• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Collector erfarenhet?

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Drolzan

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
14 Juni 2016
Meddelanden
1 009
Mottagna reaktioner
491
Poäng
557
1000025372.jpg
känns kul att betala :') tänk va mycket pengar man hade kunnat spara istället. Jävla skit att man hamnade i denna situation.
 

cat_lover

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
23 Februari 2024
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Är det nån som vet om det går att slippa aviavgiften på något sätt?
 

NyfikenN

Ny medlem
Poäng: 2
Blev medlem
3 November 2018
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Är det nån som vet om det går att slippa aviavgiften på något sätt?
Brukar gå om företaget erbjuder e-faktura eller autogiro och man väljer att inte få hem en pappersfaktura. Gäller lite olika beroende på företag. Vissa tar avgift även om du väljer autogiro tex
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 820
Mottagna reaktioner
1 591
Poäng
1 117
Visa bilaga 3990känns kul att betala :') tänk va mycket pengar man hade kunnat spara istället. Jävla skit att man hamnade i denna situation.
1714234645618.png


Jösses 11562 kr, hur många år är detta på?
Har du 11562 i 15 år hos collector så är det 11562 kr x 12 x 15 =2.09 miljoner dom du har i lån. Inte 350.000 eller 500.000 som det står på mina sidor. Är det på 12 år så har du 1,7 miljoner i lån.
Jag började räkna så på alla lån istället för om det står 350.000 eller 500.000. Ganska orelevant för mig då jag inte hade råd att amortera, jag ville veta vad hela kalaset kostade totalt på alla lån från min plånbok

Så här såg mina villkor ut hos remember och många andra banker förra året.

Typ av kredit: Annuitetslån (så ungefär samma som dig, någon hundralapp ammortering och 7000 kr ränta)
Belopp: 500.000
Avtalstid: 180 månader (15 år)
Månadsbetalning: 7320 kr
Räntesats: 15,85% (Flera räntehöjningar kommit efter det och det var inte ens effektivräntan)
Totalt att betala 1 317 600 kr (Förmodligen långt över 1.5 miljon idag efter fler räntehöjningar)

Det var ungefär liknande vansinniga villkor på alla 4 större blancolån jag hade. Ännu värre ränta bland de mindre lånen.

När jag verkligen tog tag i allt och räknade på det, vilka belopp det handlade om och att jag förmodligen skulle vara skuldsatt resten av livet så insåg jag snabbt att jag tänker inte betala detta, jag tänker inte sitta i ekonomiskt fängelse hela livet. Började planera skäligheten för en skuldsanering istället (vilket jag rekommenderar även i ditt fall om du har fler lån som dessa). Betalade kanske 12 månader till utan att nyttja krediter, tog inga fler lån, satt mer tid bakom mig sedan brytpunkten för avslutat spelande, blev av med alla kreditupplysningsförfrågningar etc Sen släppte jag alla lån efter ett år och sökte skuldsanering, beviljad 5 månader senare.

Man sparar så otroligt mycket tid av livet som skuldfri på att bli av med allt på 5 år, istället för 30. Går liksom inte sitta och betala maffia i 15 år. 11000 i ränta och 400 kr i amortering, tar man en betalfri månad efter 2 år så blir lånet ett år längre och man står på 0 amorterat igen.

Jag rekommenderar verkligen att du kollar på dina möjligheter till att släppa allt och söka skuldsanering eller börjar planera för det när jag ser detta (om det finns många andra lån som du har utöver detta.) Usch man avskyr verkligen banker.
 
Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp