• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Dålig ekonomisk sits

BättreEkonomi

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
30 April 2024
Meddelanden
7
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Du har fått bra förslag hittils men tänkte också på om din sambo inte har rätt till ekonomiskt bistånd från socialstyrelsen. Det är ialla fall en början och går att få ganska omgående medans hon söker jobb.Som sambo har man ju inget försörjningsplikt och din lön räcker ju inte till att försörja er båda två i vilket fall.

Soc räknar på bådas inkomster tyvärr. Min lön ses också som tillräcklig för att vi båda ska kunna leva på den. De tar ju inte hänsyn till mina lån utan räknar bara på hyra, övriga räkningar och normen. I vårt fall skulle det handla om cirka 17-18 000 kr och jag har ut 22 000.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Patron

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
539
Mottagna reaktioner
289
Poäng
447
Jag har för mig att just i en sådan situation så räknar de även på sambons inkomst trots att det inte finns någon försörjningsplikt sambos emellan.
Okej men det borde dock gå att få ut ett bistånd även fast det antagligen blir lägre när man räknar på båda två.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 872
Mottagna reaktioner
1 867
Poäng
1 277
Okej men det borde dock gå att få ut ett bistånd även fast det antagligen blir lägre när man räknar på båda två.
Båda måste söka och de tittar på bådas inkomst, bilinnehav, sparpengar osv och att man uppfyller villkoren (söker bidrag och jobb).
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 872
Mottagna reaktioner
1 867
Poäng
1 277
Okej men det borde dock gå att få ut ett bistånd även fast det antagligen blir lägre när man räknar på båda två.
Tror knappast det. Med 22000 netto och 6000 kr i hyra finns det 16000 kr kvar för att täcka sånt som el, arbetsresor, fackavgift, hemförsäkring som man får räkna med och minsta beloppet för två vuxna. Man får inte räkna med lånekostnader.
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 728
Mottagna reaktioner
983
Poäng
787
Utan att gå in på för mycket detaljer så är det ett yrke där det kan vara svårt att få fast anställning. Bra förslag dock med vikariepooler, det ska vi titta på omgående.
Då kanske hon behöver titta på andra jobb. Vården skriker efter folk och nu inför sommarn så behövs det vik. Kommer det vara svårt få fast anst till det hon pluggat så får hon nog se sej om efter annat under tiden.
 

Patron

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
539
Mottagna reaktioner
289
Poäng
447
Tror knappast det. Med 22000 netto och 6000 kr i hyra finns det 16000 kr kvar för att täcka sånt som el, arbetsresor, fackavgift, hemförsäkring som man får räkna med och minsta beloppet för två vuxna. Man får inte räkna med lånekostnader.
Ja då är det antagligen så har ingen koll själv på det där riktigt ville bara flika in med ytterligare en ide bland alla andra för att hjälpa till.:)
 

Patron

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
539
Mottagna reaktioner
289
Poäng
447
Soc räknar på bådas inkomster tyvärr. Min lön ses också som tillräcklig för att vi båda ska kunna leva på den. De tar ju inte hänsyn till mina lån utan räknar bara på hyra, övriga räkningar och normen. I vårt fall skulle det handla om cirka 17-18 000 kr och jag har ut 22 000.
Då hade vi ju svaret här då gick ju inte det heller. Hoppas dock på att det löser sig för er.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 580
Mottagna reaktioner
7 017
Poäng
4 807
Utan att gå in på för mycket detaljer så är det ett yrke där det kan vara svårt att få fast anställning. Bra förslag dock med vikariepooler, det ska vi titta på omgående.
Gör det och tills hon hittar ngt får ni leva så billigt ni kan, det går det med. Ni ligger inte back varje månad och det är ett stort plus!
Vill hon inte ta jobb i exempelvis äldreomsorgen eller hemtjänsten och du är fine med att klara er på en inkomst ett tag till så är snåla på allt som gäller.
 

BättreEkonomi

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
30 April 2024
Meddelanden
7
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Då kanske hon behöver titta på andra jobb. Vården skriker efter folk och nu inför sommarn så behövs det vik. Kommer det vara svårt få fast anst till det hon pluggat så får hon nog se sej om efter annat under tiden.
Ja du har en poäng i detta. Ibland tar jag nog på mig för mycket, har tänkt att det ska gå runt på min inkomst under tiden. Men det är svårt.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp