• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Dålig ekonomisk sits

BättreEkonomi

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
30 April 2024
Meddelanden
7
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Har hamnat i ett läge där det tyvärr inte blir så många kronor kvar av lönen efter att alla räkningar är betalda. Har ut cirka 22k netto. Hyra på 6000 kr samt lån som ska återbetalas på cirka 5800 kr/månad. Ofta någon klarna eller annan månadsfaktura på ett par tusenlappar. Sen el, försäkringar, bredband/mobil osv. En bra månad har jag kanske kvar 5-6000 kr. Dessa ska då räcka för mig plus en till. Det blir ingenting kvar efter mat och resekostnader.

Har 3 banklån på totalt cirka 240 000 kr. Räntan på dessa är i snitt 10%. Även någon småkredit som jag håller på att betala av. Sen CSN lån på ett par hundratusen. Vi håller på och försöker lösa en inkomst för min sambo också. I övrigt vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Vet att vi inte alls sitter lika illa till som en del här på forumet och är tacksam för att vi har pengar till mat och tak över huvudet. Men det känns så hopplöst att aldrig ha råd med saker och inte kunna spara något. Vi vill ju köpa ett hus en dag, just nu känns det som det ligger årtionden bort.

Är det någon som har något tips vad man kan göra? Jag är tveksam till samlingslån. Det verkar svårt att få ränta under 8-9% idag och då det är tveksamt om jag kan få ett bättre erbjudande än vad jag har idag så vettesjutton om det är värt att börja krångla med det. Har redan fått upp lönen i år så inga möjligheter att tjäna mer just nu såvida jag inte byter jobb. Har billigaste bredbandet, mobilen osv. Ska man leva på ris och gröt ett tag och försöka betala av mer på lånen? Jag vet inte. Mår redan sisådär pga nedstämdhet och oro över ekonomin.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Yanko

Kunnig medlem
Poäng: 337
Blev medlem
21 December 2018
Meddelanden
227
Mottagna reaktioner
152
Poäng
337
Du får ut 22 tusen och ska försörja 2 personer, det är klart det är tufft. Du lyckas ju ändå och få kanske dra ned på kostnader.
Den lösningen jag ser är att din sambo fixar ett jobb eller inkomst av något slag. Tills dess får ni nog leva snålt
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 871
Mottagna reaktioner
1 636
Poäng
1 117
Detta med att byta jobb ska inte underskattas (om man är relativt ung och bor i en storstad) i mitt tycke. Kan du gå från 22.000 netto till 30.000 eller 32.000 netto så blir dessa 5000-6000 kr du har över 13.000-16.000 kr/månad istället. Det är absolut inget fel att kolla sig runt på arbetsmarknaden och kanske ta en första intervju. Det finns många fina arbetsgivare i Sverige där man både kommer trivas och kan få upp lönen från 22.000 netto.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 580
Mottagna reaktioner
7 015
Poäng
4 807
Hur menar du med att ni försöker lösa en inkomst för sambon också? Har sambon 0 inkomst?
Har ni rätt till bostadsbidrag?
Hur stort bor ni? Kan ni hyra ut ett rum för några tusen per månad?
eller flytta till föräldrar och hyra ut hela lägenheten under 6-12 månader?
Vad exakt gör ni för att sambon ska få en inkomst?
 

BättreEkonomi

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
30 April 2024
Meddelanden
7
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Detta med att byta jobb ska inte underskattas (om man är relativt ung och bor i en storstad) i mitt tycke. Kan du gå från 22.000 netto till 30.000 eller 32.000 netto så blir dessa 5000-6000 kr du har över 13.000-16.000 kr/månad istället. Det är absolut inget fel att kolla sig runt på arbetsmarknaden och kanske ta en första intervju. Det finns många fina arbetsgivare i Sverige där man både kommer trivas och kan få upp lönen från 22.000 netto.
Ja man kanske borde titta mer på den möjligheten. Det är väl så att man känner en viss oro för att försöka byta jobb då jag varit ett tag på nuvarande arbetsplatsen och det är tryggt och bekant. Men såklart måste det finnas många andra bra arbetsplatser också.
 

BättreEkonomi

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
30 April 2024
Meddelanden
7
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Hur menar du med att ni försöker lösa en inkomst för sambon också? Har sambon 0 inkomst?
Har ni rätt till bostadsbidrag?
Hur stort bor ni? Kan ni hyra ut ett rum för några tusen per månad?
eller flytta till föräldrar och hyra ut hela lägenheten under 6-12 månader?
Vad exakt gör ni för att sambon ska få en inkomst?
Vi försöker hitta ett jobb åt henne. Om så bara på deltid. Ja i dagsläget har hon noll i inkomst, tidigare pluggade hon. Vi har inte rätt till bostadsbidrag och inga föräldrar vi kan bo hos. Tyvärr inte utrymme heller att hyra ut ett rum då vi bor i en liten 2:a.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 580
Mottagna reaktioner
7 015
Poäng
4 807
Vi försöker hitta ett jobb åt henne. Om så bara på deltid. Ja i dagsläget har hon noll i inkomst, tidigare pluggade hon. Vi har inte rätt till bostadsbidrag och inga föräldrar vi kan bo hos. Tyvärr inte utrymme heller att hyra ut ett rum då vi bor i en liten 2:a.
Vad har hon pluggat till?
Hon kan anmäla sig till olika vikariepooler.
Kolla jobb på Indeed på orten där ni bor.
Hon kan skriva en söker-jobb-annons i Facebookgrupp för er ort.
 

Patron

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
539
Mottagna reaktioner
288
Poäng
447
Vi försöker hitta ett jobb åt henne. Om så bara på deltid. Ja i dagsläget har hon noll i inkomst, tidigare pluggade hon. Vi har inte rätt till bostadsbidrag och inga föräldrar vi kan bo hos. Tyvärr inte utrymme heller att hyra ut ett rum då vi bor i en liten 2:a.
Du har fått bra förslag hittils men tänkte också på om din sambo inte har rätt till ekonomiskt bistånd från socialstyrelsen. Det är ialla fall en början och går att få ganska omgående medans hon söker jobb.Som sambo har man ju inget försörjningsplikt och din lön räcker ju inte till att försörja er båda två i vilket fall.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 872
Mottagna reaktioner
1 867
Poäng
1 277
Du har fått bra förslag hittils men tänkte också på om din sambo inte har rätt till ekonomiskt bistånd från socialstyrelsen. Det är ialla fall en början och går att få ganska omgående medans hon söker jobb.Som sambo har man ju inget försörjningsplikt och din lön räcker ju inte till att försörja er båda två i vilket fall.
Jag har för mig att just i en sådan situation så räknar de även på sambons inkomst trots att det inte finns någon försörjningsplikt sambos emellan.
 

BättreEkonomi

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
30 April 2024
Meddelanden
7
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Vad har hon pluggat till?
Hon kan anmäla sig till olika vikariepooler.
Kolla jobb på Indeed på orten där ni bor.
Hon kan skriva en söker-jobb-annons i Facebookgrupp för er ort.
Utan att gå in på för mycket detaljer så är det ett yrke där det kan vara svårt att få fast anställning. Bra förslag dock med vikariepooler, det ska vi titta på omgående.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp