• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Bettys egen skuldsanering

Betty

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
6 Mars 2020
Meddelanden
618
Mottagna reaktioner
399
Poäng
487
Det går okej @Myra ! Jag har landat i bakslagen och tagit nya tag.
Min skuldbörda har totalt ökat med 40 000 sen första inlägget, men med tanke på att jag lånat ut 75000 till min bror så känns det ändå som en vinst att det är ”bara” 40000 mer. Surast är att jag var tvungen att ta ut de 25k av min 100k kredit på Fairlo, då de också passade på att höja räntan från 20 till 24% men men.

Status idag är total skuld 1 778 265.
Mina delmål är att först betala av min skuld på Resurs kreditkort ca 38500 kr vilket jag tror och hoppas jag kommer lyckas med innan 2024 är slut.
Nästa delmål blir Fairloskulden, där målet är att betala av den under 2025, med delhjälp av skatteåterbäringen för 2024.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Betty

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
6 Mars 2020
Meddelanden
618
Mottagna reaktioner
399
Poäng
487
Det går okej @Myra ! Jag har landat i bakslagen och tagit nya tag.
Min skuldbörda har totalt ökat med 40 000 sen första inlägget, men med tanke på att jag lånat ut 75000 till min bror så känns det ändå som en vinst att det är ”bara” 40000 mer. Surast är att jag var tvungen att ta ut de 25k av min 100k kredit på Fairlo, då de också passade på att höja räntan från 20 till 24% men men.

Status idag är total skuld 1 778 265.
Mina delmål är att först betala av min skuld på Resurs kreditkort ca 38500 kr vilket jag tror och hoppas jag kommer lyckas med innan 2024 är slut.
Nästa delmål blir Fairloskulden, där målet är att betala av den under 2025, med delhjälp av skatteåterbäringen för 2024.
… och bufferten ökad från 4000 kr till 9000 kr så det känns bra. Har börjat sätta upp flera småsparanden via Dreams också vilket känns super -tex istället för att ta jul-smällen i december har jag istället 150 kr i veckan som dras till jul-kontot, syskonbarnens födelsedagar 25 kr i veckan osv. Små summor som jag knappt märker när de dras så utspritt, men sånt som kan få en månadsbudgeten att annars haverera.
 

fozty

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
3 Augusti 2018
Meddelanden
23
Mottagna reaktioner
3
Poäng
7
Hej spännande att följa,

Mina tankar är, med den inkomsten gör även din enorma skuldbörda dig inte så farligt mycket, men om du spelar en enda krona kommer det att gå åt skogen med allt förr eller senare , men medlem på Spelpaus fixa så du inte kan spela någonstans så har du detta!:)

För mig drog det ut cirka 10 år sedan första spelandet hade inte samma inkomst som dig men började med typ lån som kostade 10k i månaden och tänkte dehär fixat jag lätt höll ett par år sedan återfall i spelande ökade till 12k i månaden och så höll det på tills jag hade mer utgifter än inkomster.


Med detta kom en bra sak , kan inte ta några lån vilket också bidrar till att jag inte kan spela, har även börjat gå terapi just i spelmissbruket och kan säga att man blir aldrig helt frisk utan måste hålla sig från triggers.
 

fozty

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
3 Augusti 2018
Meddelanden
23
Mottagna reaktioner
3
Poäng
7
Hej spännande att följa,

Mina tankar är, med den inkomsten gör även din enorma skuldbörda dig inte så farligt mycket, men om du spelar en enda krona kommer det att gå åt skogen med allt förr eller senare , men medlem på Spelpaus fixa så du inte kan spela någonstans så har du detta!:)

För mig drog det ut cirka 10 år sedan första spelandet hade inte samma inkomst som dig men började med typ lån som kostade 10k i månaden och tänkte dehär fixat jag lätt höll ett par år sedan återfall i spelande ökade till 12k i månaden och så höll det på tills jag hade mer utgifter än inkomster.


Med detta kom en bra sak , kan inte ta några lån vilket också bidrar till att jag inte kan spela, har även börjat gå terapi just i spelmissbruket och kan säga att man blir aldrig helt frisk utan måste hålla sig från triggers.
Och bakslag får de flesta en gång alkoholist alltid alkoholist en gång spelberoende alltid spelberoende men man kan försvåra det och sätta upp hinder och tekniker för att inte åka dit igen.

Jag tex har mejlat varenda spelbolag jag hittade för att spärra mig för gott utöver spelpaus.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 637
Mottagna reaktioner
7 050
Poäng
4 807
… och bufferten ökad från 4000 kr till 9000 kr så det känns bra. Har börjat sätta upp flera småsparanden via Dreams också vilket känns super -tex istället för att ta jul-smällen i december har jag istället 150 kr i veckan som dras till jul-kontot, syskonbarnens födelsedagar 25 kr i veckan osv. Små summor som jag knappt märker när de dras så utspritt, men sånt som kan få en månadsbudgeten att annars haverera.
Riktigt smart och praktiskt :)
 

Baklänges

Kunnig medlem
Poäng: 366
Blev medlem
28 Januari 2024
Meddelanden
297
Mottagna reaktioner
193
Poäng
366
… och bufferten ökad från 4000 kr till 9000 kr så det känns bra. Har börjat sätta upp flera småsparanden via Dreams också vilket känns super -tex istället för att ta jul-smällen i december har jag istället 150 kr i veckan som dras till jul-kontot, syskonbarnens födelsedagar 25 kr i veckan osv. Små summor som jag knappt märker när de dras så utspritt, men sånt som kan få en månadsbudgeten att annars haverera.
Det är så glädjande att läsa att du kämpar på Fortsätt med buffert och olika sparanden och håll alla din lån och skulder på minsta möjliga avbetalningsplan tills dess att du har utrymme för att amortera extra. Vi hejar på dig!

Jag har precis fått börja om med min buffert då jag fick lägga hela på att reparera bilen nu i mars, fördelen är ju att den fungerar som den ska och klarade besiktningen.

Min förhoppning är att denna månad kunna spara undan 2000kr till buffert, 300kr för julklappar och 1500kr/månad till Lowell som en förberedelse inför en potentiell höjning av deras avbetalningsplan i maj/juni. Tackar för tipset, @Myra.

Det kommer gå bra. Ett steg i taget.
 

Betty

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
6 Mars 2020
Meddelanden
618
Mottagna reaktioner
399
Poäng
487
Tack alla! Det är lite överväldigande att ha så extremt stor skuldbörda och börja beta av den. Av någon anledning har det inte riktigt satt sig innan -eftersom ”planen” hela tiden varit att vinna storvinsten.

Jag försöker hitta tillbaka till mig själv, och har framförallt ett annat mål också för året -att komma tillbaka till skrivandet. Mina första tjugo år i livet var det en av de största delarna av mig, som jag tappade ungefär ganska exakt som jag blev spelberoende. Jag har försökt ta upp det igen genom åren, men då har den underliggande drivkraften varit kommersiell - ”om jag skriver nästa Harry Potter löser sig allt”, vilket istället helt hämmat mig. Nu vill jag komma tillbaks till att bara skriva, för min egen skull.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 637
Mottagna reaktioner
7 050
Poäng
4 807
Tack alla! Det är lite överväldigande att ha så extremt stor skuldbörda och börja beta av den. Av någon anledning har det inte riktigt satt sig innan -eftersom ”planen” hela tiden varit att vinna storvinsten.

Jag försöker hitta tillbaka till mig själv, och har framförallt ett annat mål också för året -att komma tillbaka till skrivandet. Mina första tjugo år i livet var det en av de största delarna av mig, som jag tappade ungefär ganska exakt som jag blev spelberoende. Jag har försökt ta upp det igen genom åren, men då har den underliggande drivkraften varit kommersiell - ”om jag skriver nästa Harry Potter löser sig allt”, vilket istället helt hämmat mig. Nu vill jag komma tillbaks till att bara skriva, för min egen skull.
Du kommer vinna den största vinsten när du aldrig mer lägger en krona på spel och när du inte längre behöver ta nya lån/krediter alls. Gå igenom din ekonomi regelbundet (jag gör det i princip minst varannan dag, vissa dagar grundligare än andra), håll dig till huvudmålet men var inte rädd att ändra och anpassa delmålen till hur situationen ser ut just nu.
 

Betty

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
6 Mars 2020
Meddelanden
618
Mottagna reaktioner
399
Poäng
487
Alltså. Är så jäkla glad. Min bror har hemförsäkring trots allt -via facket, som han inte hade koll på. Så nu kommer jag få tillbaka mina 75000 kr! Det ger mig nästan ett år tillbaka i mina avbetalningsplaner, och jag kommer med detta + ca två månader bli av med två krediter och frigöra 4200 kr extra per månad.

Detta gör att jag inom kort kan börja ta mig an de större blancolånen, och jag är så kluven i hur jag ska prioritera.

Jag har ett lån, mitt ”bästa” på Ikano. Totalsumma kvar är 91456 kr -detta kommer vara mitt minsta lån. Det har en månadskostnad på 2200kr och sjunker stadigt varje månad tack vare rak amortering. Om jag prioriterar detta kommer jag med nästa års skatteåterbäring ha betalt av det om ca ett år, eventuellt tidigare.

Men så har jag mardrömslånet, mitt dåliga samvete som jag velat lösa sen jag tog det. Nordax, totalsumma 297069. Jag har betalt på det i fem år ca 3800kr per månad -och skulden har minskat med inte ens 3000 kr totalt. Jag förstår inte hur det är möjligt (trots utnyttjade betalningsfria månader bör det ju ändå minska mer…). Så detta är lånet jag helst vill bli av med, men det är en hög summa. Det kommer ta i alla fall tre år att betala av detta om jag prioriterar det.

Å ena sidan vill jag få den snabbare tillfredsställelsen och hålla uppe motivationen genom att ”checka av” ett lån, å andra sidan så har jag då detta Nordaxlån med hemska villkor. Om jag prioriterar det mindre ikanolånet dock, kommer jag också kunna frigöra ytterligare 2200kr per månad inom ett år.

Hur skulle ni gjort?
 

Bud

Viktig medlem
Poäng: 61
Blev medlem
25 Februari 2024
Meddelanden
76
Mottagna reaktioner
16
Poäng
61
Höj Ikano till 350 och betala av Nordax.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp