• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Jämkning - Så funkar skattejämkning

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 870
Mottagna reaktioner
1 637
Poäng
1 117
En hög procent? Det är väl inte mer än någon enstaka procent. De allra flesta gör det inte och reglerar det med skatteåterbäring i stället.
Inte intresserad av att diskuttera smådetaljer du brukar bråka om. Du missar alltid poängen med inlägget så fort du ser minsta fel. Ingen aning hur många som jämkar, men antalet ökar för varje år.

poängen som du missade är att många vanliga personer med icke höga blancolån och krediter också jämkar och att det är inget att vara orolig för. Speciellt när man bara behöver lämna in sida 1 till lönekontoret.

Det du hakade upp dig på var ordet hög procent som var en ganska orelevant för att få fram poängen som du helt missade för att kunna bråka. Det var bara en lugnande mening till den jag svarade, men syfte att få personen att förstå att många jämkar av olika anledningar som inte har höga blanco.

Sluta leta efter småfel. Det tar bara onödig energi från dig och andra
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 553
Mottagna reaktioner
12 918
Poäng
9 787
Inte intresserad av att diskuttera smådetaljer du brukar bråka om. Du missar alltid poängen med inlägget så fort du ser minsta fel. Ingen aning hur många som jämkar, men antalet ökar för varje år.

poängen som du missade är att många vanliga personer med icke höga blancolån och krediter också jämkar och att det är inget att vara orolig för. Speciellt när man bara behöver lämna in sida 1 till lönekontoret.

Det du hakade upp dig på var ordet hög procent som var en ganska orelevant för att få fram poängen som du helt missade för att kunna bråka. Det var bara en lugnande mening till den jag svarade, men syfte att få personen att förstå att många jämkar av olika anledningar som inte har höga blanco.

Sluta leta efter småfel. Det tar bara onödig energi från dig och andra
Mycket text men förstår det dom att du inte hade någon aning om det var hög procent eller inte.
 

Dukemo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
5 Mars 2020
Meddelanden
1 263
Mottagna reaktioner
865
Poäng
717
Nyfiken på restskatten för detta år..

För 2023 angav jag 350K inkomst och 90K ränteutgifter och har därmed endast skattat 16% under förra året.

Blev en hel del övertid och slutade upp på 420K inkomst. Tror mina räntor kommer vara närmare 110K eller mer men ändå.. :)

Vill tro att det står skrivet här någonstans men min fråga är: Det värsta som kan hända är väl bara att det blir restskatt? Det kan inte räknas som något fifflande sålänge restskatten betalas?
 

tardus

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
29 Januari 2022
Meddelanden
347
Mottagna reaktioner
152
Poäng
347
Nyfiken på restskatten för detta år..

För 2023 angav jag 350K inkomst och 90K ränteutgifter och har därmed endast skattat 16% under förra året.

Blev en hel del övertid och slutade upp på 420K inkomst. Tror mina räntor kommer vara närmare 110K eller mer men ändå.. :)

Vill tro att det står skrivet här någonstans men min fråga är: Det värsta som kan hända är väl bara att det blir restskatt? Det kan inte räknas som något fifflande sålänge restskatten betalas?

japp, restskatt. Det är det som händer.
Så bara att pynta sedan inget mer med det.

Jag brukar jämka lite mindre än vad jag tror att jag kan, så brukar få en del återbäring trots jämkning.
 

Krediternasjudas

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
16 Oktober 2021
Meddelanden
64
Mottagna reaktioner
12
Poäng
52
Fick beslut på 18%, gäller det för hela lönen även det som skulle varit statlig inkomstskatt?
 

Krediternasjudas

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
16 Oktober 2021
Meddelanden
64
Mottagna reaktioner
12
Poäng
52
Det framgår av beslutet
På inkomsten och värdet av eventuella förmåner ska skatteavdrag vid varje
utbetalningstillfälle göras med 18 %.
Beslutet gäller inkomst från huvudutbetalare.
Beslutet gäller under förutsättning att summan av inkomsterna och värdet av
eventuella förmåner från utbetalaren uppgår till högst 800000 kr för angiven tid.
På eventuella sidoinkomster ska skatteavdrag göras med 30 %.
Beslutet gäller för utbetalningar till och med 2024-12-31.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 553
Mottagna reaktioner
12 918
Poäng
9 787
På inkomsten och värdet av eventuella förmåner ska skatteavdrag vid varje
utbetalningstillfälle göras med 18 %.
Beslutet gäller inkomst från huvudutbetalare.
Beslutet gäller under förutsättning att summan av inkomsterna och värdet av
eventuella förmåner från utbetalaren uppgår till högst 800000 kr för angiven tid.
På eventuella sidoinkomster ska skatteavdrag göras med 30 %.
Beslutet gäller för utbetalningar till och med 2024-12-31.

Det gäller inkomster upp till 800k står det, det är väl 66k i månaden, det är väl över gränsen för statlig inkomstskatt?
 

Krediternasjudas

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
16 Oktober 2021
Meddelanden
64
Mottagna reaktioner
12
Poäng
52
Det gäller inkomster upp till 800k står det, det är väl 66k i månaden, det är väl över gränsen för statlig inkomstskatt?
Ja precis! Då är det antagligen även på den del som annars hade beskattats ytterligare, tolkar jag det som? Dvs 18% rakt av på bruttolönen.
Första gången jag jämkar, så är lite grön tyvärr. Men tack för svar Lasse!
 

Alva88

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
18 November 2019
Meddelanden
214
Mottagna reaktioner
88
Poäng
237
måste man skicka jämkningsbeslutet till FK eller får de uppgiften ändå? När ja började ta ut FP 2023 hade jag jämkning och den var då inlagd hos dem utan att jag hade gjort något, så det borde väl ske per automatik?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp