• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Billån på 120k

Baloo

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
9 Mars 2024
Meddelanden
13
Mottagna reaktioner
7
Poäng
26
Hej!

Jag är ute efter en ny bil att köpa och har hittat några som ligger runt 220k priset.
Har för tillfället en bil som handlare har erbjudit 100k för så behöver ta lån på 120k.
Dvs att jag har 100k i kontantinsats då den bilen är köpt med cash.

Jag är 25 år som studerar inom it med 1 år kvar och har en taxerad inkomst på 210k samtidigt varje år sedan ja börjat studera. Har lån på totalt 140k som är privata lån.
Min fråga är om jag hade kunnat få ett billån på 120k ish med 50% restskuld hos bilhandlaren? Hört att billån brukar vara lättare att få med bilen som säkerhet. Kommer börja jobba heltid direkt efter studierna och har då en ingångslön på 37k.
Vad tror ni?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Perrrr

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
18 Februari 2023
Meddelanden
83
Mottagna reaktioner
18
Poäng
62
Skit i restskuld och lägg dom 120k på avbetalning med så många månader som möjligt så kan du betala ner när du vill det.
Du kommer att få grönt ljus!
 

Baloo

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
9 Mars 2024
Meddelanden
13
Mottagna reaktioner
7
Poäng
26
Skit i restskuld och lägg dom 120k på avbetalning med så många månader som möjligt så kan du betala ner när du vill det.
Du kommer att få grönt ljus!
Anledningen varför jag vill ha restskuld är pga att jag vill ha låga månadsbetalningar fram tills att jag är klar med studierna och sedan betala av hela lånet på 3-4 månader bara.
Och det du nämner är väl ett helt vanligt Blanco lån utan säkerhet? Det är väl betydligt svårare att få godkänt i jämförelse med ett billån där bilen står som säkerhet eller är jag ute och cyklar?
 

Perrrr

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
18 Februari 2023
Meddelanden
83
Mottagna reaktioner
18
Poäng
62
Lägg lånet på 72 mån vilket lär vara fullt möjligt med tanke på priset och därmed årsmodellen samt att du lägger 50% i starten. Blir typ 2 lök i månadskostnad!

edit. Det blir inget blancolån, det blir ett billån med bilen som säkerhet och därmed är det lättare att få lånet + lite förmånligare.
 

Baloo

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
9 Mars 2024
Meddelanden
13
Mottagna reaktioner
7
Poäng
26
Lägg lånet på 72 mån vilket lär vara fullt möjligt med tanke på priset och därmed årsmodellen samt att du lägger 50% i starten. Blir typ 2 lök i månadskostnad!

edit. Det blir inget blancolån, det blir ett billån med bilen som säkerhet och därmed är det lättare att få lånet + lite förmånligare.
Och för att kunna ta ett lån med restvärde så måste jag göra det hos bilhandlaren eller hur? Kan inte ha ett färdigt lån som jag har sökt om innan som har med restvärde och bilen som säkerhet?
 

Baloo

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
9 Mars 2024
Meddelanden
13
Mottagna reaktioner
7
Poäng
26
Lägg lånet på 72 mån vilket lär vara fullt möjligt med tanke på priset och därmed årsmodellen samt att du lägger 50% i starten. Blir typ 2 lök i månadskostnad!

edit. Det blir inget blancolån, det blir ett billån med bilen som säkerhet och därmed är det lättare att få lånet + lite förmånligare.
Så jag kikade idag med DinBil där de använder sig utav VW finans. Och jag fick då avslag, de ville att jag skulle ha med en medsökande. Har läst att folk med löneutmätningar osv lyckas få billån men jag som har taxerad inkomst och har sparat en handpenning till värde av halva bilen lyckas inte få ett billån? Är inte det konstigt?
 

Baloo

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
9 Mars 2024
Meddelanden
13
Mottagna reaktioner
7
Poäng
26
KALPen kanske ställer till det.
Hur så? Har absolut inga utgifter hemma då jag bor hos päronen fortfarande då jag studerar, har en taxerad inkomst på 210k. Mina enda utgifter är på 3k per månad för mitt privata lån. Utöver CSN så har jag lön på 15 efter skatt. Vet att CSN inte räknas in i det hela men man undrar ju lite. Och eftersom de tar Bisnode så ser de inte ens mitt lån. Där är exakt ALLT nollat.

Kan tilläga att jag har betyg 6 av 10 på Bisnode och jag antar att det är pga 4 andra ff från förra året. Men 2 av de går ut kommande veckorna.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 553
Mottagna reaktioner
12 918
Poäng
9 787
Hur så? Har absolut inga utgifter hemma då jag bor hos päronen fortfarande då jag studerar, har en taxerad inkomst på 210k. Mina enda utgifter är på 3k per månad för mitt privata lån. Utöver CSN så har jag lön på 15 efter skatt. Vet att CSN inte räknas in i det hela men man undrar ju lite. Och eftersom de tar Bisnode så ser de inte ens mitt lån. Där är exakt ALLT nollat.

Kan tilläga att jag har betyg 6 av 10 på Bisnode och jag antar att det är pga 4 andra ff från förra året. Men 2 av de går ut kommande veckorna.

17500 i inkomst, om dom dessutom räknar bort semesersättning i kalkylen så är det en väldigt låg inkomst..
 

Baloo

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
9 Mars 2024
Meddelanden
13
Mottagna reaktioner
7
Poäng
26
17500 i inkomst, om dom dessutom räknar bort semesersättning i kalkylen så är det en väldigt låg inkomst..
Men det är ju inget stort lån och bilen står som säkerhet för lånet, då är väl billån "enklare" att få jämfört med ett vanligt blanco lån? Liksom folk med löneutmätning och anmärkningar lyckas få lån på 400k enligt vad folk har skrivit i detta forum. Jag har halva bilens värde som kontantinsats sparad med.
Enligt Bisnode är jag även kreditvärdig, så jag undrar mer av vilken anledning de nekade lånet?

Varför skulle de räkna bort mina betalda semesterdagar?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp