• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Dac7 (försäljning på tex Tradera). Vad gäller egentligen?

Vadskajaggöra2024

Kunnig medlem
Poäng: 196
Blev medlem
23 November 2023
Meddelanden
208
Mottagna reaktioner
69
Poäng
196
Ja, men det står nog på alla som har fått inlämnade uppgifter från Tradera. Det innebär dock inte per automatik att man skall deklarera det.
Det framgår tydligt att om man sålt för mer än 50tkr/år, så skall det tas upp i deklarationen.
Jag har sålt en del på tradera men det verkar inte vara inrapporterat utan endast blocket. Märkligt.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Robma

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
7 Maj 2019
Meddelanden
180
Mottagna reaktioner
51
Poäng
177
Har sålt varor för cirka 30000kr på blocket. Fördelat på cirka 10 annonser, långt ifrån någon vinst.
Kunde inte deklarera i appen för det stod jag förväntades göra ändringar i min deklaration.
Det fanns inga bilagor att fylla i på min deklaration på nätet. Har skrivit under och skickat in deklaration. Läste nu att det ska synas på mina sidor från april. Kommer jag inte få återbäring i april nu? Behöver verkligen återbäringen.
 
Senast ändrad:

Kalle115

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
22 September 2021
Meddelanden
152
Mottagna reaktioner
43
Poäng
157
Har sålt varor för cirka 30000kr på blocket. Fördelat på cirka 10 annonser, långt ifrån någon vinst.
Kunde inte deklarera i appen för det stod jag förväntades göra ändringar i min deklaration.
Det fanns inga bilagor att fylla på min deklaration på nätet. Har skrivit under och skickat in deklaration. Läste nu att det ska synas på mina sidor från april. Kommer jag inte få återbäring i april nu? Behöver verkligen återbäringen.
Jag har fått ca 300 auktioner för ca 56k inrapporterat från Tradera, jag testade att logga in på skatteverkets hemsida men kunde inte hitta dessa siffror under kontrolluppgifterna så jag bara signerade deklarationen utan ändringar och det gick fint, jag får dock ingen återbäring ändå så jag vet inte hur det går med den.
 
Senast ändrad:

Robma

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
7 Maj 2019
Meddelanden
180
Mottagna reaktioner
51
Poäng
177
Såg i någon inlägg på skatteverkets Facebook sida där någon ställde frågan om de skulle deklarera försäljningen. Personen hade sålt för cirka 10000kr fördelat på 42 annonser.
Svaret från Skatteverket var där att om det var under 50000kr i vinst så behöver det inte deklareras.
 

Ister

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
7 Februari 2021
Meddelanden
606
Mottagna reaktioner
295
Poäng
447
Jag har sålt för över 50 000:-, men såg inget om det på min deklaration. Jag bara kompletterade med avdrag för resor och skickade in.
 

Kalle115

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
22 September 2021
Meddelanden
152
Mottagna reaktioner
43
Poäng
157
Jag har sålt för över 50 000:-, men såg inget om det på min deklaration. Jag bara kompletterade med avdrag för resor och skickade in.
Jag läste någonstans att skatteverket använder en schablon som säger att anskaffningsvärdet/kostnaden är 25% av försäljningspriset om jag minns rätt, vilket tyder på att dom mest är intresserade av tjänster och inte varor, och om den siffran stämmer så betyder det att dom räknar med att ett det krävs ett försäljningspris på över 66,667:- för att vinsten ska bli över 50k (dvs beskattningsbar), så om detta stämmer så "fastnar" man inte förrän Tradera/Blocket etc har rapporterat in 66,667:- i försäljning efter deras avgifter, och då får man antingen acceptera skatteverkets uträkning eller justera siffrorna själv (och eventuellt komma att krävas på kvitton som styrker anskaffningsvärdet)
 

Ister

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
7 Februari 2021
Meddelanden
606
Mottagna reaktioner
295
Poäng
447
Jag läste någonstans att skatteverket använder en schablon som säger att anskaffningsvärdet/kostnaden är 25% av försäljningspriset om jag minns rätt, vilket tyder på att dom mest är intresserade av tjänster och inte varor, och om den siffran stämmer så betyder det att dom räknar med att ett det krävs ett försäljningspris på över 66,667:- för att vinsten ska bli över 50k (dvs beskattningsbar), så om detta stämmer så "fastnar" man inte förrän Tradera/Blocket etc har rapporterat in 66,667:- i försäljning efter deras avgifter, och då får man antingen acceptera skatteverkets uträkning eller justera siffrorna själv (och eventuellt komma att krävas på kvitton som styrker anskaffningsvärdet)
Är norr om den summan också, dock inte speciellt mkt, men ändock norr om.
 

Kalle115

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
22 September 2021
Meddelanden
152
Mottagna reaktioner
43
Poäng
157
Är norr om den summan också, dock inte speciellt mkt, men ändock norr om.
Beroende på vad du sålt för något så behöver det inte vara så svårt att förklara för Skatteverket att ditt anskaffningsvärde varit mer än 25%, det borde räcka att visa skärmdumpar från Tradera på vad det är för typ av saker man sålt och vad dessa har för nypris även om man inte har kvar några kvitton.
Dom som får problem är alla på tradera som lever på att köpa hem saker från ali express för att sedan sälja till 20x inköpspriset.
Även de som säljer saker de skrivit ut med sina 3D-skrivare kan nog få problem att redovisa sina kostnader på ett sätt som accepteras av Skatteverket misstänker jag.
 

Ister

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
7 Februari 2021
Meddelanden
606
Mottagna reaktioner
295
Poäng
447
Beroende på vad du sålt för något så behöver det inte vara så svårt att förklara för Skatteverket att ditt anskaffningsvärde varit mer än 25%, det borde räcka att visa skärmdumpar från Tradera på vad det är för typ av saker man sålt och vad dessa har för nypris även om man inte har kvar några kvitton.
Dom som får problem är alla på tradera som lever på att köpa hem saker från ali express för att sedan sälja till 20x inköpspriset.
Även de som säljer saker de skrivit ut med sina 3D-skrivare kan nog få problem att redovisa sina kostnader på ett sätt som accepteras av Skatteverket misstänker jag.
För min del är det inget problem, jag behövde ju inte redovisa :).
 

Kalle115

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
22 September 2021
Meddelanden
152
Mottagna reaktioner
43
Poäng
157
För min del är det inget problem, jag behövde ju inte redovisa :).
Det kan man dock inte vara säker på förrän deklarationen är godkänd, och Skatteverket kan komma flera år efter och kräva kvitton också ifall dom känner för det :(
Dom har ju alltid en anledning till att göra det, som när dom upptäckte att min granne som aldrig haft körkort hade redovisat resekostnader med egen bil under många år, efter dom justerat det till kostanden för busskort så blev hon rätt glad att hon bara behövde betala en massa i skatt och slapp polisanmälan.. så det är alltid bäst att spara kvitton som har med deklarationen att göra, vilket nu för tiden även gäller allt man säljer begagnat då, mehh…
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp