• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Betalningsföreläggande yrkande

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

flowerguy

Aktiv medlem
Poäng: 127
Blev medlem
12 Augusti 2020
Meddelanden
37
Mottagna reaktioner
35
Poäng
127
Ja det var den väl vid tillfället för brotten. Är det utifrån detta man beräknar böter eller är det inkomsten när man faktiskt döms? Det har ju som tidigare gått 4 år från polisanmälan till strafföreläggande. Spelar väl ingen roll egentligen, men utifrån min interaktion med åklagaren var han inte intresserad av att höra om en ny inkomst och bad mig inte nämna det ganska omgående. Nästan som om han inte ville höra det, och han ville nog genuint ge mig ett lågt bötesbelopp då han var väldigt ödmjuk, snäll och såg hur illa det kan gå för en ostraffad "normal" ugn kille p.g.a. idiotiska beslut och ett spelberoende.
 

flowerguy

Aktiv medlem
Poäng: 127
Blev medlem
12 Augusti 2020
Meddelanden
37
Mottagna reaktioner
35
Poäng
127
För er övriga, om ni eller någon i framtiden hamnar i en liknande sits finns det väl undantagsfall och hoppet är det man får hålla hårt i. Här är analyser och domar jag finner är av intresse och om min skuldsanering väl blir nekad (p.g.a. skälighetsbedömningen förutsätter jag) när och om jag söker, och jag väljer att överklaga och pröva saken rättsligt om det finns fog för det, kanske detta finns att läsa om i framtiden också :)
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 552
Mottagna reaktioner
12 916
Poäng
9 787
Ja det var den väl vid tillfället för brotten. Är det utifrån detta man beräknar böter eller är det inkomsten när man faktiskt döms? Det har ju som tidigare gått 4 år från polisanmälan till strafföreläggande. Spelar väl ingen roll egentligen, men utifrån min interaktion med åklagaren var han inte intresserad av att höra om en ny inkomst och bad mig inte nämna det ganska omgående. Nästan som om han inte ville höra det, och han ville nog genuint ge mig ett lågt bötesbelopp då han var väldigt ödmjuk, snäll och såg hur illa det kan gå för en ostraffad "normal" ugn kille p.g.a. idiotiska beslut och ett spelberoende.
Ok..
 

flowerguy

Aktiv medlem
Poäng: 127
Blev medlem
12 Augusti 2020
Meddelanden
37
Mottagna reaktioner
35
Poäng
127
"Ok.." som i att det vore tjänstefel av åklagaren eller ok.. som du har inget mera att säga?
Min inkomst för 2022 var låg (90k), inkomsten för 2023 då jag hunnit arbeta ca 6-7mån (300k) - dömd 2024-03.
 
Senast ändrad:

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 552
Mottagna reaktioner
12 916
Poäng
9 787
Ok låg inkomst, det var det jag frågade om.
 

flowerguy

Aktiv medlem
Poäng: 127
Blev medlem
12 Augusti 2020
Meddelanden
37
Mottagna reaktioner
35
Poäng
127
Jahaja där ser man - de ringde mig nyss och insåg att de fyllt i fel betalningsföreläggande formulär efter jag kontaktat dem och de har återkallat och inkommer med den korrekta (den som avser skadestånd).

Ganska skrämmande när det rör sig om summor om 400,000kr. Känner sån ledsamhet för de som inte är alerta om sakerna, t.ex. hade min mor aldrig reagerat och bara signerat föreläggandet. Hon hade heller aldrig förstått vilket utrymme det finns att förhandla med aktörer, en skrev ner sig från 170.000kr till ackorduppgörelse om 70.000kr - vilket är lägre än kapitalbeloppet.

Aja.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 552
Mottagna reaktioner
12 916
Poäng
9 787
Finns det ingen särskild blankett för skadestånd I betalningsföreläggande. Finns en särskild för verkställighet bara vad jag sett.
Som regel är ju skulden fastställd i dom
 

flowerguy

Aktiv medlem
Poäng: 127
Blev medlem
12 Augusti 2020
Meddelanden
37
Mottagna reaktioner
35
Poäng
127
Ja, det var den som hon skulle inkomma med. De har återkallat BF.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp