• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Maria N's väg mot att bli skuldfri

Vilda123

Aktiv medlem
Poäng: 32
Blev medlem
24 April 2022
Meddelanden
43
Mottagna reaktioner
13
Poäng
32
Fattar! Vet exakt hur det känns. Jag har vart skuldsatt sedan jag var 18 år, nu är jag närmare 40. Vet inget annat, nu har jag haft löneutmätning i 1,5 år. Jag får ut 14.000 efter utmätning och sen har jag extra jobb som jag får ut mellan 5-9000 i månaden för. Men med dem har jag betalat av privata skulder och skulder hos KF.

Jag måste ha sanering för att klara detta. Visst jag kan ju jobba 80h över i månaden 6 år framåt. Men det är inte humant. Har hållt på sådär i många år. Det kommer sluta med att man kraschar totalt.

Kryphål finns, men jag vill komma till ett slut.
Är så trött på att jobba, jobba och jobba.
Vilken kämpe du är. Hoppas du får sanering . Jag har också löneutmätning och ska söka sanering nu i sommar. Har ingen kraft att ta tag i det just nu.
undrar lite över att du jobbar extra? Får man behålla lön från extrajobb när man har löneutmätning? Visste jag inte.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Maria N

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 597
Blev medlem
11 Juni 2021
Meddelanden
1 040
Mottagna reaktioner
558
Poäng
597
Vilken kämpe du är. Hoppas du får sanering . Jag har också löneutmätning och ska söka sanering nu i sommar. Har ingen kraft att ta tag i det just nu.
undrar lite över att du jobbar extra? Får man behålla lön från extrajobb när man har löneutmätning? Visste jag inte.
Tack! Jag hoppas verkligen att jag får det.
Jag jobbar alltid extra, nu har jag trappat ner men arbetar in ca 40h i månaden vilket genererar ca 9-10.000 extra varje månad. Jag har haft utmätning i 1,5 år och haft detta jobb under tiden och dem har antingen struntat i det eller så har dem missat det. Skulle jag få ett utmätningsbeslut på detta extra jobb så byter jag bara extra jobb.
Vård och omsorg skriker ju efter personal och jag är utbildad. Jag får ut 14.000 + ca 8000 varje månad efter skatt. N
 

Maria N

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 597
Blev medlem
11 Juni 2021
Meddelanden
1 040
Mottagna reaktioner
558
Poäng
597
Men usch vilken situation! Fattar att du mår ur dåligt och energi och ork är på noll! Men jag är övertygad om att rätt som det är så dyker det upp ett litet halmstrå som kan bli början på räddningen. Men tillåt dig att bryta ihop en stund, sen kommer du igen starkare än innan!
Om du har siktet inställt på att söka skuldsanering om några månader igen så ha det målet i sikte och allt annat du gör gör det för att komma närmare målet.
Jag vet att du är en kämpe av rang <3
Tack Myra <3
Jag hoppas verkligen något dyker upp, måste försöka skjuta på denna deklaration. Har hittat lite avdrag jag kan göra som jag ska skicka in så sent man kan så att jag får längre återbetalningstid. Vill verkligen inte få in en ny skuld när det var enda anledningen till mitt avslag föregående år.

Tack <3
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 580
Mottagna reaktioner
7 017
Poäng
4 807
Tack Myra <3
Jag hoppas verkligen något dyker upp, måste försöka skjuta på denna deklaration. Har hittat lite avdrag jag kan göra som jag ska skicka in så sent man kan så att jag får längre återbetalningstid. Vill verkligen inte få in en ny skuld när det var enda anledningen till mitt avslag föregående år.

Tack <3
Jag håller tummarna att du hittar en lösning<3
Eftersom jag nog inte skulle klara en restskatt så av ren skräck jämkar jag inte och kommer inte jämka nånsin känns det som! Har t o m bett att det dras lite mer skatt.
Hellre lägger jag ihop pusslet varje månad och lever på nudlar om det behövs än ha mer pengar varje månad men sen få en skattesmäll, som skulle välta hela kärran. Så tänker jag.
 

Baklänges

Kunnig medlem
Poäng: 366
Blev medlem
28 Januari 2024
Meddelanden
296
Mottagna reaktioner
191
Poäng
366
Tack Myra <3
Jag hoppas verkligen något dyker upp, måste försöka skjuta på denna deklaration. Har hittat lite avdrag jag kan göra som jag ska skicka in så sent man kan så att jag får längre återbetalningstid. Vill verkligen inte få in en ny skuld när det var enda anledningen till mitt avslag föregående år.

Tack <3
Skatteskulden gäller ju för 2023 och inte 2024. Min förståelse är att det inte kommer räknas som ny skuld för i år. Ring och fråga hur det funkar (du behöver ju absolut inte uppge några uppgifter endast fråga hur KFM ser på det i samanhanget skuldsanering). Jag tycker mig ha läst om just detta i någon äldre tråd på forumet.
 

Kia

Aktiv medlem
Poäng: 61
Blev medlem
16 Mars 2024
Meddelanden
46
Mottagna reaktioner
18
Poäng
61
Min löneutmätning är igång.
Jag tror och hoppas att allt har hamnat hos KF nu och den totala summan landade på 595.000kr fördelat på 33 olika ärenden. Det är 100.000 mindre än vad jag hade räknat med, men mår fortfarande illa av tanken.
9 år ska detta ta enligt uträkningen på KF sida.
Jag vägrar detta. Det måste gå rejält mycket snabbare. Känns som att hela livet är förstört även fast jag var tok taggad på detta då det är en enorm sten som släppt för mig.

Jag har en del privata skulder också, på ca 60.000kr som jag måste betala av samtidigt. Dessa kommer jag prioritera.

Jag jämkar så kommer få ut 3000kr mer I månaden, detta kommer jag använda oavkortat till privata skulder. Kommer även att börja jobba extra.

Nu behöver jag de bästa tipsen på hur jag ska halvera denna tid. Vägrar 9 år.
Ska jag betala av de minsta skulderna först? Ska jag betala in extra på de med högst ränta först?
Vilket är mest effektivt?

Alla tips mottages gärna. Första dragningen görs denna månad på 11400kr..
Kan man jämka vid utmätning och behålla de pengarna??
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 562
Mottagna reaktioner
6 145
Poäng
4 147
Tack Myra <3
Jag hoppas verkligen något dyker upp, måste försöka skjuta på denna deklaration. Har hittat lite avdrag jag kan göra som jag ska skicka in så sent man kan så att jag får längre återbetalningstid. Vill verkligen inte få in en ny skuld när det var enda anledningen till mitt avslag föregående år.

Tack <3
Ny skuld blir det men tekniskt sätt så uppstod den för 2023.
 

Maria N

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 597
Blev medlem
11 Juni 2021
Meddelanden
1 040
Mottagna reaktioner
558
Poäng
597
Ny skuld blir det men tekniskt sätt så uppstod den för 2023.
Fick avslag pga nya skulder under 2022, då känns det inte bra om det dimper in en ny för 2023. Jag släcker den innan den går vidare hoppas jag på. Måste bara komma på ett sätt att förhala tiden på.
 

Maria N

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 597
Blev medlem
11 Juni 2021
Meddelanden
1 040
Mottagna reaktioner
558
Poäng
597
Jag håller tummarna att du hittar en lösning<3
Eftersom jag nog inte skulle klara en restskatt så av ren skräck jämkar jag inte och kommer inte jämka nånsin känns det som! Har t o m bett att det dras lite mer skatt.
Hellre lägger jag ihop pusslet varje månad och lever på nudlar om det behövs än ha mer pengar varje månad men sen få en skattesmäll, som skulle välta hela kärran. Så tänker jag.
Innan allt låg för utmätning jämnade jag mer än vad jag gör nu. Då fick jag tillbaka 18.000.
Hade ingen aning pm att de bockade av mot kapital. Men nu har jag lärt mig det, skattar 30% nu på extra jobbet och som vanligt från andra. Detta vill jag inte uppleva igen.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp