerna...osv. frågan är om det borde vara så. Det räcker till och med bara med misstanke. Vad hände med oskyldighetspresumtion
Rättsväsendet har en hel del tvångsmedel som används före dom, ja till och med före huvudförhandlingen.
 

Betty

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
6 Mars 2020
Meddelanden
618
Mottagna reaktioner
399
Poäng
487
Ska man inte ha dömts för bedrägeri först?
Jag skulle tro att det räcker med misstanke om bedrägeri eller olagliga aktiviteter för att banken ska ha rätt att stänga konton. Rätt eller orätt, men sett till din andel bedrägeribrott som utmynnar i en dom skulle polisen behöva ytterligare miljarder skattepengar att lägga på detta. Jag skulle tro att det är därför man vill att bankerna ska ta större ansvar i att hantera det, för att det helt enkelt skulle bli för kostsamt för samhället (samt att staten skulle behöva få insyn och tillgång till bankuppgifter, vilket är ganska hårt reglerat med hänsyn till den personliga integriteten).
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 129
Mottagna reaktioner
2 509
Poäng
1 707
Han frågar ju efter information vad man kan göra osv och han tar inte in informationen fel och länka information isåfall då? Ditt inlägg här i tråden har du ju hittat från information från nätet eller kanske från min bilagor jag länkat tidigare?
Jag är intresserad av samhällsfrågor och forskning på olika områden som exempelvis teknik och medicin. Bl a denna innan det blev aktuell frågeställning här och då läser jag allt jag kommer över för att bilda mig en egen uppfattning och med allt menar jag forskning, artiklar i tidningar, debattartiklar, ledare, vad olika myndigheter, organisationer m f l har gjort för utredningar.
Dina inlägg tillför inte så mycket för min del, har redan läst det mesta. Det jag noterar är att du svarar ganska "mekaniskt" och måste ha sista ordet i allt. Over and out.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp