• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Jobbar på Inkasso - ställ din fråga!

Bananen

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
2 Augusti 2022
Meddelanden
147
Mottagna reaktioner
86
Poäng
237
Uppgörelser med inkasso brukar landa i Kivra. Inte fått ngt per post på många år.
Döm om min förvåning när jag fick ett brev hem för någon vecka sedan från Gothia att min 6 månaders avbetalningsplan (som då gick ut) är förlängd med samma villkor.
Trodde också allt kom till Kivra numer men man slutar aldrig förvånas..
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 580
Mottagna reaktioner
7 015
Poäng
4 807
Döm om min förvåning när jag fick ett brev hem för någon vecka sedan från Gothia att min 6 månaders avbetalningsplan (som då gick ut) är förlängd med samma villkor.
Trodde också allt kom till Kivra numer men man slutar aldrig förvånas..
Där ser man! Jag får dessa på Kivra fr Gothia och alla andra inkasso.
Vet att Gothia brukade skicka ut påminnelsen per post. Men nu har jag inte varit sen med betalning på ett tag så sluppit påminnelserna.
 

Bananen

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
2 Augusti 2022
Meddelanden
147
Mottagna reaktioner
86
Poäng
237
Där ser man! Jag får dessa på Kivra fr Gothia och alla andra inkasso.
Vet att Gothia brukade skicka ut påminnelsen per post. Men nu har jag inte varit sen med betalning på ett tag så sluppit påminnelserna.
Ja, blev jätteförvånad!
Apropå sen med betalning till Gothia, kommer eventuellt ha svårt att betala kommande räkning i tid (och har redan fått betalfri månad nyligen så det tror jag inte dom beviljar igen inom närmsta framtiden), ungefär hur snabbt får man påminnelsen och hur lång tid har man då på sig innan dom skickar till hela skulden till kfm?
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 580
Mottagna reaktioner
7 015
Poäng
4 807
Ja, blev jätteförvånad!
Apropå sen med betalning till Gothia, kommer eventuellt ha svårt att betala kommande räkning i tid (och har redan fått betalfri månad nyligen så det tror jag inte dom beviljar igen inom närmsta framtiden), ungefär hur snabbt får man påminnelsen och hur lång tid har man då på sig innan dom skickar till hela skulden till kfm?
Påminnelsen kommer ca en vecka efter förfallodatum. Då får du betala omgående för de skickar till Kf bara nån dag senare.

Nuförtiden skickar Gothia och Lowell och Intrum Invest en ”påminnelse” även innan förfallodatum vilket är irriterande.
 

Bananen

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
2 Augusti 2022
Meddelanden
147
Mottagna reaktioner
86
Poäng
237
Påminnelsen kommer ca en vecka efter förfallodatum. Då får du betala omgående för de skickar till Kf bara nån dag senare.

Nuförtiden skickar Gothia och Lowell och Intrum Invest en ”påminnelse” även innan förfallodatum vilket är irriterande.
Oj, det var snabbt! Då får jag tänka om.

Jo, dom där påminnelsemailen får jag också "snart är det dags att betala". Jo, tack jag vet!! Som att man skulle glömt skiten :facejoy:
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 580
Mottagna reaktioner
7 015
Poäng
4 807
Oj, det var snabbt! Då får jag tänka om.

Jo, dom där påminnelsemailen får jag också "snart är det dags att betala". Jo, tack jag vet!! Som att man skulle glömt skiten :facejoy:
Ja exakt! Kommer både på mejl och sms! Blir bara irriterad.
Har du tur så kan det dröja upp till en vecka innan de skickar till Kf men jag skulle inte våga chansa! Har varit med att de skickat efter 3 dagar och en annan gång hade de inte skickat efter 4 dagar men jag ri hade och de sa att det var bra för det skulle precis skickas till Kf. Så ring i så fall är mitt tips.
 

Bananen

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
2 Augusti 2022
Meddelanden
147
Mottagna reaktioner
86
Poäng
237
Ja exakt! Kommer både på mejl och sms! Blir bara irriterad.
Har du tur så kan det dröja upp till en vecka innan de skickar till Kf men jag skulle inte våga chansa! Har varit med att de skickat efter 3 dagar och en annan gång hade de inte skickat efter 4 dagar men jag ri hade och de sa att det var bra för det skulle precis skickas till Kf. Så ring i så fall är mitt tips.
Man är så stressad av den ekonomiska situationen ändå, vilket de borde förstå för man har ju hamnat hos inkasso av en anledning, så det är fräckt av dom att "jaga" innan man ens ska ha betalt...

Tror tyvärr april blir spiken i kistan när jag får släppa alla inkasso och lån efter år av lappandes och stress, nu funkar det inte längre pga. arbetslös i 4 månader :'(
MEN, har eventuellt ett nytt jobb på gång, en andra intervju nästa vecka, vet dock att det företaget gör en bakgrundskontroll så förhoppningsvis om jag får jobbet så hinner jag inte dragit på mig en betalningsanmärkning.
 
Senast ändrad:

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 580
Mottagna reaktioner
7 015
Poäng
4 807
Man är så stressad av den ekonomiska situationen ändå, vilket de borde förstå för man har ju hamnat hos inkasso av en anledning, så det är fräckt av dom att "jaga" innan man ens ska ha betalt...

Tror tyvärr april blir spiken i kistan när jag får släppa alla inkasso och lån efter år av lappandes och stress, nu funkar det inte längre pga. arbetslös i 4 månader :'(
MEN, har eventuellt ett nytt jobb på gång, en andra intervju nästa vecka, vet dock att det företaget gör en bakgrundskontroll så förhoppningsvis om jag får jobbet så hinner jag inte dragit på mig en betalningsanmärkning.
Tufft! Men har du ringt till alla du ligger efter med/inte kan betala och berättat att du varit arbetslös ? Om hälften av dem kan hjälpa till på ngt sätt så kanske du kan lyckas pussla ihop det och slippa anmärkningar?
Eller har du bestämt dig att släppa?
Här har du en till som har lappat och lagat i många år och äntligen börjar det ljusna.
 

Atexsor

Kunnig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
9 Maj 2019
Meddelanden
107
Mottagna reaktioner
13
Poäng
62
Hej!

Jag behöver lite tips och råd hur jag ska hantera denna situation

Jag har på alkektum 191 000 kr i skuld.

171 000 kr är med i en avbetalningsplansplan som startade 2023-01-24, då gjordes den första inbetalningen. Sedan april 2023 gjorde jag en inbetalning på 17000 kr för att få planen räntefri. Var tredje månad har jag fått ringa upp och förlänga planen vilket jag gjort. Alla betalningar har följts tilll punkt och pricka.

Nu helt plötsligt så vill alkektum inte förlänga planen då de anser att skulden är för hög. Jag betalar i dagens läge 3000 kr i månaden till dem. Då min budget är vädligt stram så har jag inte råd med mer.

Men nu vill alkektum som sagt inte förlänga planen. Utan vill skicka den till kronofogden för utmätning. Enligt han jag pratade med så sa han att det inte hade varit "god inkasso ed" att förlänga planen något mer. Jag har ingen möjlighet att betala av den stora skulden. Får dem bara avbryta sådär när vi hade en överenskommelse om jag ringde var tredje månad för att förlänga planen?

Behöver alla tips och argument jag kan få för att hantera detta. Ska prata med dem på måndag igen.

Tacksam för alla svar jag kan få
 

Bananen

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
2 Augusti 2022
Meddelanden
147
Mottagna reaktioner
86
Poäng
237
Tufft! Men har du ringt till alla du ligger efter med/inte kan betala och berättat att du varit arbetslös ? Om hälften av dem kan hjälpa till på ngt sätt så kanske du kan lyckas pussla ihop det och slippa anmärkningar?
Eller har du bestämt dig att släppa?
Här har du en till som har lappat och lagat i många år och äntligen börjar det ljusna.
Har ringt de senaste månaderna till nästan alla och fått bet.fritt räntefritt från vissa var om vartannat och lyckats skjuta och lappa, ja du vet..Pusslet!
Tveksam till att jag får någon mer skoning nu inför den 27:e när det ska börjas betalas igen, har inte ens försökt, musten har liksom runnit ur mig :(
Får se om jag orkar imorgon eller på onsdag, annars släpper jag allt.
Stressen med att vara arbetslös också tar sin kraft.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp