• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Dac7 (försäljning på tex Tradera). Vad gäller egentligen?

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 454
Mottagna reaktioner
1 005
Poäng
897
Vad är problemet? Köper du filmer för en miljon av mig och säljer dem på Tradera för en miljon så blir det 0 kronor i skatt. Tjänar du i stället en massa pengar på att sälja filmerna så måste du betala skatt, men varför skulle man komma undan det?

Det är ju ingen skillnad på att sälja filmerna på Tradera eller att öppna en butik; går du med vinst så får du skatta för den. Så har det alltid varit.
När du kommer i dom beloppen blir det en näringsidkare, men på 22’ så blir det rätt löjligt.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Norreborre

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
16 Augusti 2015
Meddelanden
898
Mottagna reaktioner
349
Poäng
497
Så om jag säljer en sak för 100k som egentligen borde kosta 150k för att få snabba pengar så borde jag rent sagt få tillbaka pengar på skatten på denna varan? Eller fungerar det bara åt ena hållet?
 

tardus

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
29 Januari 2022
Meddelanden
362
Mottagna reaktioner
157
Poäng
347
Vad är problemet? Köper du filmer för en miljon av mig och säljer dem på Tradera för en miljon så blir det 0 kronor i skatt. Tjänar du i stället en massa pengar på att sälja filmerna så måste du betala skatt, men varför skulle man komma undan det?

Det är ju ingen skillnad på att sälja filmerna på Tradera eller att öppna en butik; går du med vinst så får du skatta för den. Så har det alltid varit.

Han säljer ju sin samling, det är inget företag vi snackar om, mupp. Så han skall inte alls skatta på allt.
Verkar vara vinsten(30%) på allt över 50 k som beskattas.

Sedan var det bara min åsikt jag framförde att det är sjukt i mina ögon.
Sedan hur man räknar ut vinsten på sånt här är ju en annan fråga.
 

Norreborre

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
16 Augusti 2015
Meddelanden
898
Mottagna reaktioner
349
Poäng
497
Nån som hört eller läst något mer om detta? Tradera ex skriver att dom skickade in uppgifterna i januari på sin hemsida. Jag har sålt en del där men inte hört eller sett något.
När jag läser på skatteverkets hemsida verkar det som att det bara gäller företag? Nån som är bombsäker?

Vad innebär de nya reglerna?​

De nya reglerna gäller för företag som tillhandahåller plattformar och omfattar de som förmedlar:
  • uthyrning av fast egendom, exempelvis bostäder och kommersiella fastigheter
  • personliga tjänster, exempelvis korttidsuppdrag och gig-arbete
  • försäljning av varor
  • uthyrning av transportmedel.
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 307
Mottagna reaktioner
1 116
Poäng
897
Är ganska påläst här.
Det är vinsten som är det viktigaste och syftet om man säljer regelbundet. T.ex om man köper en film för 50 kr och säljer direkt för 100 kr. Då är syftet att man gör detta för att gå i vinst, då har man en näringsverksamhet. Sen ska man ju va tillräckligt intressant för skatteverket och personalkostnader kostar ju en del också. Så tror knappast dom lägger energi på någon dom säljer totalt för tusenlappar. Kanske om man fortsätter i flera år så kan man nog få ett samtal att man borde starta företag. 250 k på ett år hade jag nog känt mig lite osäker dock...
 

Norreborre

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
16 Augusti 2015
Meddelanden
898
Mottagna reaktioner
349
Poäng
497
Nu fick jag deklarationsunderlaget av Tradera. Sålt för 45000 kr och 3500 kr i avgifter så cirka 41500 ut från Tradera under 2023.

* Vi har skickat ett underlag för din årsförsäljning till Skatteverket. Detta är vi skyldiga att göra enligt lagen DAC7 när säljare uppnår 22 960 kr i försäljning eller fler än 29 transaktioner.
Som privatperson får du göra en vinst på 50 000 kr per år, för de allra flesta betyder detta inte att du ska betala någon skatt på försäljningen. Om du har din skattehemvist utanför Sverige behöver du kontrollera vilka skatteregler som gäller för dig.

Vart kommer denna summa på 41500 kr synas på deklarationen? Överskott? Ingenstans?
 

deamoon1998

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
14 Februari 2024
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hey, received a similar notification from Tradera. I sold for 99K and I'm wondering, are there no deductibles at all? These things I sell were purchased and I modified stuff to make a profit. When I modified them, I bought other items - for which I have already paid taxes. This confuses me!
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 307
Mottagna reaktioner
1 116
Poäng
897
Nu fick jag deklarationsunderlaget av Tradera. Sålt för 45000 kr och 3500 kr i avgifter så cirka 41500 ut från Tradera under 2023.

* Vi har skickat ett underlag för din årsförsäljning till Skatteverket. Detta är vi skyldiga att göra enligt lagen DAC7 när säljare uppnår 22 960 kr i försäljning eller fler än 29 transaktioner.
Som privatperson får du göra en vinst på 50 000 kr per år, för de allra flesta betyder detta inte att du ska betala någon skatt på försäljningen. Om du har din skattehemvist utanför Sverige behöver du kontrollera vilka skatteregler som gäller för dig.

Vart kommer denna summa på 41500 kr synas på deklarationen? Överskott? Ingenstans?

Det bästa är att bara ringa till skatteverket när du får deklarationen
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 454
Mottagna reaktioner
1 005
Poäng
897
Hey, received a similar notification from Tradera. I sold for 99K and I'm wondering, are there no deductibles at all? These things I sell were purchased and I modified stuff to make a profit. When I modified them, I bought other items - for which I have already paid taxes. This confuses me!
You are pretty much running a very small business in the mind of the government and probably should register as one maybe. At least if you get bigger.


Not sure how to get it in English but you should be able
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp