• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

CSN-lån syns nu på UC !!!!

Hmm

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
11 Februari 2019
Meddelanden
1 009
Mottagna reaktioner
426
Poäng
557
Fan va dumt. Att göra det svårare för dem med mycket csn lån över 200k som försöker sänka ner räntor på privata lån och får lida nu för studie lån också.
Jag har över 500k i blanco och väntat som fan för att alla ff försvinner och nästa årsinkomst förbättra min chans för att söka nytt samlingslån med låg räntor, ska csn lån nu försämra mitt betyg. varför ska de visa studielån för helvete. Det Gör det bara svårare för dem som sköter sina lån och vill betala tillbaka. Jag ska ge upp om jag inte får bra räntor denna gången efter alla dessa lidande och väntan. Är skit trött på att leva så här, jag tjänar runt 30k efterksatt varje månad och är ändå minus några tusen lappar varje månad.
har gjort det i drygt ett år nu, hade kanske varit bäst med skuldsanering då åtminstone man blir av med alla lån efter 5 år.
just nu måste jag betala så här mycket varje månad i mer är 13 år om jag inte ska kunna få bättre samlingslån denna gången efter ny deklaration.

Som sagt studielånet kan vara en positiv parameter beroende på ålder.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

CoolZero

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
15 September 2020
Meddelanden
90
Mottagna reaktioner
16
Poäng
62
Som sagt studielånet kan vara en positiv parameter beroende på ålder.
Hur kan det vara bra när det bara visar ytterligare skulder och ökar återbetalnings svårigheter? Att avslöja ytterliggare dolda skulder för långivare kommer inte vara till fördel.
 

Hmm

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
11 Februari 2019
Meddelanden
1 009
Mottagna reaktioner
426
Poäng
557
Hur kan det vara bra när det bara visar ytterligare skulder och ökar återbetalnings svårigheter? Att avslöja ytterliggare dolda skulder för långivare kommer inte vara till fördel.

Står tydligt i första i lägget i tråden:
Hur påverkar CSN-lån kreditvärdigheten?
Vi har analyserat detta lite mer för att se hur CSN-lånen påverkar kreditvärdigheten och vi ser att det finns en tydlig korrelation mellan CSN-lån och kreditvärdighet, där yngre och medelålders med CSN-lån har en lägre risk för att inte sköta sina betalningar jämfört med de som saknar CSN-lån. Däremot så ser man att äldre som fortfarande inte har betalat igen sina studielån har en högre risk.
 

MissGrace

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Blev medlem
14 Juli 2020
Meddelanden
1 027
Mottagna reaktioner
1 218
Poäng
837
Fast CSN kan inte räknas in som en "vanligt" kredit/blanco. Ett studielån värderas på ett helt annat sätt.
Om ni ser betaversionen på UC så är CSN en hela egen flik.
Dessutom av erfarenhet så rekommenderar bankerna och säger ofta nej till att baka in CSN vid samlingslån.
Har du några kronor i ränta varje månad på CSN så är det värt att ha kvar det lånet separat.
 
H

hejsannnn

Gäst
Poäng: 0
Men hallå,

Det är som vanligt.
UC ser det som något positivt men för bankerna är det en belastning.

Precis som med kreditkort, UC ser det som något positivt, bankerna som en belastning.

Det är självklart.
Har man 500K i CSN-skulder och ska ta ett bostadslån, det ökar risken för missad inbetalning och kommer att påverka kalkylen kring hur mycket som "blir över" efter lånekostnaderna.
Även sämre ränta blir det.

Förväntade mig lite mer från er som varit i gamet såhär länge.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 556
Mottagna reaktioner
12 920
Poäng
9 787
Men hallå,

Det är som vanligt.
UC ser det som något positivt men för bankerna är det en belastning.

Precis som med kreditkort, UC ser det som något positivt, bankerna som en belastning.

Det är självklart.
Har man 500K i CSN-skulder och ska ta ett bostadslån, det ökar risken för missad inbetalning och kommer att påverka kalkylen kring hur mycket som "blir över" efter lånekostnaderna.
Även sämre ränta blir det.

Förväntade mig lite mer från er som varit i gamet såhär länge.

Svaret var väl saxat från ucs hemsida..
 

Kalaskulan

Kunnig medlem
Poäng: 407
Blev medlem
20 Februari 2020
Meddelanden
273
Mottagna reaktioner
237
Poäng
407
Har inga synpunkter på att det syns, har själv 70-80 kvar men det borde väl uppdateras snart. Är ju gamla uppgifter nu. Eller hur ser det ut för er andra? På min upplysning står det in- och utgångsvärde 2019. :thinking:
 

skyatnight

Kunnig medlem
Poäng: 367
Blev medlem
8 Juni 2018
Meddelanden
298
Mottagna reaktioner
197
Poäng
367
Är det meningen att csn lånet ska ses i kreddyappen också? Eller är det bara när det görs en upplysning?

Någon som vet närmre hur det påverkar uc betyget? Jag är 48 och har 280k kvar att betala. När skuldsaneringen är slut om 2 år så ska jag ta ett mindre bolån (ja jag sparar buffert och mer till handpenning) och hade tänkt öka sparandet när betalplanen är klar. Nu vet jag inte om det är bättre få ner csn till under 200k.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 872
Mottagna reaktioner
1 867
Poäng
1 277
Är det meningen att csn lånet ska ses i kreddyappen också? Eller är det bara när det görs en upplysning?

Någon som vet närmre hur det påverkar uc betyget? Jag är 48 och har 280k kvar att betala. När skuldsaneringen är slut om 2 år så ska jag ta ett mindre bolån (ja jag sparar buffert och mer till handpenning) och hade tänkt öka sparandet när betalplanen är klar. Nu vet jag inte om det är bättre få ner csn till under 200k.
Väldigt intressant fråga! Jag har exakt samma plan, men har 110000 kvar i CSN. Kommer söka bolånelöfte om ca 3,5 vecka. Återkommer med hur det går.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 556
Mottagna reaktioner
12 920
Poäng
9 787
Är det meningen att csn lånet ska ses i kreddyappen också? Eller är det bara när det görs en upplysning?

Någon som vet närmre hur det påverkar uc betyget? Jag är 48 och har 280k kvar att betala. När skuldsaneringen är slut om 2 år så ska jag ta ett mindre bolån (ja jag sparar buffert och mer till handpenning) och hade tänkt öka sparandet när betalplanen är klar. Nu vet jag inte om det är bättre få ner csn till under 200k.

Csn lån ska kunna bättra på betyget marginellt
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp