• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Går det att få samlingslån för att sönna

Femhundratjugosju

Aktiv medlem
Poäng: 37
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
25
Mottagna reaktioner
14
Poäng
37
Hej!
Ja, har läst i massa trådar här omkring med olika siffror och hur svårt det just nu är att få samlingslån osv.
Jag har inkomst på 750.000:-
Lån på UC 1.200 000:- (blanco)
UC-score 2,8
4 ff varav en försvinner 15/5
Inga bet.anmärkningar

Inser ju själv att jag är överbelånad och lever med den ångesten varje månad samt försöker med snöbollsmetod osv osv. Inga spelskulder, bara en ”dumsnäll” familjemedlem som försökt ställa till rätta andras problem.. Jag har några lån med hög ränta som jag ändå skulle vilja försöka få ner pga höga månadskostnader, om det går:
Collector 245k ränta 15,6%
Collector 100k ränta 17,5%
Sevenday 280k ränta 11,25%
Sen har jag även Cashbuddy 30k och Fairlo 20k som jag skulle vilja få bort. (Kan inte lösa alla - det förstår jag, men skriver ner de för att visa vad det är jag har att jobba med..)

Jag skulle inte vilja ”slösa” en ff för att skicka iväg för ett för högt belopp på Lendo om det är helt utsiktslöst, ska jag i så fall då försöka på ett lägre belopp och få ner räntan på ett av lånen eller få bort de två små kanske? Eller kan man ansöka om ett högre belopp och om man inte får något då gå ner istället - är det bättre?

Har en man som kan stå som medlåntagare men han har precis börjat en t.v anställning och studerade förra året så har endast 25k som taxerad inkomst förra året.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

stikkan

Kunnig medlem
Poäng: 337
Blev medlem
29 April 2021
Meddelanden
228
Mottagna reaktioner
168
Poäng
337
Vågar inte spekulera i dina chanser att få ett lån, men angående att sänka beloppet vid avslag så har jag lyckats med det. Sökte 300 (eller om det var 350k) och fick då inte ett enda erbjudande. Kontaktade då Lendo och kom överens om att dom skulle kolla på ett lägre belopp och då lyckades dom skaka fram åtminstone ett erbjudande. Inga vidare villkor men hjälpte där och då i alla fall..
 

Moffen87

V.I.P
Poäng: 207
Blev medlem
28 Oktober 2020
Meddelanden
326
Mottagna reaktioner
61
Poäng
207
Vågar inte spekulera i dina chanser att få ett lån, men angående att sänka beloppet vid avslag så har jag lyckats med det. Sökte 300 (eller om det var 350k) och fick då inte ett enda erbjudande. Kontaktade då Lendo och kom överens om att dom skulle kolla på ett lägre belopp och då lyckades dom skaka fram åtminstone ett erbjudande. Inga vidare villkor men hjälpte där och då i alla fall..
Vilken bank fick du erbjudande från
 

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 294
Mottagna reaktioner
688
Poäng
637
Hej!
Ja, har läst i massa trådar här omkring med olika siffror och hur svårt det just nu är att få samlingslån osv.
Jag har inkomst på 750.000:-
Lån på UC 1.200 000:- (blanco)
UC-score 2,8
4 ff varav en försvinner 15/5
Inga bet.anmärkningar

Inser ju själv att jag är överbelånad och lever med den ångesten varje månad samt försöker med snöbollsmetod osv osv. Inga spelskulder, bara en ”dumsnäll” familjemedlem som försökt ställa till rätta andras problem.. Jag har några lån med hög ränta som jag ändå skulle vilja försöka få ner pga höga månadskostnader, om det går:
Collector 245k ränta 15,6%
Collector 100k ränta 17,5%
Sevenday 280k ränta 11,25%
Sen har jag även Cashbuddy 30k och Fairlo 20k som jag skulle vilja få bort. (Kan inte lösa alla - det förstår jag, men skriver ner de för att visa vad det är jag har att jobba med..)

Jag skulle inte vilja ”slösa” en ff för att skicka iväg för ett för högt belopp på Lendo om det är helt utsiktslöst, ska jag i så fall då försöka på ett lägre belopp och få ner räntan på ett av lånen eller få bort de två små kanske? Eller kan man ansöka om ett högre belopp och om man inte får något då gå ner istället - är det bättre?

Har en man som kan stå som medlåntagare men han har precis börjat en t.v anställning och studerade förra året så har endast 25k som taxerad inkomst förra året.
Ta ut en kreditupplysning på dig själv och ring sedan och prata med Collector. Be den du pratar med ta en titt på din upplysning och säg sedan att du önskar att samla ihop dina lån hos dom och sänka räntan. Kolla vad dom tror baserat på upplysningen. Dom brukar vara väldigt tillmötesgående samt berätta vad du behöver göra om det är så att dom inte kan bevilja något för tillfället.
 

Femhundratjugosju

Aktiv medlem
Poäng: 37
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
25
Mottagna reaktioner
14
Poäng
37
Ta ut en kreditupplysning på dig själv och ring sedan och prata med Collector. Be den du pratar med ta en titt på din upplysning och säg sedan att du önskar att samla ihop dina lån hos dom och sänka räntan. Kolla vad dom tror baserat på upplysningen. Dom brukar vara väldigt tillmötesgående samt berätta vad du behöver göra om det är så att dom inte kan bevilja något för tillfället.
Jag har försökt detta tidigare, men det går inte för jag har en medlåntagare på det ena lånet.. Så går tyvärr inte att göra så, och de kunde inte heller hjälpa mig något med räntorna på lånen..
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 743
Mottagna reaktioner
1 742
Poäng
1 177
Vad betyder "sönna"?
 

Femhundratjugosju

Aktiv medlem
Poäng: 37
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
25
Mottagna reaktioner
14
Poäng
37
Ta ut en kreditupplysning på dig själv och ring sedan och prata med Collector. Be den du pratar med ta en titt på din upplysning och säg sedan att du önskar att samla ihop dina lån hos dom och sänka räntan. Kolla vad dom tror baserat på upplysningen. Dom brukar vara väldigt tillmötesgående samt berätta vad du behöver göra om det är så att dom inte kan bevilja något för tillfället.
Ansökte via Lendo ändå, fick ett erbjudande från Collector på 155.000:- med 16,6% ränta.
Det jag har nu som är utan medlåntagare är ju på 17,6%. Tror du jag kan höra av mig till Collector och försöka få ner räntan till 16,6% åtminstone då?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp