• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Kan man samla blancolån med billån

Nyttliv

Aktiv medlem
Poäng: 12
Blev medlem
9 Maj 2022
Meddelanden
39
Mottagna reaktioner
4
Poäng
12
Hej allihopa!
precis som rubriken leder, kan man ta ett billån, låt säga 500k och istället för att köpa en bil, lösa andra lån?
tacksam för svar
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 407
Mottagna reaktioner
13 480
Poäng
8 917
Hej allihopa!
precis som rubriken leder, kan man ta ett billån, låt säga 500k och istället för att köpa en bil, lösa andra lån?
tacksam för svar

Du kan ju ange på Lendo att det är till billån men använda det till vad du vill, i övrigt nej.

Men nu slog det mig att en bilhandlare uppåt i landet skickade ett meddelande här till mig på lånforum där det var något upplägg där jag skulle få ett lån via dom - köpa en bil - sen skulle dom köpa tillbaka bilen utav mig mycket billigare.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 684
Mottagna reaktioner
12 966
Poäng
9 787
Du kan ju ange på Lendo att det är till billån men använda det till vad du vill, i övrigt nej.

Men nu slog det mig att en bilhandlare uppåt i landet skickade ett meddelande här till mig på lånforum där det var något upplägg där jag skulle få ett lån via dom - köpa en bil - sen skulle dom köpa tillbaka bilen utav mig mycket billigare.

Vad skulle det bli av det hade dom tänkt då? Dom måste ju lösa lånet när dom köper tillbaka bilen.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 684
Mottagna reaktioner
12 966
Poäng
9 787
Hej allihopa!
precis som rubriken leder, kan man ta ett billån, låt säga 500k och istället för att köpa en bil, lösa andra lån?
tacksam för svar

Nej, utbetalningen av billånet sker direkt till handlaren så du har aldrig några pengar på kontot
 

Marvel

Viktig medlem
Poäng: 126
Blev medlem
4 April 2023
Meddelanden
51
Mottagna reaktioner
34
Poäng
126
Om du nu vill ha 500.000:- för att samla lån så är det enklaste bara att ta ett vanligt blanco lån där du anger att du tänker bli av med (samla) lån från andra kreditgivare. Går du till exempelvis Lendo och anger Billån så hänvisar den i stort sett till ett privatlån vilket blir densamma som ett blanco lån. Tar du ett billån via ett bolag så kommer dessvärre banken att betala pengarna till bilföretaget och inte ut direkt till dig.
 

noll

V.I.P
Poäng: 247
Blev medlem
3 Februari 2012
Meddelanden
371
Mottagna reaktioner
83
Poäng
247
Jag har frågat Lendo och Advisa som profilerar billån och de svarar att billån = blanco. Så har du höga blancolån så räknas inte en ansökan om billån på sidan om då bilen inte tas som säkerhet.
 

Nyttliv

Aktiv medlem
Poäng: 12
Blev medlem
9 Maj 2022
Meddelanden
39
Mottagna reaktioner
4
Poäng
12
Jag har 23 st ff och min score just nu är mindre bra( jag antar pga för mycket FF). Jag har ca 500k inkomst och har några blancolån på ca 600k.
nu känns de liksom att jag måste vänta tills alla ff försvinner sen snacka med en handläggare på Nordea. Lendo, Advisa , sambal och enklare enligt mig är ej bra. Det känns som att gå till banken och prata med en handläggare är mycket bättre, än att bara få svar från AI från banker
 

Goginhosa

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
7 Oktober 2014
Meddelanden
74
Mottagna reaktioner
23
Poäng
102
Jag har 23 st ff och min score just nu är mindre bra( jag antar pga för mycket FF). Jag har ca 500k inkomst och har några blancolån på ca 600k.
nu känns de liksom att jag måste vänta tills alla ff försvinner sen snacka med en handläggare på Nordea. Lendo, Advisa , sambal och enklare enligt mig är ej bra. Det känns som att gå till banken och prata med en handläggare är mycket bättre, än att bara få svar från AI från banker
Vill inte skrämma dig, men min fru hade kontakt med banken och om deras kalkyl visar att du inte kan betala lånet så är det nog kört. Ingen av dem bryr sig om du har koll och långsiktigt mål. Läste här att några har fått lån hos Nordea 700k samt 900k (u drar verkligen hur!?) tom han som har fått beviljat 700k har fuskat och förfalskat anställningsavtal samt inkomsten. Helt otroligt.
Det är så jäkla sjukt att de inte ser potential och verklighet utan de bara kollar på deras kalkyl. Min fru och jag skulle lätt kumna betala 20k i månaden och efter andra kostnader och utgifter så skulle vi haft 30k kvar att leva på, men ingen bryr sig om det, för att kalkylen visar att vi inte kan betala lånet. På något sätt för bankerna är mer logiskt att man betalar 50k i månaden på olika lån, men det är helt ologiskt för dem att bevilja samlingslån där man skulle minska månadskostnader för 20-25k kr.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 684
Mottagna reaktioner
12 966
Poäng
9 787
Vill inte skrämma dig, men min fru hade kontakt med banken och om deras kalkyl visar att du inte kan betala lånet så är det nog kört. Ingen av dem bryr sig om du har koll och långsiktigt mål. Läste här att några har fått lån hos Nordea 700k samt 900k (u drar verkligen hur!?) tom han som har fått beviljat 700k har fuskat och förfalskat anställningsavtal samt inkomsten. Helt otroligt.
Det är så jäkla sjukt att de inte ser potential och verklighet utan de bara kollar på deras kalkyl. Min fru och jag skulle lätt kumna betala 20k i månaden och efter andra kostnader och utgifter så skulle vi haft 30k kvar att leva på, men ingen bryr sig om det, för att kalkylen visar att vi inte kan betala lånet. På något sätt för bankerna är mer logiskt att man betalar 50k i månaden på olika lån, men det är helt ologiskt för dem att bevilja samlingslån där man skulle minska månadskostnader för 20-25k kr.
Nja. Det vore nog mer sjukt om man beviljade stora lån baserat på hopp och visioner.
 

Tomtom72

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
23 April 2023
Meddelanden
448
Mottagna reaktioner
236
Poäng
407
Banken har ju inga garantier att man inte tar nya krediter efter man fått samlingslån. Så någon typ av kalp är rimligt.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp