• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Dölja pengar från kronofogden (innan löneutmätning träder i kraft)

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Catchmeifyoucan

Aktiv medlem
Poäng: 11
Blev medlem
4 Oktober 2023
Meddelanden
30
Mottagna reaktioner
1
Poäng
11
Någon annan som har tips på bra sätt att förvara sina pengar någorlunda "säkert"?
 

Catchmeifyoucan

Aktiv medlem
Poäng: 11
Blev medlem
4 Oktober 2023
Meddelanden
30
Mottagna reaktioner
1
Poäng
11
Vad tror ni om risken gällandes Revolut? Är detta något som KF aktivt kollar i om man har pengar där, eller ska det till en väldig otur för att det skall upptäckas?
 

SVENNE_

Aktiv medlem
Poäng: 42
Blev medlem
11 Maj 2021
Meddelanden
37
Mottagna reaktioner
15
Poäng
42
Revolut omfattas väl nu mer av EUs insättningsgaranti upp till 100000 EUR iom att kontona ligger hos en bank i Litauen. både jag och min fru har egna konton hos Revolut (samt ett gemensamt) och haft i flera år och det har fungerat perfekt. Sedan vi fick utmätning för något år sedan har vi fortsatt använda Revolut precis som vanligt och sparar en buffert där av det lilla vi ibland får över varje månad. Har väldigt svårt att se att KFM i dagsläget kommer utreda om du har eventuella konton utomlands, såvida inte det finns tydliga indikationer på något sådant. Dock lär det säkert bara bli vanligare i framtiden och underlättar säkert iom att det är ett land inom EU. Men det är mer vad jag själv TROR och inget jag har belägg för egentligen utan tänker bara att det är en naturlig utveckling av digitalisering och samarbeten mellan myndigheter i olika länder.

KFM tar väl vad jag vet inte ut några specificerade kontoutdrag från din bank ens i Sverige? Så dom bryr sig nog föga om vad du gör med dom pengarna som dom låter dig behålla vid en eventuell utmätning dom har då aldrig ifrågasatt eller ens kontrollerat dom utgifter jag lämnat till dom när det gäller hyra, resekostnader etc.

Så länge man är en vanlig svennebanan och har utmätning på tex lönen och inte är skyldig staten och kfm orimligt mycket pengar så lär dom nog inte bemöda sig att göra efterforskningar i andra länder, det är nog ganska besvärligt och innefattar rätt mycket byråkrati kan jag tänka mig. Jag frågade dom när jag pratade med en handläggare på KFM en gång i ett ärende och det var inte många gånger dom bemödade sig att leta pengar utomlands.
 
Senast ändrad:

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 553
Mottagna reaktioner
12 918
Poäng
9 787
Revolut omfattas väl nu mer av EUs insättningsgaranti upp till 100000 EUR iom att kontona ligger hos en bank i Lettland. både jag och min fru har egna konton hos Revolut (samt ett gemensamt) och haft i flera år och det har fungerat perfekt. Sedan vi fick utmätning för något år sedan har vi fortsatt använda Revolut precis som vanligt och sparar en buffert där av det lilla vi ibland får över varje månad. Har väldigt svårt att se att KFM i dagsläget kommer utreda om du har eventuella konton utomlands, såvida inte det finns tydliga indikationer på något sådant. Dock lär det säkert bara bli vanligare i framtiden och underlättar säkert iom att det är ett land inom EU. Men det är mer vad jag själv TROR och inget jag har belägg för egentligen utan tänker bara att det är en naturlig utveckling av digitalisering och samarbeten mellan myndigheter i olika länder.

KFM tar väl vad jag vet inte ut några specificerade kontoutdrag från din bank ens i Sverige? Så dom bryr sig nog föga om vad du gör med dom pengarna som dom låter dig behålla vid en eventuell utmätning dom har då aldrig ifrågasatt eller ens kontrollerat dom utgifter jag lämnat till dom när det gäller hyra, resekostnader etc.

Så länge man är en vanlig svennebanan och har utmätning på tex lönen och inte är skyldig staten och kfm orimligt mycket pengar så lär dom nog inte bemöda sig att göra efterforskningar i andra länder, det är nog ganska besvärligt och innefattar rätt mycket byråkrati kan jag tänka mig. Jag frågade dom när jag pratade med en handläggare på KFM en gång i ett ärende och det var inte många gånger dom bemödade sig att leta pengar utomlands.
Kfm tar absolut ut kontoutdrag om dom tycker att dom ska ha det.
Revolut är säkert i löneutmätning eftersom löneutmätning handlar om utmätning av lön
 

SVENNE_

Aktiv medlem
Poäng: 42
Blev medlem
11 Maj 2021
Meddelanden
37
Mottagna reaktioner
15
Poäng
42
Kfm tar absolut ut kontoutdrag om dom tycker att dom ska ha det.
Revolut är säkert i löneutmätning eftersom löneutmätning handlar om utmätning av lön
Ja fast även när man har utmätning gör dom ju då och då kontroller iaf av mig har dom gjort tillgångsundersökning typ 1 gång om året och kollar saldon här och där. Men det lär dom ju knappast begära av Revolut.

Och ja dom tar säkert kontoutdrag om det finns en anledning till det, men det hör nog inte till vanligheterna är min känsla.
 

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 301
Mottagna reaktioner
1 799
Poäng
1 247
Revolut omfattas väl nu mer av EUs insättningsgaranti upp till 100000 EUR iom att kontona ligger hos en bank i Lettland. både jag och min fru har egna konton hos Revolut (samt ett gemensamt) och haft i flera år och det har fungerat perfekt. Sedan vi fick utmätning för något år sedan har vi fortsatt använda Revolut precis som vanligt och sparar en buffert där av det lilla vi ibland får över varje månad. Har väldigt svårt att se att KFM i dagsläget kommer utreda om du har eventuella konton utomlands, såvida inte det finns tydliga indikationer på något sådant. Dock lär det säkert bara bli vanligare i framtiden och underlättar säkert iom att det är ett land inom EU. Men det är mer vad jag själv TROR och inget jag har belägg för egentligen utan tänker bara att det är en naturlig utveckling av digitalisering och samarbeten mellan myndigheter i olika länder.

KFM tar väl vad jag vet inte ut några specificerade kontoutdrag från din bank ens i Sverige? Så dom bryr sig nog föga om vad du gör med dom pengarna som dom låter dig behålla vid en eventuell utmätning dom har då aldrig ifrågasatt eller ens kontrollerat dom utgifter jag lämnat till dom när det gäller hyra, resekostnader etc.

Så länge man är en vanlig svennebanan och har utmätning på tex lönen och inte är skyldig staten och kfm orimligt mycket pengar så lär dom nog inte bemöda sig att göra efterforskningar i andra länder, det är nog ganska besvärligt och innefattar rätt mycket byråkrati kan jag tänka mig. Jag frågade dom när jag pratade med en handläggare på KFM en gång i ett ärende och det var inte många gånger dom bemödade sig att leta pengar utomlands.

Revolut har sina EU-konton i Litauen.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp