• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Livet rasar ihop och allt är mitt fel.

Frökenmittilivet

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
19 April 2022
Meddelanden
168
Mottagna reaktioner
66
Poäng
197
Oj 42k i lön. Vilket yrke och hur orkar du arbeta med sådan problematik?
Hur länge levde du på existensminimum?
Hur har du levt med möjligtvis bipolär så länge (medelålders?) utan diagnos och behandling?

Du är inte ensam om din problematik, erfarenheter och känslor av skam.
Jag insjuknade i tonåren och har levt på existensminimum nästan hela vuxenlivet. Min enda jobberfarenhet är 1 år på Samhall. Jag skäms också. Ett par år sedan var jag så deprimerad och suicid. Fick för mig att leva livet innan avslut… Köpte allt möjligt skräp på avbetalning utan intentionen att betala tillbaka. Skulle ju ändå dö. Men jag har levt vidare på försörjningsstöd och ett tag CSN, nu sjukskriven alltså inga möjligheter att betala. Nu har jag utmätning på KF eftersom halva skulden är där nu. Bara den halvan ska ta över 8 år att betala av med löneutmätningen. Ser ingen väg ut alls.

Men poängen är iallafall att du är inte ensam och de myndigheter och vårdgivare som du MÅSTE söka hjälp av har sett detta du beskriver 6541837636362 gånger tidigare bland båda könen, alla möjliga ethniciteter, alla möjliga åldrar och funktionsnedsättningar. Du kommer inte sticka ut och de kommer inte döma dig.
En styrkekram till dig. Har du familj, vänner kring dig?

Min story är också lång, kantad av allt möjligt, inte bara skulder, har blivit ”sjuk” av alltför långvarig stress under många år pga olika händelser i livet och där jag inte låtit återhämta mig utan bara jobbat och kämpat på, fast jag inte orkat (inte alltid jag haft jobb dock). Känner inte igen mitt andra jag som jag blivit, saknar konsekvenstänk, livslust, dövat sorger med pengar, hamnat i ond cirkel. De andra skulderna jag hade var inte mina från början men de blev jag av med efter många år men med en ännu värre hälsa på kuppen. Blivit blåst på pengar tre gånger dessutom. Tror mest att min livslust släcktes för många år sedan, jag bryr mig egentligen men min andra hjärnhalva säger annat, svårt att förklara. Enda anledningen till att jag orkar/ försöker ta mig upp på morgonen är mitt barn. Har inget att skylla på heller, alla mina skulder är mitt fel nu, letat efter hjälp men då måste jag lägga upp alla korten på bordet för att få rätt hjälp, rädd att bli stämplad dock. Dessa dagar har jag bara önskat att få slippa leva, hemsk dödslängtan, men tack och lov har jag min dotter som jag måste vara stark för. Har ett intensivt jobb med mycket ”hjärnarbete” och då måste jag tänka på annat under tiden, blir en paus från livet (som jag senaste åren sabbat själv).

Tror ingen som inte upplevt psykisk ohälsa kan förstå vad den kan göra med en människa. Ingen ursäkt, men hjärnan tar skada på ett eller annat sätt. Så jag förstår hur det känns.

Ta hand om dig och tack för länkarna.

Kram
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 583
Mottagna reaktioner
7 019
Poäng
4 807
En fråga.. Flesta drar på autogiro, hur pusslar ni då? Låter hemskt att planera hur man skjuter upp räkningar, men försöker gripa varje halmstrå bara.
Det enda jag har på autogiro är Thorn och Northmil, CSN och bolånet. Mitt CSN får jag på pappersfaktura, det är sambons som är på autogiro. Har tagit bort och vill inte ha autogiro för då har jag ingen kontroll.
Hade ICA lånet på autogiro men flyttade alltid pengarna till ett annan konto för att de inte skulle kunna dra. Så tills slut upphörde autogirot och de började skicka pappersfakturor.
Måste man lägga pussel med pengarna så är autogiro inte bra, ta bort!
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 583
Mottagna reaktioner
7 019
Poäng
4 807
En fråga.. Flesta drar på autogiro, hur pusslar ni då? Låter hemskt att planera hur man skjuter upp räkningar, men försöker gripa varje halmstrå bara.
Det är en bra början det med. Rätt som det är så har halmstråna blivit till en halmstack <3
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 583
Mottagna reaktioner
7 019
Poäng
4 807
En fråga.. Flesta drar på autogiro, hur pusslar ni då? Låter hemskt att planera hur man skjuter upp räkningar, men försöker gripa varje halmstrå bara.
Just det, Billender har jag också på autogiro. Använder du Billender? Max kredit är 5000 kr och varje räkning får inte överstiga om det var 1500 kr minns jag inte. Det är inte billigt men samtidigt har den varit en räddare i nöden då de tillåter betalning till inkasso. Togs en Bisnode när jag sökte.
Det dras ca 350 kr/mån om man har använt hela kreditutrymmet.

På tal om pussel, har du ngt kreditkort? Om du har det och säg att du måste betala 3000 kr varje månad på kreditkortet. När du betalat in pengarna så kan du vänta ca 2 - 3 dagar. Sen kan du använda samma pengar till att betala andra räkningar för motsvarande belopp (minus avgift). Jag använder Betalo. Det blir lite som att du använder 3000 kr för att betala räkningar för 5800 kr.
Finns massa knep man kan ta till när pengarna inte räcker.
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 677
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 627
Mottagna reaktioner
2 523
Poäng
1 677
Glöm inte heller eventuella betalningsfria månader spm kan nyttjas för att få det att gå ihop vissa månader! :)
 

Frökenmittilivet

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
19 April 2022
Meddelanden
168
Mottagna reaktioner
66
Poäng
197
Det enda jag har på autogiro är Thorn och Northmil, CSN och bolånet. Mitt CSN får jag på pappersfaktura, det är sambons som är på autogiro. Har tagit bort och vill inte ha autogiro för då har jag ingen kontroll.
Hade ICA lånet på autogiro men flyttade alltid pengarna till ett annan konto för att de inte skulle kunna dra. Så tills slut upphörde autogirot och de började skicka pappersfakturor.
Måste man lägga pussel med pengarna så är autogiro inte bra, ta bort!
Ok, tack för tips, har inget kreditkort (såg din andra kommentar), bara maxat och spärrat tyvärr.
 

Frökenmittilivet

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
19 April 2022
Meddelanden
168
Mottagna reaktioner
66
Poäng
197
Nu kom en varning om avslut av kredit, Morrow bank, inte kunnat betala på två månader och räntan tickar på på detta lån, som inte var ett lån utan en kredit. Vad gör man, är så förtvivlad och ledsen, att jag skapat detta kaos för mig, och nu är allt mitt eget fel, ska jag försöka ta lån igen, som jag inte tror jag får dock, släcker bara en tillfällig brand, är så ledsen och panikslagen, utan dottern hade jag avslutat mitt patetiska liv. Ältar och ältar hur jag kunde hamna i detta, vet att min hjärna inte funkar som den borde efter två decennier av kaos och kamper och motgångar, men fattar ändå inte att detta händer, vad har jag gjort :-(

Någon som vet hur varning om avslut av kredit funkar? Går det till inkasso först, summan som ska betalas? 9000 kr i detta fall. Eller går hela skulden dit? Har mailat om min situation och bett om uppskov men de har inte svarat på det dock utan fick varning istället.
Hur tusan ska jag göra :-(
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 583
Mottagna reaktioner
7 019
Poäng
4 807
Nu kom en varning om avslut av kredit, Morrow bank, inte kunnat betala på två månader och räntan tickar på på detta lån, som inte var ett lån utan en kredit. Vad gör man, är så förtvivlad och ledsen, att jag skapat detta kaos för mig, och nu är allt mitt eget fel, ska jag försöka ta lån igen, som jag inte tror jag får dock, släcker bara en tillfällig brand, är så ledsen och panikslagen, utan dottern hade jag avslutat mitt patetiska liv. Ältar och ältar hur jag kunde hamna i detta, vet att min hjärna inte funkar som den borde efter två decennier av kaos och kamper och motgångar, men fattar ändå inte att detta händer, vad har jag gjort :-(

Någon som vet hur varning om avslut av kredit funkar? Går det till inkasso först, summan som ska betalas? 9000 kr i detta fall. Eller går hela skulden dit? Har mailat om min situation och bett om uppskov men de har inte svarat på det dock utan fick varning istället.
Hur tusan ska jag göra :-(
Vad står det i brevet? Står det Uppsägning av kredit så kommer hela skulden skickas till Inkasso.
Hur stor är skulden?
Läs brevet noga, står det att OM du inte betalar senast xxxx så kommer lånet gå till inkasso? Då har du fortf möjlighet att betala ikapp.
Men kan du inte betala så finns det inte mkt du kan göra.
Jag anser (av egen erfarenhet) att det inte är fel att låna för att släcka akuta bränder, så länge man har koll och har en plan framåt.
Men det beror på om man tror att man på sikt kan vända skutan med hjälp av olika insatser, bra eller mindre bra!
Att älta är destruktivt när man behöver sin hjärna som mest.
Det finns lösningar på det mesta. Jag fick t ex ta smällen i form av två anmärkningar, en misskött kredit och en missbrukat konto när jag verkligen hade försökt med allt men hann ändå inte betala i tid och med facit i hand så gjorde inte dessa anmärkningar så värst mkt.
 

Frökenmittilivet

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
19 April 2022
Meddelanden
168
Mottagna reaktioner
66
Poäng
197
Vad står det i brevet? Står det Uppsägning av kredit så kommer hela skulden skickas till Inkasso.
Hur stor är skulden?
Läs brevet noga, står det att OM du inte betalar senast xxxx så kommer lånet gå till inkasso? Då har du fortf möjlighet att betala ikapp.
Men kan du inte betala så finns det inte mkt du kan göra.
Jag anser (av egen erfarenhet) att det inte är fel att låna för att släcka akuta bränder, så länge man har koll och har en plan framåt.
Men det beror på om man tror att man på sikt kan vända skutan med hjälp av olika insatser, bra eller mindre bra!
Att älta är destruktivt när man behöver sin hjärna som mest.
Det finns lösningar på det mesta. Jag fick t ex ta smällen i form av två anmärkningar, en misskött kredit och en missbrukat konto när jag verkligen hade försökt med allt men hann ändå inte betala i tid och med facit i hand så gjorde inte dessa anmärkningar så värst mkt.
Skuld på 220 000 kr, 9000 kr måste in direkt. Provat låna men ingen lånar ut längre.
Har du fortfarande anmärkningar? Antar att jag inte har något val än att släppa allt :(

Måendet är som det är, svårt att tänka positivt när livet rasar omkring mig :-(
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp