• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Livet rasar ihop och allt är mitt fel.

Frökenmittilivet

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
19 April 2022
Meddelanden
168
Mottagna reaktioner
66
Poäng
197
Det går att pausa betalningarna hos klarna i 6 månader. Man får höra av sig när 30 dagar har gått och be om ny paus. Tips.
Är det så, han jag pratade med var väldigt hjälpsam, nämnde dock inte att det gick att förlänga sen, tack så mycket för tipset. Det är den skulden som spökar mest för mig, några tusen per månad är väldigt mycket, utan den är det lättare att fokusera på de vanliga lånen att betala av på. Tusen tack för tipset.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 580
Mottagna reaktioner
7 017
Poäng
4 807
Skulder som inte syns på din Uc brukar inte ge anmärkning när de släpps till inkasso. De långivare som rapporterar skulder till Uc ger betalningsanmärkning.
Lumify har tyvärr börjat skicka direkt till Kf
 

Frökenmittilivet

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
19 April 2022
Meddelanden
168
Mottagna reaktioner
66
Poäng
197
Skulder som inte syns på din Uc brukar inte ge anmärkning när de släpps till inkasso. De långivare som rapporterar skulder till Uc ger betalningsanmärkning.
Lumify har tyvärr börjat skicka direkt till Kf
Ok, hade ingen aning. Du menar även om man skulle få en avbetalningsplan via Inkasso? Känns som att de flesta rapporterar lån via UC och som inte gjort det förr, alltså de blir fler och fler.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 580
Mottagna reaktioner
7 017
Poäng
4 807
Ok, hade ingen aning. Du menar även om man skulle få en avbetalningsplan via Inkasso? Känns som att de flesta rapporterar lån via UC och som inte gjort det förr, alltså de blir fler och fler.
Ja, det blir fel. Samtidigt blir inkassobolagen hårdare och har man större lån så kan man åka på en rejäl smäll om man släpper.
 

Frökenmittilivet

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
19 April 2022
Meddelanden
168
Mottagna reaktioner
66
Poäng
197
Ja, det blir fel. Samtidigt blir inkassobolagen hårdare och har man större lån så kan man åka på en rejäl smäll om man släpper.
Just de större lånen jag just nu inte kan betala :-( Ser ingen utväg än att de hamnar där, har verkligen inte pengarna just nu, en mardröm är det.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 580
Mottagna reaktioner
7 017
Poäng
4 807
Just de större lånen jag just nu inte kan betala :-( Ser ingen utväg än att de hamnar där, har verkligen inte pengarna just nu, en mardröm är det.
Det gäller att "hårt"pussla ihop allting. Vissa månader hoppa över vissa långivare för att rädda andra skulder fr att skickas vidare, nästa månad får man betala på dem man hoppade över månaden innan och hoppa över några andra och nästa månad lägga om hela pusslet osv osv. Det är väldigt tufft men lyckas man hålla sig flytande så blir det lättare med tiden.
Så ge inte upp. Ring varje dag och be och böna om hjälp till alla du inte kan betala. När du får lön titta igenom vilka skulder du absolut måste prioritera och vilka du kan strunta i. Samma sak varje månad.
 

Frökenmittilivet

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
19 April 2022
Meddelanden
168
Mottagna reaktioner
66
Poäng
197
Det gäller att "hårt"pussla ihop allting. Vissa månader hoppa över vissa långivare för att rädda andra skulder fr att skickas vidare, nästa månad får man betala på dem man hoppade över månaden innan och hoppa över några andra och nästa månad lägga om hela pusslet osv osv. Det är väldigt tufft men lyckas man hålla sig flytande så blir det lättare med tiden.
Så ge inte upp. Ring varje dag och be och böna om hjälp till alla du inte kan betala. När du får lön titta igenom vilka skulder du absolut måste prioritera och vilka du kan strunta i. Samma sak varje månad.
Tack för din hjälp Myra, uppskattar det <3
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 580
Mottagna reaktioner
7 017
Poäng
4 807
Tack för din hjälp Myra, uppskattar det <3
Glad att kunna vara till hjälp. Har varit där du är nu så jag vet precis vad du kämpar med. Har fått rejält med stryk av all stress. En dag kommer du ha det värsta bakom dig ❤️
 
Senast ändrad:

VadFan

Aktiv medlem
Poäng: 31
Blev medlem
23 Maj 2023
Meddelanden
37
Mottagna reaktioner
5
Poäng
31
Oj 42k i lön. Vilket yrke och hur orkar du arbeta med sådan problematik?
Hur länge levde du på existensminimum?
Hur har du levt med möjligtvis bipolär så länge (medelålders?) utan diagnos och behandling?

Du är inte ensam om din problematik, erfarenheter och känslor av skam.
Jag insjuknade i tonåren och har levt på existensminimum nästan hela vuxenlivet. Min enda jobberfarenhet är 1 år på Samhall. Jag skäms också. Ett par år sedan var jag så deprimerad och suicid. Fick för mig att leva livet innan avslut… Köpte allt möjligt skräp på avbetalning utan intentionen att betala tillbaka. Skulle ju ändå dö. Men jag har levt vidare på försörjningsstöd och ett tag CSN, nu sjukskriven alltså inga möjligheter att betala. Nu har jag utmätning på KF eftersom halva skulden är där nu. Bara den halvan ska ta över 8 år att betala av med löneutmätningen. Ser ingen väg ut alls.

Men poängen är iallafall att du är inte ensam och de myndigheter och vårdgivare som du MÅSTE söka hjälp av har sett detta du beskriver 6541837636362 gånger tidigare bland båda könen, alla möjliga ethniciteter, alla möjliga åldrar och funktionsnedsättningar. Du kommer inte sticka ut och de kommer inte döma dig.
 

VadFan

Aktiv medlem
Poäng: 31
Blev medlem
23 Maj 2023
Meddelanden
37
Mottagna reaktioner
5
Poäng
31
Vill upplysa om forskaren Richard Ahlström.

”Ahlström är den enda forskaren i Sverige som arbetat med skuldsatta människor kontinuerligt under längre tid. I sin forskning fokuserar han på hur ekonomisk utsatthet påverkar människors livskvalitet och hälsa.”



Skulderna gör många sjuka

En annan intressant artikel
Andra länders syn på skuld
 
Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp