• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Indrivning av skulder i utlandet - Utlandsbosatta med skulder i Sverige

Jerry85

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
24 April 2020
Meddelanden
75
Mottagna reaktioner
27
Poäng
102
It was a very wise choice that you didn't report your move abroad to Skatteverket, because they have no idea that you left the country. This means that it's impossible for the Swedish banks and credit card institutes to track you abroad because they still believe that you live in Sweden even if that's not the case.

When I left Sweden back in 2020 I just changed my address from where I had my last apartment to a random address with a random apartment number in order to make it more complicated for the Swedish debt collection agencies and Kronofogden to pursue a investigation of seizuring assets on Swedish soil.

I never reported my address at someone that I knew because if the Kronofogden would search at an address where I have relatives, they're according to Swedish civil laws allowed to seizuring assets on that property where you're reported even if you don't physically live there. Avoid to report your new address to Skatteverket by any relatives or family members at any cost.

For me personally it wouldn't matter if Kronofogden would pursue a seizuring attempt because I brought all my assets with me abroad. I never left anything of value in Sweden.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kingwprd

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
5 Mars 2024
Meddelanden
1
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
It was a very wise choice that you didn't report your move abroad to Skatteverket, because they have no idea that you left the country. This means that it's impossible for the Swedish banks and credit card institutes to track you abroad because they still believe that you live in Sweden even if that's not the case.

When I left Sweden back in 2020 I just changed my address from where I had my last apartment to a random address with a random apartment number in order to make it more complicated for the Swedish debt collection agencies and Kronofogden to pursue a investigation of seizuring assets on Swedish soil.

I never reported my address at someone that I knew because if the Kronofogden would search at an address where I have relatives, they're according to Swedish civil laws allowed to seizuring assets on that property where you're reported even if you don't physically live there. Avoid to report your new address to Skatteverket by any relatives or family members at any cost.

For me personally it wouldn't matter if Kronofogden would pursue a seizuring attempt because I brought all my assets with me abroad. I never left anything of value in Sweden.
Where can a person put his address? For example, can I leave my address in the apartment that I previously rented, and is this not a crime? What if the person is outside the country and wants to extend the passport? Is there a problem if I go to the embassy to extend the passport?
 

Doctor who

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
20 April 2024
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hej,

Jag funderar på att ta ett jobb i Danmark.
Anledningen är att jag har hamnat i en jobbig ekonomisk sits sedan några år tillbaka. Där jag har 5 olika lån från 5 olika banker. Inga sms lån eller spel skulder. Dålig investering :/

Genomförande:
Jag skaffar en ny hyreslägenhet.
Flyttar in.
För att sedan skriva mig på en annan adress som inte har någon brevlåda så att breven automatiskt går i retur och förhindra att det sker ett preskriptionsavbrott.
Jag meddelar heller inget till någon myndighet.

Då hoppas jag att min lägenhet blir en fristad där jag kan bo?
Eller kan jag ändå få besök i nya lägenheten,även efter att jag skrivit mig på annan adress? Detta skede blir troligtvis 6 -12 månader längre fram efter flytten
 
Senast ändrad:

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 301
Mottagna reaktioner
1 799
Poäng
1 247
Du begår folkbokföringsbrott i ovan scenario. Det kan bli ett dyrt och kännbart straff för det.
 

Doctor who

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
20 April 2024
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Du begår folkbokföringsbrott i ovan scenario. Det kan bli ett dyrt och kännbart straff för det.
Nej, fan det vill jag inte göra.

Om jag lämnar landet för arbete, är väl ingen lag som säger att jag måste meddela någon om det?
Och har kvar min hyreslägenhet?
Det är väl ok?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 563
Mottagna reaktioner
12 922
Poäng
9 787
Nej, fan det vill jag inte göra.

Om jag lämnar landet för arbete, är väl ingen lag som säger att jag måste meddela någon om det?
Och har kvar min hyreslägenhet?
Det är väl ok?

Det blir folkbokföringsbrott av det med.
 

toteking

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
23 April 2024
Meddelanden
19
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Hej, jag har bott i Sverige i 2 år och jag har skulder på totalt 33 000, från näthandel och Klarna. Mina skulder har ännu inte kommit in i kronofogden. Jag har flyttat till Nederländerna och jag planerar att stanna här, jobba och få ett nytt liv. Mitt pass och medborgarskap är svenskt.

Min fråga är om KF kan hålla inne min lön från ett holländskt bankkonto eller konfiskera materiella tillgångar. Min fråga är också om de rekommenderar att jag använder ett konto i en digital bank som Revolut för att undvika att bli beslagtagen och vad den registrerade skatteadressen ska vara.
 

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 301
Mottagna reaktioner
1 799
Poäng
1 247
Hej, jag har bott i Sverige i 2 år och jag har skulder på totalt 33 000, från näthandel och Klarna. Mina skulder har ännu inte kommit in i kronofogden. Jag har flyttat till Nederländerna och jag planerar att stanna här, jobba och få ett nytt liv. Mitt pass och medborgarskap är svenskt.

Min fråga är om KF kan hålla inne min lön från ett holländskt bankkonto eller konfiskera materiella tillgångar. Min fråga är också om de rekommenderar att jag använder ett konto i en digital bank som Revolut för att undvika att bli beslagtagen och vad den registrerade skatteadressen ska vara.
33 000 låter inte så farligt. Om du tänker jobba kan du ju betala av det rätt fort.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 563
Mottagna reaktioner
12 922
Poäng
9 787
Hej, jag har bott i Sverige i 2 år och jag har skulder på totalt 33 000, från näthandel och Klarna. Mina skulder har ännu inte kommit in i kronofogden. Jag har flyttat till Nederländerna och jag planerar att stanna här, jobba och få ett nytt liv. Mitt pass och medborgarskap är svenskt.

Min fråga är om KF kan hålla inne min lön från ett holländskt bankkonto eller konfiskera materiella tillgångar. Min fråga är också om de rekommenderar att jag använder ett konto i en digital bank som Revolut för att undvika att bli beslagtagen och vad den registrerade skatteadressen ska vara.

Kfm kan agera i Sverige på egen hand.
Du kan nog räkna med att något holländskt inkasso får saken så småningom
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp