• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Myras väg mot skuldfrihet

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 725
Mottagna reaktioner
7 115
Poäng
4 807
@Puhaa vad var det du tyckte var roligt?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 725
Mottagna reaktioner
7 115
Poäng
4 807
I fredags ansökte jag om ett kreditkort hos Resurs, valde Classic då det är utan årsavgift och räntefri betalning 6 eller 12 månader. Fick 16 k i kredit.
Jag har i dagsläget ett kreditkort hos Collector, EasyCard på 10 k och det är det kortet som är min "buffert" och det ligger på ca 9900 kr utnyttjad kredit varje månad, så jag skulle vilja betala ner det kortet och inte använda de 500 kr jag betalar in varje månad, ränta ca 150 kr/månad!
Känns bra, kommer så småningom betala ner Easy Card till 0 kr.

Resurs erbjöd ett kreditkort i samband med att jag fick erbjudande om betalfri månad på lånet. Jag tog betalfri månad (1000 kr) för då kommer jag använda de pengarna att släcka Marginalen på två månader istället för fyra månader. Så det kommer gå lite fortare att bli av med både Wasakredit och Marginalen än vad jag skrev tidigare.

När jag sökte kortet hade jag 0 ff och betyg i Kreddy 2.6.
Igår såg jag på Kreddy att betyget nu är 3.1 Jag såg även att mitt CSN lån syns numera på Kreddy vilket det inte gjort tidigare.
 

Puhaa

Aktiv medlem
Poäng: 41
Blev medlem
6 April 2024
Meddelanden
37
Mottagna reaktioner
10
Poäng
41
Just det, kom på att jag har en uppskjuten vinstskatt som står på mig men jag och sambon ska dela lika. Inget stort belopp men ändå, 210 000 kr.
Är det bara att jag då ökar min andel med 105 000 kr och minskar sambos med 105 000 kr?
Detta… var roligt. Att du helt plötsligt kom på att ni även har 210.000kr i vinstskatt, men ”ingen stor belopp” enligt dig så lugnt ju:)
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 725
Mottagna reaktioner
7 115
Poäng
4 807
Detta… var roligt. Att du helt plötsligt kom på att ni även har 210.000kr i vinstskatt, men ”ingen stor belopp” enligt dig så lugnt ju:)
hahahahahaaa jag kom på det när Kraput nämnde uppskov med vinstskatt. Om vi får en vinstskatt på nästan en miljon om vi säljer nu så ja, jag tycker att 210 k är inte ett stort belopp i jämförelse. Och att jag "plötsligt2 kom på det är för att de första uppskovet gjorde jag för 20 år sedan och tänker inte på det så ofta :facejoy: Har fallit i glömska!
 
Senast ändrad:

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 840
Mottagna reaktioner
1 828
Poäng
1 277
hahahahahaaa jag kom på det när Kraput nämnde uppskov med vinstskatt. Om vi får en vinstskatt på nästan en miljon om vi säljer nu så ja, jag tycker att 2120 k är inte ett stort belopp i jämförelse. Och att jag "plötsligt2 kom på det är för att de första uppskovet gjorde jag för 20 år sedan och tänker inte på det så ofta :facejoy: Har fallit i glömska!
Antagligen felskrivning, men 2120 k är mer än en miljon. ;)
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 647
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
625
Mottagna reaktioner
712
Poäng
647
Om uppskovet var för 20 år sen tror jag nog att Skatteverket också har glömt det. :)
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 725
Mottagna reaktioner
7 115
Poäng
4 807
En fråga till procentexperterna ;)
Om jag ska få lön på 12 107,17kr exkl semesterersättning hur mkt borde jag få inkl 13% semesterersättning? Det ska även dras skatt på 30% på den lönen.
Känns som jag får för lite men samtidigt tänker jag att hur sannolikt är att de skulle ha räknat fel de som jobbar med löner! Inte så sannolikt men vill ändå kolla upp det.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 840
Mottagna reaktioner
1 828
Poäng
1 277
En fråga till procentexperterna ;)
Om jag ska få lön på 12 107,17kr exkl semesterersättning hur mkt borde jag få inkl 13% semesterersättning? Det ska även dras skatt på 30% på den lönen.
Känns som jag får för lite men samtidigt tänker jag att hur sannolikt är att de skulle ha räknat fel de som jobbar med löner! Inte så sannolikt men vill ändå kolla upp det.
(12 101 * 1.13) * 0.7
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp