• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Billån på 120k

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 553
Mottagna reaktioner
12 918
Poäng
9 787
Men det är ju inget stort lån och bilen står som säkerhet för lånet, då är väl billån "enklare" att få jämfört med ett vanligt blanco lån? Liksom folk med löneutmätning och anmärkningar lyckas få lån på 400k enligt vad folk har skrivit i detta forum. Jag har halva bilens värde som kontantinsats sparad med.
Enligt Bisnode är jag även kreditvärdig, så jag undrar mer av vilken anledning de nekade lånet?

Varför skulle de räkna bort mina betalda semesterdagar?

Jag vet inte om dom gör det eller inte. Men semestersättning kommer ju i klump för de flesta och inte löpande under året, så årsinkomst/12 är oftast lite mer än månadslönen.

Bilen är säkerhet ja, men dom får ju inte bevilja krediter om dom inte kan få fram att du har råd att betala skulden, man ger ju inte ut bolån hur som helst som ingen tror kommer betalas med motiveringen att man kan ju ta huset..

Jag vet att folk med löneutmätning fått billån, hur dom tjatat igenom det vet jag inte. Inkomsten var högre i alla fall
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Baloo

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
9 Mars 2024
Meddelanden
13
Mottagna reaktioner
7
Poäng
26
Jag vet inte om dom gör det eller inte. Men semestersättning kommer ju i klump för de flesta och inte löpande under året, så årsinkomst/12 är oftast lite mer än månadslönen.

Bilen är säkerhet ja, men dom får ju inte bevilja krediter om dom inte kan få fram att du har råd att betala skulden, man ger ju inte ut bolån hur som helst som ingen tror kommer betalas med motiveringen att man kan ju ta huset..

Jag vet att folk med löneutmätning fått billån, hur dom tjatat igenom det vet jag inte. Inkomsten var högre i alla fall
Okej, men det enda jag nu är förvirrad över är att när säljaren skulle kolla om jag kunde få finansiering så fick jag ett sms direkt där det var en länk till ett formulär där de ville att jag sklle komplettera några uppgifter. Frågorna var "Vad är din månadsinkomst", "dina boutgifter", "Övriga utgifter" och "betalar du för något barn" eller nåt sånt. Skrev 0 på allt då det är 0, förutom på övriga utgifter där jag skrev 3k. Dvs 17.5k per månad med en utgift på 3k. Tänker att KALPen inte borde vara ett problem då eller är jag ute och cyklar? Oavsett så ringde säljaren mig idag och sa att de vill att jag har en medsökande med och han själv vart förvånad då han var säker på att jag skulle få det då jag hade halva bilen i kontantinsats och är fastanställd osv.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 553
Mottagna reaktioner
12 918
Poäng
9 787
Okej, men det enda jag nu är förvirrad över är att när säljaren skulle kolla om jag kunde få finansiering så fick jag ett sms direkt där det var en länk till ett formulär där de ville att jag sklle komplettera några uppgifter. Frågorna var "Vad är din månadsinkomst", "dina boutgifter", "Övriga utgifter" och "betalar du för något barn" eller nåt sånt. Skrev 0 på allt då det är 0, förutom på övriga utgifter där jag skrev 3k. Dvs 17.5k per månad med en utgift på 3k. Tänker att KALPen inte borde vara ett problem då eller är jag ute och cyklar? Oavsett så ringde säljaren mig idag och sa att de vill att jag har en medsökande med och han själv vart förvånad då han var säker på att jag skulle få det då jag hade halva bilen i kontantinsats och är fastanställd osv.

En kalkyl kan nog slå bakut om man anger att man saknar bostadskostnad kan jag tänka mig
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 792
Mottagna reaktioner
1 773
Poäng
1 277

Baloo

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
9 Mars 2024
Meddelanden
13
Mottagna reaktioner
7
Poäng
26
För att uppdatera er så har min mor kommit in som medlåntagare för min skull och det gick igenom utan konstigheter. Ska plocka bilen på torsdag. Dock fick även hon behöva svara och komplettera på samma uppgifter fastän hon har en årsinkomst på 680k. Antar att det är pga att jag står som huvudlåntagare och hon medlåntagare och det är min kreditvärdighet som ställer till det?
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 580
Mottagna reaktioner
7 017
Poäng
4 807
Tyvärr tar inte KALP hänsyn till om du har boendekostnader eller inte, den räknar med ett visst belopp i boendekostnad och andra utgifter som den utgår fr att man har. Har hänt mig att jag blev nekad eftersom långivare går efter KALP och inte efter vad jag (och du) fyller i. Så det blir lite vanskligt för de som du bor hemma utan att behöva betala. Men kan ngn av dina föräldrar vara medsökande?
 

Baloo

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
9 Mars 2024
Meddelanden
13
Mottagna reaktioner
7
Poäng
26
Tyvärr tar inte KALP hänsyn till om du har boendekostnader eller inte, den räknar med ett visst belopp i boendekostnad och andra utgifter som den utgår fr att man har. Har hänt mig att jag blev nekad eftersom långivare går efter KALP och inte efter vad jag (och du) fyller i. Så det blir lite vanskligt för de som du bor hemma utan att behöva betala. Men kan ngn av dina föräldrar vara medsökande?
Kika på min kommentar ovanför din!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp